Gimmick? Noveltyhit? Electropopkleinkunst? Who cares, ‘Lekker met de meiden’ was een van dé liedjes van 2018. Het nummer belandde op de vierde plek van de Song van het Jaar, en maakte van Merol nieuwkomer van het moment.

‘Lekker met de meiden, meiden, mei-meiden, meiden, meiden, meiden, blijf bij me. Lekker met de meiden, meiden, mei-meiden, meiden, meiden, meiden, blijf bij me. Lekker met de meiden, meiden, mei-meiden, meiden, meiden, meiden, blijf bij me. Lekker met de meiden, meiden, mei-meiden, meiden… blijf bij me!’

De kans is groot dat je in de afgelopen drie maanden in een studentenkroeg, op een voetbalveld, bij de toiletten op Lowlands, in een gaytent of op een andere feestelijke aangelegenheid plotsklaps werd geconfronteerd met ‘Lekker met de meiden’. Er is zelfs een aanzienlijke kans dat je eens een appgroep hebt aangemaakt met dezelfde titel, dat de opsomming van meisjes-stereotypes uitgroeide tot lijflied van jou en je vrienden en je sindsdien op elk huisfeestje de aux-kabel kaapt om het gehijg van Merol door de speakers te laten schallen. Het nummer van Merel Baldé groeide in het afgelopen halfjaar uit tot een gigantische hit. Ze belandde op de vierde plek van onze Song van het Jaar-verkiezing, en op het SvhJ-festival speelde ze een bomvolle zaal plat. Echt waar: voor geen artiest stonden die dag zulke lange rijen, en met haar hit kreeg ze een stage invasion van een gillende berg piepjonge meiden.

Tijd om maar eens kennis te maken met Merel, dus.

‘Ik wil de Nederlandse Lady Gaga worden’, stelt de 27-jarige Baldé plechtig in een Amsterdams café om de hoek van haar huis. Ze studeerde aan de Amsterdamse Toneelschool, vertelt ze, speelde vervolgens anderhalf jaar de vrouwelijke hoofdrol in megaproductie Soldaat van Oranje en stort zich nu vol op de muziek. Hoewel ze ook nog een rolletje speelt in de film All You Need is Love. Daarnaast een baantje in de horeca heeft. En laatst nog een reclame heeft ingesproken voor ‘vaginale droogheid’. Ze zegt het met haar mooiste stem.

Maar goed, we hadden het over haar muziek en over Lady Gaga. ‘Ik wil heel graag een beetje glitter en glamour en extravagantie in de Nederlandse muziek brengen. Wat ik vooral merk in Nederlandstalige muziek van meisjes, is dat het vaak…. het zijn toch de singer songwriters, ik mis een popster. Ik hou van humor, ik hou van showelementen. Met zo’n vleesjurk all the way gaan, dat schaamteloze? Alle preutsheid overboord? Dat vind ik gewoon lekker. Ik ben anti-Hollandse-preutsheid.’

Ik was door je YouTube-comments aan het scrollen, en het viel me op hoeveel mensen zich stoorden aan je teksten over keta en scharen.
‘Ja! En keta, dat vinden mensen tegelijkertijd het leukst, merk ik. Er liepen op Lowlands mensen rond met op borden “lekker met de meiden, keta”. Ik dacht juist over keta: “Is dit niet te letterlijk?” Kan ik niet beter “lekker met de meiden miauw miauw” zingen? Of “lekker met de meiden Achmed”? Wij hebben allemaal onze dealer met namen als Rashid de Witte in onze telefoon staan, of Socrates. Dat vond ik toch te vaag, iedereen heeft zijn eigen naam. Maar ja, die preutsheid… net als bij mijn nummer ‘Ik wil een kind van jou’. Daarin zing ik: “Spuit me vol.” Het is toch superpreuts dat mensen daarover vallen?’

Merol

Is Nederland preutser dan je dacht?
‘Ja, echt wel. Ze kunnen het ook van vrouwen minder goed hebben. De Jeugd heeft ook een lied over pikken. “Kijk die pikken vliegen!” Daar valt niemand over, en er worden de raarste dingen gezongen door rappers. “Lik maar aan mijn lolly.” Kom er eens een meisje aan die ook eens iets seksueels zingt en dan niet de onderdanige rol: “Vind je me wel leuk?” Maar: “Spuit me vol!” Dan is het sentiment toch: oei, een dominante vrouw die eens effe de macht grijpt? Dat kan niet, hoor.’

Ik dacht altijd dat het wel klaar was met de preutsheid. Of is er sprake van een Nieuwe Preutsheid?
‘De Nieuwe Preutsheid, goeie titel voor een boek. Maar er is wel iets gaande, ja. Ik las laatst Damn, Honey, een superlief boekje over de onzekerheid van meisjes. Als je moeder vroeger niet mee ging zwemmen of een bikini aandeed omdat ze zich te dik voelde? Dat heeft best wel invloed op meisjes. Dan denkt een meisje: “Oh, je kunt je dus schamen voor je lichaam?” Of dat er niet over seks of masturberen voor meisjes wordt gepraat. Waardoor je ook denkt: “Dat is iets raars, ofzo.” Dat taboe op seks, op het vrouwelijk lichaam en zelfs op het vrouwelijk orgasme.. Dat heeft allemaal met elkaar te maken. Als je naar porno kijkt, zie je het hoofd van de man vaak niet eens, het gaat puur om het opwinden van de man die ernaar kijkt. En daardoor denken mannen tegelijkertijd dat je heel hard en snel moet gaan, en een hele grote pik moet hebben. Maar veel meisjes komen niet eens klaar door penetratie!’

Vorig jaar lanceerde ze met Valentijnsdag haar eerste single ‘Ik wil een kind van jou’ en inmiddels heeft ze besloten er een muzikale Valentijnstraditie van te maken: elk jaar een nieuw nummer op 14 februari. ‘Ik moet het slim aanpakken, maar wil een vrouwelijk antwoord maken op alle rappers die zeggen: “Mijn dick is the shit.” Het wordt een soort girl power-lied. Als Adje zich in een clip laat pijpen door allerlei wijven, dan wil ik dat er allemaal gasten me beffen. Het moet niet te gimmick worden, het moet wel echt goed zijn. Dat is mijn volgende doel.’

Hoe Merel haar eigen succes zou analyseren? Het is heel geleidelijk gegaan, denkt ze. ‘Het begon met de gays, daarna kwamen de mainstream meiden en nu krijg ik vooral hetero jongens in mijn DM die merchandise willen kopen.’ Allereerst was er de release via Broadly en een optreden bij talkshow M, daarna volgden radio en tv, maar uiteindelijk was het toch de 2018-variant van gouwe ouwe mond-op-mond-reclame. ‘Het zijn de meiden onderling die een appgroep aanmaken of het naar elkaar sturen, en op Lowlands bij de toiletten roepen: “Ik weet een leuk liedje wat we nu kunnen draaien.” Ik krijg op Instagram de hele tijd filmpjes van mensen die op huisfeestjes gek zijn gegaan. Zo gaat dat dus rond. Er is inmiddels zelfs een voetbalteam met mijn logo erop, Voorschoten 7090!’

Om dat succes nu door te zetten, moet Merel zichzelf wel serieus nemen, beseft ze. ‘Ik ben altijd geneigd om een kwinkslag te maken of mezelf onderuit te halen. Ik vind het oprecht grappig om een piemelpet op te zetten en een glitterjasje aan te doen, maar het is een dunne lijn: wanneer wordt het een gimmick? Mensen zeggen me: “Het is té goed om zomaar een grapje te zijn.” Dat was wel een eyeopener voor me. Ja, en ik ben een lief meisje dat de vrede wil bewaken en geneigd is te zeggen: “Nee hoor, maak maar een parodie, daar hoef ik geen geld voor.” Ik moet leren om minder nederig te zijn, echt een vrouwelijke eigenschap. Of nou ja, misschien alleen een persoonlijke trek.’

Maar met de haat die ze over zich heen krijgt heeft ze geen enkel probleem. ‘Op de basisschool was ik nog heel normaal, maar toen ik naar de middelbare school ging heb ik ervoor gekozen om iemand te zíjn. Ik liep erbij als een malloot, ik was een regenboogalto met zo’n gele broek en een koekiemonstershirt, soms duivelsoortjes erbij op. Echt een aandachtsfreak. Mijn ouders, dat vond ik zo top van ze, die lieten het gewoon gebeuren. Ik werd natuurlijk aan alle kanten uitgescholden, maar ik werd in ieder geval gezien. Dat is nu ook zo: mensen vinden me te gek, of ze haten me. Ik heb liever dat dan dat ze denken: Merol, wie?’

Merol

Merol speelt 28 maart en 2 april in de bovenzaal van Paradiso.