Het energieke Chew uit Atlanta (VS) trapt de avond af in Resistor. Dit trio brengt psychedelische postrock met funky beats, scheurende gitaren, beukende bassen en ingenieus ingezette samples. Temidden van gitarist Brett Reagan en bassist Brandon Pittman is het drumstel van Sarah Wilson prominent opgesteld. Mede door deze positionering, maar ook door haar charismatische verschijning en dynamische performance, lijkt Wilson de ‘aanvoerder’ van dit trio. Haar ritmes zijn in elk geval een drijvende kracht in de muziek. Meteen in het eerste nummer gaat ze al dusdanig los dat een onderdeel van haar drumstel valt en in de zaal terechtkomt. Gelukkig brengt een toeschouwer het terug en kan het weer vastgemaakt worden. Dit laat wel zien hoe – soms letterlijk – explosief haar spel kan zijn.
Naast de opzwepende ritmes genieten we van fijne gitaarslides, hammondklanken uit de synth en een basgeluid dat soms ook als een straaljager blijkt te kunnen klinken. Ter ondersteuning van de overigens instrumentale nummers worden achter de muzikanten projecties op een scherm getoond. We zien beelden variërend van het Alziend Oog en een soort vechtsportgoeroe tot witte maskers en close-up warmtecamerabeelden van een vrouwengezicht. Een raadselachtige collectie beelden.
Wat zich op het podium zélf afspeelt, trekt dan ook meer de aandacht. Sarah is zo enthousiast dat ze regelmatig zelf maar alvast begint te klappen als een nummer afgelopen is, waarna het applaus uit de zaal uiteraard volgt. Verrassend genoeg lijken Brett en Brandon in het begin wat introvert, terwijl hun muziek toch allerminst ingetogen is. Ze moeten duidelijk even op gang komen, maar gaandeweg worden ze steeds beweeglijker op het podium en maken ze meer contact met de zaal. Bij het laatste nummer, ‘Mother’, komt Brett zelfs even het publiek in met zijn gitaar en bij het afscheid nemen maakt Brandon een soort dansje dat lijkt op het brengen van de Land van Ooit-groet. (CB)