Het is de curveball van de tweede dag van Lentekabinet 2018. Op de zonovergoten zondag van het festival draait de Chinese dj Tzusing – in Nederland een nog vrijwel onbekende naam – de set waar je iedere editie op hoopt, de verrassing die met zo’n seismisch geweld het festival opschudt dat de blikken Red Light Stage er nog even van na blijft trillen. En dat op een trage 100 bpm, een tempo waarin zowel The Prodigy, Vince Staples en 50 cent opeens in het verlengde lijken te liggen van de vroege EBM en industrial waar hij zijn hiphopbeats in nestelt. Een Timbaland-edit mixt-ie in alsof dat het enige logische antwoord is op de abstracte technoplaat die eraan voorafging, om er vervolgens een sloopkogel van een industrialplaat van de Chinese belofte Zaliva-D op te gooien. Verrassing na verrassing is het, en na het laatste halfuur in de set – waarin hij het tempo plotsklaps opschroeft naar een opzwepende 130 bpm – zijn de lurven op het veld volledig fijngeknepen.
Die neiging naar rauwe producties is kenmerkend voor de toonaangevende club The Shelter in Shanghai, waar de dj zijn strepen verdiende als resident. Pas sinds een paar jaar draait hij overtuigend internationaal, en dat is deels te wijten aan producties waarmee hij zich ook buiten Azië in de kijker speelde. Hij debuteerde met een tweeluik vol genadeloze EBM en techno op het toonaangevende label L.I.E.S., maar de kroon op zijn carrière als producent is toch wel zijn uit 2017 afstammende album 東方不敗 (‘het onoverwinbare Oosten’). Het album is vernoemd naar een karakter uit een boek van de Chinese auteur Jing Yong, Dongfung Bubai, die werd geïnstrueerd zich te laten castreren om zo een beter krijger te worden. Dat spel tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen – het opgeven van een symbool van mannelijkheid en een daardoor verkregen macht – trok Tzusing aan, een fascinatie voor machtsstructuren die terug te horen is in de onderkoelde destructiviteit van zijn tracks. Ook andere tegenpolen, zoals het Oosten en het Westen, ontmoeten elkaar daarin, onder anderen in zijn nadruk op percussieve ritmes en het samplegebruik van Aziatisch instrumentarium dat wordt verstrengeld met opzwepende industrial en EBM – een mix van invloeden die, in een poging om het te labelen, door zijn label 'wereld techno' wordt genoemd.