‘Ik kon zo van wodevloep en zo van wududuudvloep en zo door. Dan zag ik Job lachen en ging ik ermee door. Ik dacht: “Oh, dit is kennelijk goed.”’ Greetje Bijma (64) is als een tropische storm. Ze komt binnenwaaien met haar gemillimeterde zilvergrijze haar, zet de ruimte op zijn kop met vreugdevolle kreten en laat alle aanwezigen verwonderd achter. Zo is haar muziek ook: de freejazz-stemkunstenares kan een spookachtige falsetto opzetten, maar gaat net zo lief vol in de aanval met scherpe en percussieve scat vocals.
Ze is bijna in alles een contrast met die dromerige jongen die tegenover haar zit in de hal van het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Job Oberman (28) alias Oceanic is meer bedachtzaam, formuleert voorzichtiger en komt vanuit een totaal andere hoek. Hij wordt geroemd als vooruitstrevende techno-dj die een paar spannende platen uitbracht via Nous’Klaer, draaide veelal in De School en Garage Noord en geeft soms betoverende livesets met een nogal opmerkelijke synthesizer met snaren. Het is een modulaire synth die speciaal voor hem is gemaakt waar geluid van contact microfonen doorheen loopt.
Met die modulaire synth repeteerde hij net de hele middag met Greetje. Samen maakten ze namelijk de geweldige plaat Swallow A Party waarop hun beide karakters wonderlijk goed samenkomen. Op het album zijn vier sterke clubtracks ingepakt door twee spookachtige nummers die niet zouden misstaan onder de spannende scenes van een Miyazakifilm. Het is een knappe samenwerking tussen de flarden freejazz van Bijma en de leftfield techno en ambient waar Oceanic de clubs mee verovert.