Andere genomineerden waren 50 Jaar Oor en Michiel Veenstra (KINK). Eerdere winnaars waren o.a. Anton Corbijn, Gijsbert Kamer (VK), Eric Corton (VPRO), Leo Blokhuis, Rotjoch, Atze de Vrieze (VPRO) en Roosmarijn Reijmer (3FM).
Timo Pisart is sinds eind 2017 redactiechef van VPRO 3voor12. Pisart startte in 2013 tot 2016 als radio redacteur van 3voor12 Radio, en stond daarna kort aan het roer van THUMP, het muziekkanaal van VICE. Sinds 2017 zit Pisart in de vaste redactie van 3voor12. Hij deed verslag van festivals als Lowlands, Eurosonic, Pinkpop en Amsterdam Dance Event, schreef tal van journalistieke stukken en interviews, fotografeerde artiesten en vatte festivals in fotoreportages, en co-regisseerde documentaires S10: Storm om mij heen en WIES: Wat als we mislukken?. In 2021 was hij nauw betrokken bij de meerdelige tv-serie Muziekstad.
Pisart schrijft met een tomeloze liefde over opkomend, Nederlands talent. Zo was hij er vanaf het eerste uur bij toen de Nederlandse hiphop explodeerde met Ronnie Flex, Boef en Sevn Alias, en is hij altijd op zoek naar een alternatieve insteek, van stukken over de geschiedenis van de sit-down tot aan een ode aan het festivalbandje, tot een portret van de vele festivalwerkers die door de coronacrisis al 1,5 jaar in de wachtkamer zitten of de zoektocht naar de moderne gitaarheld. Of natuurlijk de geheime Nederlandse roots van Queens of The Stone Age.
Het juryrapport:
Net als 2020 was 2021 geen jaar voor pop-professionals om erg blij van te worden. Corona hield de zalen opnieuw grotendeels dicht en de festtivalweides leeg. Opnieuw was het geen jaar waarin poprecensenten en -verslaggevers zich van hun beste kant konden laten zien. Er vielen nauwelijks concerten te recenseren, festivalverslagen hoefden niet gemaakt te worden. Popjournalisten werden in 2020 net als de muzikanten zelf door de pandemie beroofd van hun core-business. Ook Pisart moest zich aanpassen, maar kwam het afgelopen jaar toch met een ontzagwekkende productie. Hij maakte mooie portretten van mensen in de muziekindustrie die hun baan kwijt waren, en spraakmakende interviews met internationaal belangrijke artiesten als National-gitarist Aaron Dessner. Pisart zat hier al eerder en ook toen werd zijn enorme ijver geprezen. NIemand bezocht toen met camera en notitieblok in de hand zoveel festivals als Pisart. Afgelopen jaar vielen andere kwaliteiten op. Zijn enorme brede kennis van de actuele stand van zaken in popmuziek bijvoorbeeld. En zijn redactiewerk voor het fraaie ad hoc tv-programma Muziekstad. Land- en genregrenzen doen er voor PIsart niet toe. Geen nieuwe track lijkt hem te ontgaan en zijn dagelijks op Twitter geposte albumtips zijn altijd de moeite van het checken waard. De naam Timo Pisart komt al jaren tijdens ieder juryberaad voorbij, en eens moet deze prijs hem toch een keer toekomen, zou je denken.
De jury bestond dit jaar uit Gijsbert Kamer (Volkskrant), Atze de Vrieze (VPRO 3voor12), Wilbert Mutsaers (Spotify), Yolanda Ulger (Wildling Marketing & PR), Lisa de Jongh (Patronaat & Welcome To The Village), Matthijs van Duijvenbode (muzikant en artiestenmanager).
Over de Pop Media Prijs
De Pop Media Prijs heeft als doel de stimulering van de Nederlandse popjournalistiek in de breedste zin van het woord. De prijs wordt uitgereikt voor het gehele oeuvre van een popjournalist of aan een medium, waarbij vooral wordt gekeken naar bijzondere prestaties in het afgelopen jaar. Kandidaten zijn individuen of in een enkel geval initiatieven of projecten, vanuit alle geledingen van de media: pers, boeken, radio, tv, online media, documentaires, film, fotografie. Hierbij gaat het in alle gevallen om publicaties met als onderwerp popmuziek.