Je zei een paar jaar geleden over je werk voor Kensington: ‘Ik doe het niet voor niets, maar krijg er ook niet heel veel voor. Het is vooral een investering’ Is dat inmiddels veranderd?
‘Daar gaan mensen zich over verbazen: nee, het is nog zoals ik in 2013 en 2015 zei. Het is voor mij nog steeds de liefde voor fotografie en muziek. Kensington is een investering, nog steeds. Maar ik haal voldoening uit het proces. Het werk, het vertrouwen. Altijd maar overal kunnen komen. De investering die ik nu maak, die ga ik op den duur terugkrijgen. Ik tour nu met Armin mee door ‘Heading Up High’, zijn single met Kensington. De festivals waar Kensington staat, boeken mij omdat ze weten dat ik vette platen maak van de headliner. Voor de ArenA-show hebben we wel een deal gemaakt, omdat het festivalseizoen stampvol zit en we natuurlijk graag samenwerken, maar zodra er weer een EU-tour aankomt, spring ik met evenveel plezier de tourbus in om voor de fun beelden te schieten.’
Terug naar de ArenA. Heb je eigenlijk nog sicke foto’s op de after geschoten, met bergen drugs op glazen tafels?
‘Nee, dat doe ik niet. Ik haal daar geen lol uit. Ik associeer dat met fotoseries van mensen die dronken tegen een hek aan liggen op festivals. Ik vraag me af: wat heeft dat voor meerwaarde voor de band of voor mij?’
Ik zou die beelden over vijftien jaar wel in een fotoboek willen zien, hoor. Daarover gesproken: wanneer komt er een fotoboek of expositie? Dat is tijdlozer dan het internet.
‘Ik denk dat je de spijker op z’n kop slaat: internet is vluchtig en snel, het moet tijdloos worden. Het moment waarop je zoiets gaat doen is superbelangrijk. Ik denk dat dat momentum er nog niet is: we hebben het verhaal tot dusver verteld, maar het is nog niet af. Ik ben al geregeld gevraagd voor exposities, maar dat houd ik voorlopig af want we groeien nog. Ik wil dat boek maken, dat ga ik zeker niet ontkennen. Het verhaal van de afgelopen acht jaar is echt supervet, maar ik wil bij RTL Late Night aan tafel zitten, bij Matthijs! Het verhaal dat ik nu aan jou vertel, dat wil ik in het boek terugzien. Ik wil niet in een kunsthal komen te hangen waar niemand komt, ik wil meteen het FOAM overnemen, al die moeilijke kunstfotografie overboord flikkeren en een fucking vet muziekding maken.
‘Ik kocht mijn eerste camera in 2010: ik had eigenlijk Pabo gedaan en zou leraar worden, maar wilde liever in de muziek werken omdat ik er zo van hou. Ik heb het gevoel dat ik nu nog midden in het proces zit, ik ben nu mijn bouwstenen aan het neerleggen en wil dadelijk écht herkenbaar zijn, iconisch zelfs. Anton Corbijn maakte ook geen boek in de eerste jaren van zijn carrière. In 2020 heb ik tien jaar een camera, dan ga ik eens kijken: wat heb ik tot dusver gedaan? Wat kan ik hiermee. Ik wil geen eendagsvlieg zijn, ik wil niet morgen vergeten zijn. Ik vind Nederland superleuk, maar wil uiteindelijk groter denken, wereldwijd zelfs. Nooit genoeg ruimte om te dromen!’
Bekijk hier de hele serie van Bart Heemskerk. Meer van zijn foto's vind je op Instagram.