’s Nachts is alles anders. Die zin zou Elias Mazian (30) wel willen tatoeëren, had hij laatst bedacht. ’s Nachts balanceer je op een koord tussen euforie en echt verdriet. ’s Nachts staan al je poriën open voor kwetsbaarheid, en dat is nu juist zo mooi aan breekbare liedjes in de nacht. Mazian kan het weten, hij behoorde tot de jonge garde dj’s binnen de Amsterdamse club Trouw, werd een van de smaakmakers van De School en vliegt de halve wereld rond om te draaien. Als het even kan, mixt hij tussen opzwepende houseplaten maar al te graag een melancholisch liedje in om ook de vlinders in je buik aan het dansen te krijgen.
‘Iedereen herkent het beeld van een ruziënd stel in de hoek van de club, een break-up die op de dansvloer plaatsvindt’, mijmert hij, weggezakt op de bank van zijn huisje in Amsterdam-West. ‘En daar tegenover het zoenende koppel. De tragiek van het nachtleven, dat is mijn ultieme thema. Je hoopt op die ene perfecte avond. Soms lukt dat. En soms lukt dat niet.’
Denk bijvoorbeeld aan die jongen in de hoek van de dansvloer. Hij is een beetje verlegen, een tikkeltje onhandig, maar hij heeft wel het verlangen om met iemand te zijn. Lukt het niet om dat te bereiken? Dan kan hij er tenminste over fantaseren. Ja, echt, op Mazian’s debuutalbum als zanger staat een cover van de goofy Nederpop-kraker ‘Stiekem Met Je Gedanst’ van Toontje Lager. ‘Het was het tweede liedje dat ik heb opgenomen. Ik heb veel covers opgenomen om mezelf te leren hoe je een goed liedje schrijft. Ik dacht: als ik de beat nou twee keer zo langzaam maak, en het rustig en dromerig zing? Dan wordt het opeens een treurig nummer, het wordt de belichaming van de nacht zoals ik die zie.’