Hoe het echt is gegaan? Het begint met de Spaarndammerbuurtkliek en Baksteen (en de rest is geschiedenis). Baksteen ja, dat zijn Freddy en Ollie, jeugdvrienden die besluiten om twee draaitafels te kopen en een rapduo te worden – om het meisje te imponeren dat achter de toonbank werkt bij platenzaak Rhythm-import. Zo worden ze Baksteen, maar dat is eigenlijk vooral gebakken lucht. Freddy zei daarover: ‘Baksteen was gewoon naar de avondwinkel gaan en tegen iedereen zeggen: “Hé, je gaat zien man, ons album gaat echt hard worden.” Of op straat stoer doen tegen andere rappers en een paar rijmpjes droppen.’ Er is weinig meer te horen van Baksteen, op die ene tape van de Amsterdamse rapper Kiddo Cee na, waar Vjèze Fur (Freddy dus) en Willie Wartaal (Ollie) een paar keer voorbij komen. Vaak niet eens rappend, maar in de skits waar Vjèze met een lollig stemmetje allerlei chicks nadoet en Willie lijst probeert te regelen voor Mr. Wix. Ja ok, en die ene verse van Vjèze dan: ‘Kom mijn piemel proeven, word een tienermoeder. Al die bangaz op de dam, shalalali, shalalalam.’
En dan is er nog de Spaarndammerbuurtkliek: het project van producer Bas Bron en Sandder Lanen. Zij maken superkneuterige, studentikoze hiphop. ‘We vonden de hiphop die destijds in Nederland werd gemaakt suf. Het was allemaal hetzelfde’, zei Sandder Lanen daarover in NRC. ‘Het moest zo Amerikaans mogelijk zijn. De beat kwam van een James Brown-nummer, dan moest er een jazzsample overheen en dan hoorde je in het Engels te rappen over hoe zwaar je leven op de straat was.’ Nou, dat doet de Spaarndammerbuurtkliek dus juist niet. ‘Wij deden precies het tegenovergestelde. We dronken veel, wat niemand deed, we namen onze muziek in een avondje op terwijl we lam waren en we overdreven enorm. En dan ging het over onze buurt, de Spaarndammerbuurt, waar geen ene fuck te beleven was.’ Bron samplet geen Amerikaanse nummers, maar juist Frank Boeijen, Toontje Lager en Ekseption. Oh ja, en het elf jaar jongere broertje van Sandder, Pepijn, a.k.a. P. Dronq mag ook af en toe meedoen. Mega-melig zijn z’n bars: Starmaker-huis rijmt–ie op schijtluis, rocken met de kliek op slokken van een liter, rocken met een gieter, opgezwollen tieten. Dus ja.
Freddy leert via-via Pepijn kennen en laat het woord ‘Watskeburt’ vallen, dat hij weer had van de Amsterdamse rapper Heist Rockah. Sick woord, besluit Pepijn, daar ga ik een track mee opnemen met Bas Bron. Maar datzelfde idee had Baksteen ook al, dus toen Freddy daar lucht van kreeg belde hij dronken/boos naar Willie Wartaal: ‘Je moet komen vechten in de studio! Want ze stelen ons liedje!’ Uiteindelijk springt Freddy op de track van Pepijn en Bas en worden ze ‘een grote familie’, maar… Willie Wartaal is helemaal niet op ‘Watskeburt’ te horen. Toch krijgt hij ook credits en treedt hij toe tot De Jeugd van Tegenwoordig, want hey, het was eigenlijk zijn idee om een track te maken die ‘Watskeburt’ heet.