Wat is het toch dat zo raakt in die videoclip van ‘OH MY GOD’? Feitelijk bestaat hij uit doodnormale homevideobeelden. We zien een meisje dat op haar achtste verjaardag dolenthousiast een Casio-keyboard uitpakt, erop begint te pingelen terwijl haar vader aan de knoppen draait. Datzelfde meisje zien we drie jaar later meedoen met een stel schooluitvoeringen. Ze staat vrolijk in de coulissen te dansen, en vliegt even later met jazzhandjes wapperend door het in een theatertje omgetoverde gymlokaal.
Dat meisje is onmiskenbaar Sevda Alizadeh (32) alias Sevdaliza. Misschien is het juist dat we haar kennen als een hypergestileerde, conceptuele artiest. Een entiteit die vanuit haar eigen wereld op aarde is neergedaald, eentje die onaantastbaar lijkt, onbenaderbaar. Ja, een entiteit met emoties, maar emoties die we misschien nooit zullen doorgronden. Met haar duizelingwekkende debuutalbum ISON won ze de 3voor12 Award, haar hyperambitieuze videoclips en kunstuitingen leverden haar devote volgelingen op vanuit de hele wereld. Vandaag verschijnt haar tweede album Shabrang (vernoemd naar een mythisch Perzisch paard), waarop ze wat meer licht laat doorschijnen.
En met een paar ontroerende homevideobeelden is ze opeens… nou ja… een mens van vlees en bloed. Een Iraans-Nederlands meisje dat houdt van dansen en piano spelen en een schattige roze haarband draagt. ‘Die beelden had ik toevallig gevonden’, vertelt ze via Zoom vanuit haar huis in Rotterdam. ‘Ze raakten me heel erg. Ook omdat ik me als artiest zoveel heb ontwikkeld dat ik niet meer direct in contact stond met mijn jeugd. Door die beelden kon ik in kleine details zien dat ik altijd al diegene was die ik nu ben. Ik ben pas echt begonnen met mijn muzikale carrière op mijn 25ste, ik heb niet altijd beseft dat die connectie met muziek, dans en performen al mijn hele leven aanwezig is.’