De eerste keer dat Eris Drew zich op de dansvloer stort, doet ze dat vol overgave. Het is in het begin van de jaren negentig, en buitenbeentjes van allerlei jaarlagen en leeftijden trekken naar gigantische pakhuizen om zich daar te storten op de massale raves die daar illegaal worden gehouden. De Amerikaanse is dan een tiener en nog niet bewust dat ze zich identificeert als trans vrouw, maar loopt wel rond met het besef anders te zijn dan wat er van haar wordt verwacht. Vanaf het moment dat ze voet zet op de dansvloer, kan ze dat idee van zich afwerpen.
‘De regels van de buitenwereld golden niet op die plekken,’ vertelt ze. ‘De negativiteit die je buiten ervoer, hoorde je niet mee te nemen naar de dansvloer. De momenten dat ik daarbinnen stond als raver waren veiliger dan daarbuiten, veiliger dan de middelbare school waar ik heenging, veiliger dan de werkplek waar ik terecht kwam als volwassene. De raves waren het alternatief.'
'Er zijn zoveel nummers die ik me herinner van dat eerste seizoen. Eén van de eerste die ik me kan herinneren werd veel gedraaid door een dj die Bill heette, uit Chicago. Het nummer was toevallig van de Nederlandse groep de Trancesetters, en het nummer heette Neurodisco. Of ‘Everybody’ van Sneaky Tim. Het ene moment draait Bill hem bij de rave, het volgende moment stond je bij een piepkleine loftparty waar de draaitafel gewoon op het aanrecht stond. En dan blies het alsnog op! We hadden het idee dat wat daar gebeurde meer dan alleen maar een feestje was. Dat we deel waren van een extatische cultuur.’