Voor de deur van Popradar vraagt een bezoeker aan de kassamedewerker of ze haar bier mee naar buiten mag nemen. "Ik weet het niet", antwoordt hij. Zijn compagnon voegt op vragende toon toe: "Als je het bekertje maar weer mee terug neemt?". De uitwisseling is indicatief voor de ontspannen sfeer die op de eerste editie van Holy Havoc hangt. Wij gingen vier uur lang mee op een muzikale tijdreis naar de jaren '60, '70, '90 en '00.

Eenmaal binnen in de Radarzaal begint Zuster Zonnebloem. Logisch, deze act komt sinds het vertrek van Luna Becking van buiten Den Haag – en dan ligt Popradar toch best een eind van het dichtstbijzijnde treinstation vandaan. Iemand in het publiek vraagt zich tijdens de klanken van een psychedelisch klinkend nummer hardop af waar de vloeistofdia’s zijn. Want ja, geheel in lijn met de bandnaam zie, ruik en voel je de Flower Power uit de 60s en 70s. Op het podium, maar ook zeker in de zaal – het toegesnelde publiek heeft zelfs bellenblaas bij zich. Een meisje met bloemen in haar haar danst als in trance op de muziek. Achter haar beweegt een verdwaalde rocker in leren vest met heftige patches ook vrolijk mee. 

Middenin de set gunt de band drummer Lars Douma zijn Ringo Starr-momentje, waarmee we bedoelen dat hij prima kan zingen maar er bandleden zijn die het overduidelijk beter kunnen. Want frontvrouw Hanne Brunekreeft, sinds twee jaar onderdeel van de groep, die heeft een stem hoor! Met uptempo nummers als ‘Law of Attraction’ is ruimte voor publieksparticipatie en zit er bij vlagen vaart in de set, die verder toch vooral uit lange (maar net zo lekkere) psychedelische jams bestaat. De eerste act loopt al uit.

(Verslag gaat verder onder foto's)

Zuster Zonnebloem

Zuster Zonnebloem

Zuster Zonnebloem

Vanuit de Radarzaal verhuizen we naar de ‘Riot Chapel’, de kapelzaal in het voormalige schoolgebouw in Loosduinen. Eenmaal daar zien we Gijs Schouten ontspannen staan. “Hey Niek, leuk je te zien!”, zegt hij terwijl hij gedachtenloos een wachtmuziekje speelt. Dan begint My Girlfriend in de prachtige kapel met catchy nummers als ‘Milkshake Maker’ en nummers met een boodschap zoals ‘Valentina’. De bijzondere locatie vraagt ook om een bijzondere samenstelling. Het normaal flink versterkte My Girlfriend zet daarom een akoestische, soms tweestemmige set neer met Pim Buitenhek op cajon en Gijs op driekwart-gitaar. De gitarist lijkt vanavond op iets als Ed Sheeran die in een grote pan Green Day en andere emo-muziek van rond de eeuwwisseling is gevallen. Veel gerag op het kleine gitaartje, met gezellige teksten als “We’re only dead on the outside” en het bijna schreeuwerige “I’m gonna fucking kill you”. “Zo, is dat ook weer uit m’n systeem”, concludeert Schouten vervolgens droogjes. Het nummer ‘My Island’, over een bezoek door de frontman aan Vlieland zonder zijn vader toont de gevoelige kant van My Girlfriend. En die kant komt goed naar boven in het mooiste zaaltje van Popradar. De akoestische set is voor herhaling vatbaar.

(Verslag gaat verder onder foto's)

My Girlfriend

My Girlfriend

Terug in de Radarzaal lijkt de opkomst rond een uur of 9 ineens meer dan verdubbeld. Alison's Fall staat na een grondige soundcheck op het punt te beginnen. Met de karakteristieke stuwende bas van Floortje van der Kooy trapt het viertal af met ‘Manipulator’, van de nieuwste EP Bad Time Stories. Het begin van de set wordt wat geplaagd door geluidsproblemen. Bas wat harder, vocalen beter door de monitor, bij de geluidstechnicus breekt het zweet uit en ook bij Alison’s Fall is de ontspanning even weg. Aangekomen bij ‘Insane’ is de bas en daarmee het vertrouwen terug – gitarist Pepijn zet een strakke solo neer en met uitdagende blikken en bewegingen maakt zijn zus als frontvrouw veelvuldig oogcontact met het publiek dat tijdens ‘Innocence’ en ‘I Get It’ gewillig meedeint. Tussendoor zet zij drummer Martin Brummelkamp, die van uitputting steeds moeilijker begint te kijken, flink aan het werk met aanhoudende baslijnen en passeert ook nog een cover van ‘Send Me A Postcard’ (Shocking Blue) als vast onderdeel van de setlist. Richting het slot is het opnieuw even wind tegen. Wanneer Van der Kooy voor de tweede keer binnen tien seconden op knullige wijze haar plectrum laat vallen, hoef je niet te kunnen liplezen om de kreet te vertalen in een welgemeend “fak!”. Gelukkig kan ze er zelf om lachen, en is er ook nog ruimte om de zelfontworpen merch aan te prijzen. Conclusie: zelfs met wind tegen is het muzikaal allemaal nog prima. daarmee laat de Haagse fuzzrockgroep zien wat we allang wisten: Alison’s Fall is een hele goede band met een strakke en uitgebalanceerde set. Punt.

(Verslag gaat verder onder foto's)

Alison's Fall

Alison's Fall

Tijdens deze avond zonder parallelprogrammering wisselen we heel overzichtelijk de Radarzaal af met de kapel. Daar is het nu tijd voor Loveth Besamoh. De uitstraling van de band klopt, van de ironische muts van de bassist tot de hippe mat en truckerspet van de gitarist. Alsof ze in een hippe grunge-winkel met restpartijen uit de jaren negentig hebben geshopt. Muzikaal jakkert de sound voort zonder echt begin of eind. De voorbijganger die met verbazing roept “zijn ze nou nog steeds bezig?!” staat in schril contrast met de fans op de eerste rij die hun eigen feestje vieren. In de redelijk eentonig aanvoelende set zit een nummer met een wat rustiger tempo dat neigt naar spoken word en zet de drummer af en toe aan om vervolgens weer in te kakken en terug te vallen in het stoner-ritme. Loveth zingt alsof hij vecht tegen de slaap, en dat geldt ook voor het publiek op de achterste rijen die van de gelegenheid gebruikmaken om bij te praten, ruimte vinden voor een moment van bezinning in de kapel of rustig in de hal wachten op de slotact van de avond.

(Verslag gaat verder onder foto's)

Loveth Besamoh

Loveth Besamoh

Loveth Besamoh

Als iedereen zijn vak met zoveel passie uitoefent als Mees Vullings die heeft voor zijn mondharmonica, dan waren alle problemen de wereld uit. Eén uur, één man, één mondorgel. Dat vat de set wel ongeveer samen. Toch staan er bij Heath nog vier bandleden op het podium. Bassist Steven Lolicato wurmt zichzelf af en toe naar de voorste centimeters van het podium, maar frontman Vullings blijft de aandacht pakken met zijn met tijgerprintsjaal versierde mondharp, zang, extatische bewegingen en geklim op de stapel versterkers. Debuutsingle ‘Birdie’ is een voorproefje van het aankomende, recent volledig gecrowdfunde, debuutalbum Isaak’s marble. Die single duurt ruim acht minuten. Lang? Voor deze multinationale psychedelische rockgroep best gemiddeld. Alle elementen uit de jaren zeventig worden in een uur uit de kast getrokken: trippy stukken, ingewikkeld lange solo’s, vocalen op een oneindige hoeveelheid reverb, oneven maatsoorten en vermoedens van geestverruimende middelen bij het schrijfproces. Het geheel voelt aan als iets tussen een bizarre trip en een filmische jamsessie waar vooral de bandleden zelf lol aan beleven. Maar dan wel een van muzikaal hoge kwaliteit: de vijf mannen weten wat ze doen, alleen niet iedere toehoorder weet er raad mee. Een deel van een publiek gaat alvast naar huis terwijl de fans met bellenblaas na vier uur nog altijd vooraan in de Radarzaal staan.

(Verslag gaat verder onder foto's)

Heath

Heath

Heath

De lente is begonnen, zomertijd is ingegaan, het is definitief geen winter meer. Terwijl we tussen de twee zalen heen en weer pendelden, denken we met weemoed terug aan Winterfest. Dit niet-meer-zo-jaarlijkse festival dat met een overdaad aan acts een van de spaarzame hoogtepunten buiten het Haagse centrum was, sloeg na de laatste editie in 2020 en digitale vervanging in 2021 ook in 2023 een jaar over. Daarmee is Holy Havoc misschien wel het enige festival dit jaar in Popradar.

Deze editie heet Holy Havoc Festival 2023, en wordt door Popradar aangeprezen als “allereerste editie”. Tijs van de Poll van Popradar denkt dat het festival voor herhaling vatbaar is, "maar het was een evenement van twee van onze stagiairs / beheerders. Dus dan moeten zij dat ook willen, haha. Wie weet komen volgende stagiairs weer met hele andere ideeën." Wij komen in ieder geval graag nog eens langs, maar hopen wel dat de enorme stellage aan camera’s vooraan de Radarzaal dan iets minder pontificaal aanwezig zullen zijn.