Rond 2010 raakte Loud-E die energie van de dansvloer een beetje kwijt. De dj-wereld was een politiek spel geworden, Rard had niet zo’n zin in zelfpromotie, hij trok zijn bek net effe te hard open wanneer iets hem niet beviel (‘dat kostte me gigs’) en werd geboekt op technofeesten waar niemand op hem zat te wachten. ‘Daar kwam ik echt met een kutgevoel van terug. Oei, dat was niks, de mensen vonden er niks aan en neem het ze eens kwalijk, ze houden helemaal niet van deze muziek.’
Hij kreeg de nachtmerrie waarmee elke dj wel ’ns badend in het zweet wakker wordt: ‘Straks ben ik 55 en dit stort in? Dan zit ik er lekker mee.’ Maar de liefde voor disco bleef, dus besloot hij zich in de platenhandel vast te bijten. De rommelmarkten van Heerlen tot Luik speurde hij toch al af, hij weet wat bepaalde platen waard zijn en heeft tegelijkertijd het netwerk om daar de juiste mensen blij mee te kunnen maken. ‘Maar ik ben niet echt een goede platenhandelaar. Een goede handelaar kan in een BMW rijden, en boeit het niet of hij nou een partij AC/DC verkoopt of klassiek, als het maar geld waard is. En een goede handelaar gaat over lijken, het kan nogal een agressieve wereld zijn. Ik heb geen zin om mee te lopen duwen en stressen. Er zijn handelaars die altijd kwaaie zin hebben. Ik ben best wel snobbish, ik ben Loud-E! Vooral een missionaris, dus. Ik verkoop muziek waar mensen helemaal wild van worden, vaak belachelijk duur via internet, maar als mensen hier thuis komen en ik de passie in de ogen zie, dan is het makkelijk om goedkopere deals te sluiten. Omdat dealers me niet als een concurrent zien, gunnen ze me ook veel. Ik word vaak als eerste gebeld als er dure goeie platen zijn gevonden, ik krijg mooie kansen om te ruilen.’
Zo ontstond bijvoorbeeld ook de compilatie vol met Belgische disco en boogie, die Laudy samenstelde met een Vlaamse journalist en vorig jaar verscheen. 'Oh ja, eigenlijk moet ik daar nog even een factuur voor sturen. Maar ach.'
Nu hij niet meer afhankelijk is van het dj’en om de huur te betalen, is de druk van de ketel en kan hij weer genieten van het draaien. Geld is leuk, zegt hij nog maar eens, maar het belangrijkste is toch dat je die mooie muziek met mooie mensen kunt delen. Vragen mensen op Soundcloud om track-ids? Dan schroomt hij niet om die te vergeven. ‘Er is heus weleens een mix waarbij ik denk: die ene track wil ik stil houden, omdat–ie nog niet op Discogs staat en ik heb pas een kopie. Ik wil eerst tien exemplaren hebben, dan krijg je er eentje van mij, en die andere acht ga ik duur verkopen. Maar er is zoveel muziek dat ik echt niks geheim hoef te houden om uniek te blijven. En als ik het profiel check van zo’n kerel die om een track id vraagt, dan zie je een gast met zo’n Cavelli-partymutsje op een of ander feest. Of een jongen van 22 die studeert en een lekkere chick die met z’n tweetjes die ene track willen kopen, maar niet weten wat dat is! Die wil je toch gewoon helpen? Die wil je toch blij maken? Ik draai ook weleens op feesten, dan is het helemaal gekkenhuis en komen mensen naar me toe: “WAT IS DIT?! WAT IS DIT?!” Als ik dat singletje dubbel heb, geef ik hem gewoon cadeau. Dat is toch een droom? Je gaat naar een feest, en de beste plaat van de dj krijg je cadeau. Op feesten gebeuren af en toe dingen die de realiteit ontstijgen, als dj kom je meehelpen om aan die droom te bouwen. Als ik dat als dj kan regelen, dan doe ik dat.’
Loud-E draait aanstaande zondag op Dekmantel in het Amsterdamse Bos.