Een gitaarpedaaltje, dat is voor Dr. No geen ‘ijzeren frikadellenkastje met knopjes’. Geen simpel gebruiksvoorwerp waarmee je je gitaar kan vervormen. Geen grijzig stuk gear voor aan je voeten. Hou op, joh! Voor de mysterieuze Nederlandse effectenontwerper (zijn naam geeft hij liever niet prijs) is zo’n ding een klein kunstwerkje, vertelt hij in zijn werkplaats in Eindhoven. ‘Als mensen zeggen dat ik een stuk “gear” maak, of een product? Dan gaan de haren in mijn nek overeind staan’, zucht hij. ‘Ik ben een verhalenverteller, en alles wat ik maak is heel erg persoonlijk.’
Daar is geen woord aan gelogen. Het ene na het andere kunstwerkje pakt hij erbij, mooie handgemaakte kastjes die hij maakte voor grote wereldsterren (Troy van Leeuwen van Queens of the Stone Age) en dierbare vrienden (Peter van Elderen, Peter Pan Speedrock). Kijk, hier een vernietigend fuzz-schedelpedaal als ode aan zijn overleden zielsverwant Selim Lemouchi (The Devil’s Blood) dat in geen enkele pedalenkoffer past, daar een drolpedaal waar je hele flauwe grappen over kan maken, en op tafel ligt een betoverende delay/loop/reverb-boekwerk klaar dat hij speciaal voor gitaar-geluidskunstenaar Sarah Lipstate (Noveller) ontwierp. Hij maakt ze slechts in zeer beperkte oplage, maar ze vinden gretig aftrek over de hele wereld.