Ok, als je hier dit weekend was met je 14-jarige Belieber-dochter, ben je vermoedelijk om 19:00 uur uit Landgraaf vertrokken. Heel begrijpelijk, want morgen gewoon weer naar school natuurlijk. Het is een van de verklaringen voor het angstaanjagend lege voorvak bij Kings Of Leon, de grote afsluiter van Pinkpop. Het hele optreden kun je er gemakkelijk naar binnen, een unicum voor een Pinkpop headliner. Tel daarbij op dat ongeveer 15.000 bezoekers vandaag sowieso thuis bleven. Normaal staat de gracht voor het podium ook nog eens vol met radio-dj’s, label-types en Lucas Hamming. Ook die zijn er niet. Hier is iets heel merkwaardigs aan de hand. Hoe kan Pinkpop zo als een plumpudding in elkaar zakken?!
Geen overtuigende indruk
Toch is het niet zo verwonderlijk. De band rond drie broers en een neef uit Nashville stond hier de afgelopen jaren al twee keer (in 2011 en 2013), en toen maakten ze bepaald geen overtuigende indruk. Er was in die tijd nogal wat gezeik, vooral toen zanger Caleb in Dallas stomdronken van het podium stapte en niet meer terugkeerde. 26 optredens door het afvoerputje. De terugkeer in 2013 voelde niet al te gepassioneerd en ook vanavond gebeurt er in het eerste halfuur helemaal niets waarvoor je langer had moeten blijven. Ja, de band speelt strak, net als altijd. En ze hebben goede songs: het felle ‘Taper Jean Girl’ bijvoorbeeld, of het slepende ‘Manhattan’, met een fraai galmende gitaar en een kort-funky baslijn. Maar vuur is er niet en de respons op het veld is nul.
Tot de band als negende liedje zomaar zijn eerste troef uitspeelt: ‘Sex On Fire’, de grote doorbraakhit. Het nummer waarmee een gerespecteerde indierockband uit het middensegment ineens gekatapulteerd werd tot in de voetbalkantine. Het licht gaat vol aan op het veld, meisjes gaan op de schouders, iedereen brult de moderne rock classic uit volle borst mee. Het is echt bizar om te zien, en misschien nog wel het best vergelijkbaar met een gezapig potje voetbal in de middenmoot waar ineens een wereldgoal wordt gemaakt. Het was ook nog voor dat liedje dat Caleb Followill voor het eerst iets tegen het publiek zegt. Of mompelt eigenlijk. Of we zin hebben in 'fun'. Het blijkt slechts een van de twee keren dat hij zich tot zijn fans wendt, de tweede keer is na het laatste nummer.
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?