Of ze ooit had verwacht een mega-hit op Ibiza te hebben? Nooit, zegt ze schaterlachend. In juni stond de opzwepende Soulwax-remix van Marie Davidson’s electroclash-track ‘Work It’ wekenlang in de top van meest geshazamde tracks van het eiland, gesandwitcht tussen de CamelPhats en de Calvin Harissen van onze wereld, en die laatste draait hem ook nog eens graag in zijn DJ-sets. Hilarisch vindt ze het. ‘En, om eerlijk te zijn, best wel cool. Ik heb video’s gezien waarin je duizenden vuisten tegelijkertijd in de lucht ziet gaan op het moment dat het refrein erin knalt. Het is een psychologisch mantra, en nu wordt het nummer geassocieerd met brallerige, fistpumpende bro’s. Maar waarom ook niet? Het is een motiverend nummer, en als er íemand daar op die dansvloer staat en de boodschap van de track tot zich neemt, dan vind ik dat fantastisch.’
Waarom het dan zo opmerkelijk is dat de track een hit is in het zomerhuis van de clubcultuur? Niet in de laatste plaats omdat het afkomstig is van Marie Davidson’s meest recente album Working Class Woman, waarop de Frans-Canadese haar haat-liefde verhouding met de dansvloer bezingt en zich nogal kritisch uitlaat over de keerzijdes van de clubcultuur. ‘Work It’ gaat over werken. Hárd werken, zeven dagen per week, totdat je je doel hebt bereikt. Maar anders dan veel tracks in de traditie ‘work it’, kleeft er naast de motivatie ook een satirische boodschap aan vast, eentje waarmee ze de druk aankaart die ze als toerend artiest ervaart. De mentale en fysieke uitputting die ermee gepaard gaat, wanneer werk een vorm van zelfdefinitie wordt. De hitfactor van het nummer wijst naar de dualiteit van haar muziek: catchy clubtracks die met de ene voet op de dansvloer staan en er met de andere voet fel tegenaan schoppen.