‘Herken je deze plaat?’ Nina Kraviz zwaait de EP van Matzo & Pauli uit 2004 heen en weer, met het enthousiasme van een veertienjarige die zojuist haar aller- aller- allercoolste kerstcadeautje heeft uitgepakt.
Ferenc: ‘Ja!’
Nina: ‘Weet je wie ‘m aan me heeft gegeven?’
Ferenc valt even stil. ‘….Eh… nee?’
Nina: ‘Jij!’
Het gezicht van Ferenc vouwt zich in een diepe plooi en hij plukt eens aan zijn ringbaardje. ‘Eh, echt waar?’
Nina: ‘Ja, in Moskou. Het was een van de allereerste platen in mijn collectie.’
‘Oh’, zegt Ferenc bedenkelijk. ‘En dan ook nog het rode vinyl. Ik heb je verwend, zo te zien.’
We zitten om kwart over 11 ’s avonds in de lobby van het nogal chique Pulitzer Hotel, en dat in de drukste week van het jaar: Amsterdam Dance Event. De Russische techno-ster Nina Kraviz heeft een moordend schema, en lijkt de hele week nogal impulsief overal op te duiken: een dag eerder presenteerde ze al een radioshow in platenzaak Rush Hour met haar label трип, vanmiddag interviewde ze Kerri Chandler op Worldwide.fm en draaide ze zelf wat platen, ’s nachts is ze de headliner van DGTL in een giga-scheepsbouwloods, tussendoor spreekt ze op de conferentie en morgen zal ze óók nog een verrassingsset geven in de kelder van De School. Ze heeft vandaag pas een uurtje geslapen, bekent ze, maar een dutje doen? Nee joh, liever gaat ze in op de uitnodiging om een dubbelinterview te doen met een van haar grote jeugdhelden: Ferenc van der Sluijs alias I-F, de Haagse italo/electro/acid-veteraan, labelbaas en online radio-pionier met Cybernetic Broadcasting System (CBS) en Intergalactic FM. Hij is vroeg voor de afspraak – ‘net een nieuwe auto, vandaar’ –, draait zo nog op ZeeZout en probeert verder zo weinig mogelijk van Amsterdam Dance Event mee te krijgen. Te commercieel, te massaal, te vluchtig naar zijn smaak.