Wie goed kijkt, ziet een transformatie - indiefestival Peel Slowly and See verandert langzamerhand in een volledig tweedaags festival. Het experiment van vorig jaar, een openingsavond in Resistor, is goed bevallen. Dit jaar staan er namelijk zeven acts op drie locaties aan de Middelstegracht.

De wereldreis start in de Qbus, ROEM en Resistor. Op deze eerste dag van maart gaan we onder andere naar Colombia, het Midden-Oosten en Albanië.

Zwardsick

Dissonantiezoekers

Elke reis begint dicht bij huis; Zwardsick komt uit Katwijk. Donkere tonen uit drum en contrabas stuiteren als brokstukken van het podium de zaal in; we zijn onderweg. De muziek van dit vijftal is te vergelijken met Captain Beefheart. Ze spelen een uit improvisatie ontstane mix van free jazz en spoken word met rock- en bluesrandjes. Hun PSAS-set bestaat vooral uit nummers van ‘Big Love Virus’, hun laatste EP.

Zwardsick is niet bang voor dissonantie en contrasten – in ‘Big Love Virus’ speelt tenorsaxofonist Bill een lieflijke melodie, terwijl de rauwe stem van frontman Philip erdoorheen gaat als een zaag. Diens aarddonkere stem klinkt als een zingzeggende Darth Vader. Contrabassist Arie is ijzersterk en speelt energiek: hij wisselt strijkstok af met fanatiek plukken aan de snaren, terwijl hij zich in steeds andere poses over zijn instrument buigt en bijna headbangt.

Hun disharmonische samenspel is melancholisch, maar op een vreemde manier ook troostend; dit is muziek voor gevoelige zielen. Die zijn er genoeg; na “We want more!”-geroep van het publiek volgt een toegift, ongebruikelijk bij festivals.

(Rogier van Nierop)

Porcelain id

Zware thema’s in een luchtig jasje

In de Qbus weet Porcelain id de goedgevulde zaal enthousiaste bezoekers in beweging te krijgen. Porcelain id is het pseudoniem van de in Rwanda geboren en in België opgegroeide queer singer-songwriter Hubert Tuyishime, die momenteel op weg lijkt om muziekminnend Nederland te veroveren. In januari speelde die nog met diens band op ESNS en deze zomer zijn ze te zien op Best Kept Secret. Vanavond maken ze een tussenstop in Leiden, waar ze flink wat nummers spelen van het recent verschenen album ‘Bibi: 1’. Wat direct opvalt is de soulvolle zang, zowel van de leadzanger als de samenzang van de bandleden. Funky ritmes worden afgewisseld met warme toetsenpartijen, soms raadselachtige elektronische effecten en melancholische gitaarklanken. Met name op de momenten dat Porcelain id er een akoestische gitaar bij pakt, ontstaat er een intieme sfeer. Met Nard Houdmeyers op gitaar en bas, Fender Mackenson op drums en “heel veel gadgets” en Emma Hessels op toetsen (en nog meer gadgets) heeft die een groep uitstekende muzikanten om zich heen verzameld. Wel blijkt dat Emma Hessels de band binnenkort helaas zal gaan verlaten. Vanavond is een van haar laatste optredens met deze formatie. De soulvolle lo-fi popsongs hebben een laid back vibe, maar de onderwerpen van de liedjes zijn zwaarder dan de sound doet vermoeden. Zo blijkt bijvoorbeeld uit het nummer ‘Muschel’, dat Porcelain id schreef voor George Floyd, een Afro-Amerikaanse man die in mei 2020 werd vermoord door een blanke politieagent in Minneapolis. De zanger noemt het lied “een moment van bezinning” en nodigt het publiek uit om mee te zingen, wat veel mensen na enige aanmoediging dan ook doen. Ook wordt er hier en daar gedanst, waarbij de singer-songwriter zelf het voortouw neemt met diens soepele dansmoves.

(Cisly Burcksen)

Ma'tut

“Wij zijn losers”

Buiten klassieke concerten is het ongebruikelijk om bij binnenkomst een uitlegvel te krijgen, maar welkom – zo hebben we enig idee waar we op de koude binnenplaats van ROEM naar luisteren. Het duo Ma’tut speelt spirituele klanken uit de soefi- en Alevitische traditie. Hun voornaamste instrumenten zijn een oed, een ney (rietfluit) en een daf met een trommelvel van zwart staal. Ook al ken je de ney niet, de klaaglijke klank herken je meteen. Sinan Arat en Shwan Sulaiman nemen moeiteloos elkaars instrumenten over; Shwan speelt ook op de drum en Sinan pakt de leadzang over. De teksten komen van oude dichters en geestelijken, maar pretentieus zijn de twee niet: “Iedereen wil altijd maar een winnaar zijn. Wij niet, wij zijn losers!”

De eerste drie nummers zitten vol verdrietig verlangen en eenzaamheid; je hoort de woestijnwind waaien met zand zo ver het oog reikt, met hoogstens een kameel in de verte. Het vierde is dansbaar en eindigt in een hoger tempo. Tijdens dat slotnummer kijken Sinan en Shwan elkaar glimlachend aan. Technisch zijn ze erg goed, maar wat meer contact leggen met het publiek tijdens het spelen zou hun act nog sterker maken.

(Rogier van Nierop)

Amaguk

Mediterraan en mysterieus

Het trio Amaguk bestaat uit drie vrienden die elkaar hebben ontmoet in Rotterdam, maar die wortels hebben in Griekenland, Italië en Spanje. Die achtergronden hoor je terug in hun energieke, voornamelijk instrumentale, composities waarin een mix van jazz, rock en mediterrane muziek de basis vormt. Dit levert een geluid op dat enerzijds lekker stevig is en soms een beetje ruig, maar anderzijds ook een mysterieus element heeft. Dat laatste komt vooral door de diepe klank van de basklarinet van Massimiliano Dosoli, en door sommige geluidseffecten. Ook de wisselende maatsoorten zorgen voor mysterie: ga je meetellen om te ontdekken wat er ritmisch nu precies gebeurt? Of laat je je gewoon intuïtief meevoeren op de cadans van de muziek? Zo te zien kiezen veel mensen in het publiek voor het laatste, want in de intieme zaal van Resistor wordt heerlijk meegedanst en meegewiegd. Het meest opzwepend blijkt het  trouwens wanneer de band toch ‘gewoon’ in vierkwartsmaat speelt, maar dat kan aan gewenning van de toehoorders liggen. Drummer Alex Coulon lijkt zijn hand niet om te draaien voor welke groove dan ook en de vingervlugge Daniël Denis tovert niet alleen strakke, aanstekelijke licks uit zijn gitaar, maar ook langer uitgesponnen gitaarpartijen die wat meer ruimtelijk klinken. Na ons onder andere te hebben meegevoerd naar Griekenland en West-Macedonië sluit de band hun optreden af met een instrumentaal nummer over Palestina. Het is een dynamisch geheel met grunge-achtig klinkende gitaar en meer uitwaaierende gedeelten. Voor de ongeoefende luisteraar is het lastig de strijd om Palestina erin terug te horen, maar getuige het enthousiasme in de zaal blijkt het in elk geval uitstekend dansbaar.

(Cisly Burcksen)

Romperayo

Mach 3 machismo

Romperayo is een viertal Colombiaanse knullen die met stoute charme een laveloos potje Latin serveren. Qua lengte steken de liederen met kop en romp uit boven de gemiddelde radiovriendelijkheid, maar de flamboyante flair zorgt ervoor dat de heupen van begin tot eind blijven wiegen. Het publiek heeft eerst wat moeite om op gang te komen, maar na de eerste aarzelende salsa stapjes is de zaal om, van oude heren tot jongedames. Extra kudos aan de drummer, die met een schitterend schel spel op een batterij koebellen de dansdrang erin houdt.

Ook als je als Leidenaar uit principe geen Spaans verstaat, is de onderliggende boodschap van feesten universeel qua taal. Het optreden wordt steeds losbandiger, met af en toe ondeugende adempauzes waarin het net lijkt alsof een lied voorbij is, maar dan gaan de muzikanten door met nog een schepje extra erbovenop. Ze houden je beet tot je gaat zweten, en stuiteren zelf zoveel op het podium dat hun eigen bier begint te schuimen. Soms is de insteek schuin: één lied gaat over problemen in de mannelijke nederregio na ietsje teveel Dutch courage. Het optreden culmineert in een één-tweetje van potente cumbia en heuse Colombiaanse afrobeat. Aan het einde van de set heb je zichtbaar meer haar op je borst.

(Bas Kleijweg)

Mercator

Parodie op pretentie

De prominente muziekpioniers uit De Lier, Davy Tulp en Hans Hollebek, zaten maandenlang in coronaquarantaine in Albanië. Vrijgelaten stonden ze vrijdag in de binnentuin van ROEM voor de EP-release van ‘Zie je later, Supermercator’. We herkennen in deze pseudo-gekwelde poseurs Damiaan en Sam van Sunday at Eight. Als we dat nog niet gezien hadden aan Hans’ baret en sigaret achter zijn oor, dan maakt de muziek de parodie duidelijk: de melodie van openingsnummer ‘Doomservice’ is van ‘Hit the Road, Jack’, de openingstekst komt uit ‘Daar wordt aan de deur geklopt’.

De Mercatormannen houden inleidende praatjes die het elitarisme voorbij zijn, vol namedropping: Beethoven, Goethe, Shakespeare, om het dan de andere kant op te sturen met: “…maar daar gaat dit nummer niet over…” Bij alle hyperpretentie gaat het nogal eens fout: hun tour naar Albanië zou door “Oost-Europa” gaan, maar het ligt in de Balkan. Ook in hun songteksten wordt elke bewuste fout wel een keer gemaakt: verkeerde uitspraak (“SupermercatEr”), bijna-rijm (“André Breton” past niet op “andersom”) en foute klemtonen: “afgúnst”. Tekstueel zijn dit verre nazaten van Wim T. Schippers’ ‘Zuurkool met vette jus’.

Mercators Renaissance wave-electropop is overgoten door een jarentachtigsausje van synthesizers en wordt begeleid door Hans’ bas. Sethoogtepunt is ‘Mijn Strijd’, denk aan de autobiografische roman van Karl Ove Knausgård. Hun “gevecht” was opgroeien in het delirium van De Lier. Davy gromt gepijnigd klanken in de microfoon terwijl beiden synthekapseizen. Dit is de foutste act sinds het solo-œuvre van Morrissey en een stuk grappiger, geschikt voor liefhebbers van Promenade en Plakshot. Na afloop ontstaat er meteen discussie of we hen niet naar het Songfestival moeten sturen.

(Rogier van Nierop)

Kalima

Numero uno

Kalima is sinds een half jaar een Leidse parel, met een Zuid-Amerikaanse inslag. De formatie bestaat uit alumni van onder andere de Downbeat Detonators en Banda Caruma, en het podium van de Resistor puilt dus niet alleen uit van de instrumenten, maar ook van talent. Met driedubbel slagwerk zit er een stevig ritme onder het optreden, waar naast eigen werk ook een aantal covers tussen zitten. Openingsnummer ‘Tarantula’ sluipt onderkoeld op het publiek af, gevolgd door straks samenspel tijdens ‘Compadres’. Er zijn instrumentenwisselingen door muzikanten binnen de nummers zelf, waarbij één van de bandleden drumt met de gitaar nog om de nek.

‘Los Belkins’ verschuift de toon van het optreden naar surf, met dikke drums in de hoofdrol. Het daaropvolgende ‘Necesito’ gooit er broodnodige versnelling in. ‘La Ronda’ klinkt haast als marsmuziek, en de toeschouwers deinen in het gelid. De nerveuze synths van de track ‘Vulcano’ komen tot uiting in een driftige en dansbare breakdown, en we kreeg ook nog een machtig mooie melodica als toetje van de set. Een eerder optreden met beperkter instrumentarium in de WW tijdens de kroegentocht van de Leidse Jazzweek deed geen recht aan de volledige capaciteiten van de formatie. Voor iedereen die na deze act nog puf heeft gaat DJ Silverghosts Tapes nog door tot in de late uurtjes.

(Bas Kleijweg)

De Imaginaire Platenzaak

Naast optredens op de binnenplaats bij hun atelier hebben de kunstenaars van ROEM ook een imaginaire platenzaak ingericht. Een kunstenaar zit achter de kassa, en een platenspeler staat in de hoek, maar het hoofdonderdeel van deze winkel der waan bakken vol met creatieve albumhoezen van volledige fictieve artiesten. Zonder de bijbehorende context zou je zomaar kunnen denken dat het gaat om bestaande acts. De bedoeling is dat je je eigen fantasie gebruikt om te bedenken wat voor muziek er nou precies bij deze hersenspinsels hoort.

Het is indrukwekkend hoeveel detail het collectief in het werk heeft gestoken: de albumhoezen zijn niet alleen elk in individuele stijl gemaakt, ook is er een hele lijst met neppe nummers bij verzonnen op de achterkant. Alhoewel de meeste objecten de verbeeldingskracht laten werken, zitten er ook duidelijke parodieën tussen die op de lachspieren werken: tel hoe vaak het woord ‘hart’ in de tracklist van een imaginaire zanger van het levenslied. Het doel van de expositie is om het gevoel na te bootsen van een middagje snuffelen in een platenzaak, en dat is meer dan gelukt. Hoe hilarisch zou het zijn als één van deze kunstwerken de inspiratiebron vormt voor een daadwerkelijke band? Zou manifesteren dan toch echt te werken?

(Bas Kleijweg)

Zaterdagverslag

Dit was het verslag van de vrijdag; dat van zaterdag vind je hier