Kortgeleden verhuisde Loveth Besamoh naar Rotterdam om dichterbij school te wonen waar hij muziekproductie studeert. Afgelopen jaar heeft de in Kameroen geboren producer, songwriter en muzikant het platform Füzz opgericht en zijn tweede EP Circles uitgebracht. Single 'Cool Livings', afkomstig van de EP, is vandaag uitgekomen met videoclip. Zijn stijl is een eclectische mix van vele genres zoals soul, rock, afropop en elektropop. Waar komt deze eclectische stijl vandaan? We ontmoeten elkaar in zijn studio in Rotterdam, vlakbij de Hofbogen, om te praten over zijn muziek, angsten en groei.

“Alles wat je bouwt, de muziek die je uitbrengt, dat heeft voor mij de focus. Het is fijn als er mensen naar luisteren natuurlijk, deep down is dat wat we allemaal willen, maar wat ik echt wil is leren de waardering te krijgen van het proces: dat elke EP en elke single een kans is om iets te ontdekken over mezelf en door diep te gaan te zien waar het me kan brengen. De dynamiek van groei: geen stagnatie, geen genre, alles is open voor interpretatie. Dat vind ik mooi.” Aan het woord is Loveth Besamoh, die al een behoorlijke weg van groei heeft afgelegd: van klein verlegen jongetje die graag thuis bleef naar muzikant en producer die onder eigen naam op het podium met zijn band durft los te gaan. 

Eigenlijk was Loveth nooit van plan om een band te hebben. Tijdens corona stopte zijn project en de producer besloot om zelf thuis muziek te gaan maken in zijn Haagse studio appartement. Op school ontmoette hij muzikanten die in zijn band wilden spelen, en dat terwijl de muzikant geen band had. “Voor school moeten we elkaar helpen om live te performen en zo kwamen we op organische wijze samen voor een optreden. Ik dacht niet eens aan de lange termijn, want dit was een solo passieproject voor mij. Maar het bleef evolueren. Mensen vragen me wel eens wanneer er een bandnaam komt. Ik vind het moeilijk. Dit is mijn productie: dit ben ik terwijl ik leer hoe muziekproductie werkt en hoe ik daarmee kan experimenteren, en meer kan leren over wie ik ben.”

Afrika

Loveth Besamoh groeide op in Kameroen. De cultuur, het leven; alles is daar heel anders. Zijn vader kwam als vluchteling in 2002 naar Nederland en via gezinshereniging kwam Loveth in 2014 naar Nederland waar hij kwam te wonen in een dorp in het Westland. “Dat was een moeilijke periode. Ik had het gevoel opeens in een nieuwe dynamiek te zijn gegooid. De enige zwarte mensen in het Westland die ik kende was mijn familie.” Ook de manier van communiceren is heel anders dan in Kameroen. “Ik heb geleerd dat Nederlandse mensen erg direct zijn. Daar moest ik aan wennen. Ik apprecieer de directheid nu wel heel erg. Het is to the point. Als je weet wat je wil dan is het goed om daar duidelijk over te zijn.”

“Ik denk dat ik als kind ook al angsten had, maar toen was het nog niet iets wat we kenden. Ik heb het nooit leuk gevonden om in sociale settings te zijn. Ik vond het fijn om thuis te zijn en een film te kijken, comics te lezen of te tekenen. Ik voelde me zo veiliger. Het verhuizen naar Nederland dwong mij om naar buiten te treden, want ik voelde me eenzaam.” In Kameroen ging Loveth elke zondag naar de kerk, waar hij djembé speelde. Ook als hij aan het werk was op het land was er altijd een vorm van ritme. In Nederland kreeg de beginnende muzikant een gitaar van zijn vader. “Ik had het gevoel dat er niemand in het Westland was waarmee ik kon spelen of mee kon afspreken. In plaats daarvan ging ik nummers leren en schrijven.” 

Met de eerste akkoorden onder de knie, wilde Loveth graag in een band spelen, maar wist alleen niet hoe. Op de middelbare school ontmoette hij via via een drummer die in een band zat. “Ik was toen nog erg bang en angstig. Ik herinner me dat ik elke oefensessie zo bang was dat ik kan alleen maar kon denken: ‘I suck!’. Dat heb ik nog steeds af en toe, zeker als ik in een nieuwe situatie of omgeving ben. Nu kan ik het rationaliseren als irrationele angst. Ik begrijp het beter.” 


 

Verbreding

Tijdens zijn eerste band heeft de muzikant veel geleerd: spelen met andere mensen en omgaan met zijn angsten. Hij speelde gitaar en schreef de songs die de band tijdens repetities uitwerkte. “Live spelen was toen nog erg eng voor mij en voor zingen was ik nog te bang.” Toen de eerste band stopte probeerde Loveth om te gaan zingen en experimenteerde hij voor het eerst met productie door dingen op te nemen op zijn telefoon. “Iemand zei tegen mij: ‘je bent eigenlijk helemaal niet zo’n slechte zanger’. Dat terwijl ik mezelf eigenlijk niet out there wilde brengen.” 

Na een tijdje zelf experimenteren kwam Loveth terecht in een soort spacerock fusion band waar hij veel verschillende muziekstijlen leerde kennen. “Toen ik opgroeide in Kameroen kwam ik niet in aanraking met veel alternatieve muziek, of zelfs Afrikaanse alternatieve muziek. Het was voornamelijk afropop en rap wat in het begin van 2000 invloedrijk was. Een goed ding van Nederland is dat het open staat voor verschillende soorten invloeden.” Zo hoorde Loveth in Nederland voor het eerst muziek die hij nog nooit had gehoord, zoals Kraftwerk, Nirvana en the Smashing Pumpkins. “Er is nu zoveel te vinden, zoals de Russische postpunkband Kino. Het is veel instrumentaal, met een new wavy postpunksound en een zeer lage Russische stem. Daar zit zoveel melancholie in. Ik verstond niet wat hij zei maar het gevoel kwam over. Er is zoveel muziek van overal ter wereld dat mijn hoofd opende! Ik heb mijn Afrikaanse perspectief en roots ritmisch gezien. Het meest ideale doel is om geïnspireerd te raken door zoveel mogelijk verschillende shit als mogelijk, zodat ik dat kan absorberen. Niet om te creëren wat zij precies aan het doen zijn. De sound die ik wil moet mij zijn. Je kan eigenlijk niets nieuws meer creëren, het is gebaseerd op dingen die al bestaan, maar je kan dat buigen en draaien tot iets nieuws.”

Omgaan met angst

Loveth realiseert zich dat de angsten niet weggaan en onderdeel van hem blijven. Het is ermee leren leven. Door aan demo’s te werken lukt het de songwriter om de dingen die hem angstig maken te uiten. “Het is daardoor lichter, het is niet meer iets wat in de schaduw over me heen loert. Ik hou het niet meer alleen voor mezelf, ik ben open geworden.” En dat terwijl het praten over mentale gezondheid in de cultuur waarin hij opgroeide niet normaal was, zeker als man. “Nu realiseer ik me meer dat mijn angsten, en die van een hoop andere mensen, gebaseerd zijn op de systemen waar we in zitten. Waar we van nature naartoe buigen is niet altijd hetgeen wat past in de structuur van deze samenleving. Ook al heb je vrienden en volg je je passie, je kan nog steeds dealen met angstige gevoelens.”

Performen is de manier geweest voor Loveth om grotendeels van zijn angsten af te komen. Zeker het laatste jaar gaat het beter en lukt het hem om de ‘fuck it, let’s play’-mentaliteit te omarmen, waarin niet alles perfect hoeft te gaan, maar waarin het meer gaat om het gevoel. “Ik speel nu zo’n 2 jaar samen met mijn band. Ik voel me compleet comfortabel in hun aanwezigheid: ik kan rond springen, ik kan schreeuwen, ik kan gek doen. Ik sta op het podium voor mezelf en om mezelf te uiten. Nu ik dit kan zijn we zo gegroeid als band. Ik voel me meer zelfverzekerd, ook in mijn keuzes.”

Circles

De twee EP’s die Loveth Besamoh onder eigen naam heeft uitgebracht, zijn naar eigen zeggen een experiment en zijn beide thuis geproduceerd. De eerste EP 45 degrees gaat over de pandemie en het gevoel van de opwaartse en neerwaartse spiraal. De tweede EP Circles die in november 2022 uitkwam gaat meer over het doorbreken van veel conventies. “De pandemie voelde als een eindeloze loop. Daarom gingen veel dingen in het leven, zoals mijn angsten, zich herhalen. Wil ik dat veranderen of wil ik dezelfde cirkel blijven volgen? Kan ik dat doorbreken?” Het eerste nummer op de EP is ‘Fold’ wat gaat over het uitbreken van je vorm. “Het doen is moeilijker dan het zeggen en willen.” ‘Everlost’ gaat over het ophalen van herinneringen en gedachtes over dingen of jezelf verliezen. “Alles in je hoofd kan zeer irrationeel worden, dat het voelt alsof alles misgaat, uit je handen glipt of alles naar de shit gaat. Je moet begrijpen dat dat een onderdeel is, we zijn allemaal lost op onze eigen manier. Ik ben tot de conclusie gekomen dat we allemaal vaak niet weten wat we precies aan het doen zijn. We weten echt niet zo veel als we soms denken te weten. Niet dat alles onvoorspelbaar is, maar het leven in het algemeen wel. We zouden allemaal open moeten staan voor ervaringen ongeacht hoe comfortabel je daarin bent.” 

Circles was een goede manier om zelfvertrouwen op te bouwen als producer en songwriter. Ook om te experimenteren met verschillende sounds. Dit jaar wil Loveth werken aan zijn volgende EP, waarvoor hij al demo’s heeft gemaakt. Nu hij comfortabel is met zijn band, is hij van plan de bandleden meer te betrekken in het schrijf- en opnameproces. “Door mijn angsten in het verleden vind ik het eng om mensen te betrekken en doe ik het dan maar liever zelf. Ik vind het moeilijk om aan andere mensen te vragen of ze tijd vrij willen maken. Ik waardeer het zeer dat mensen de tijd nemen om langs te komen en met mij te oefenen, en tijd nemen uit hun drukke schema’s om onderdeel te zijn van mijn band. Als ze al in mijn band live willen spelen, dan doe ik wel de rest.”

Het thema voor de volgende EP is angst en het is het plan om het uit te brengen op vinyl met een comic boek erbij. “Toen ik opgroeide hield ik enorm van comics. Dat is iets wat mij representeert en ik denk dat het heel cool is om dat extra te hebben. De muziek gaat over angsten en de comic is een visuele representatie van de reis, metaforisch.” Hoe ver Loveth daarmee gaat komen ziet hij wel. “Ik wil altijd muziek maken ongeacht wat er omheen is. Het is een privilege om muziek te maken met mijn liveband, het is een privilege om thuis te blijven en beats te maken.”


 

Loveth Besamoh CIRCLES

Cool Livings

De single 'Cool Livings' is een samenwerking met Edward Smith en Milu Chen. In het nummer neemt Loveth je mee op een nostalgische indie rock trip met dreunende drums, heldere vocalen en psychedelische vibe waarin hij reflecteert op de angst voor stil staan terwijl de wereld om je heen beweegt. 

Füzz

Naast alle muziek is Loveth Besamoh medeoprichter van het platform Füzz. Het platform heeft het afgelopen jaar een aantal evenementen georganiseerd, zoals in de Bierfabriek in Delft in samenwerking met Riot Bookings. Milu Chen en Loveth doen samen de programmering en de productie van de evenementen. “Ik probeer mezelf niet te beperken door alleen te produceren in de studio. Ik vind dat muziek ook een experience is. Producent zijn van events is ook erg voldoenend, net als het proces. Als de avond voorbij is dan is het klaar, maar de weg er naartoe is hobbelig. Er gaat altijd iets fout en je denkt dat je daarvan geleerd hebt, maar dat blijkt niet altijd zo te zijn. I love the process.”

Een van de projecten waar Füzz aan werkt is UFS, Unidentified Flying Sound. “We willen een soort galaxy bouwen van events. Elk event is een unieke planeet, waar we een eigen fantasiewereld creëren. Na de verschillende evenementen willen we het aan het einde bij elkaar te brengen in een festival.”