Een gloednieuwe lichtshow van Ben Klock en een avond vol beukende Berghain-techno: wat heb je nog meer nodig om ADE 2017 passend af te sluiten? Dat dachten wij ook. Op naar de Gashouder voor de zondagavond van Awakenings waar onder meer Ben Klock, Marcel Dettmann en Rødhåd op het programma staan. Techno waarbij al het goede langzaam komt, behalve bij Dax J.

De Berlijnse technogrootmeester Ben Klock heeft met zijn label Klockworks net een nieuwe, heerlijk ongezellige compilatie uit en tourt dit jaar rond met zijn eveneens nieuwe Photon-concept. Hij brengt die shows vrij exclusief langs hoge, grote zalen die er geschikt voor zijn. Reden genoeg voor Awakenings om toe te happen met de Gashouder als troef. Dat Photon-gedoe klinkt op voorhand niet heel baanbrekend – tientallen lichtbundels aan het plafond en de muren moeten voor een zintuiglijke totaalervaring zorgen – maar is toch zeldzaam stijlvol gedaan, vooral de precisie waarmee de bundels op de muziek reageren. Tijdens zijn afsluitende set van 4:00 tot 6:30 uur kijkt Ben Klock om de twintig seconden op van zijn decks. Met een glimlach op zijn gezicht ziet hij dat het goed is.

Terug naar het begin van de avond, wanneer de Britse Berghain-resident Ø [Phase] een live-set speelt. Geen idee wat opener Etapp Kyle allemaal heeft uitgehaald in zijn set om op dit punt te belanden, maar Ø [Phase] speelt hier alsof het al 5 uur ’s ochtends geweest is. Met de kater van de vorige dag nog in de benen is het te hard om al helemaal in mee te gaan. Er zit niets anders op dan een beetje wegdromen bij de kristalheldere synths, tot de Brit even een pauze neemt in zijn track ‘Mass’, om daarna weer op te bouwen naar een finale waarbij de vuisten voor het eerst de lucht in gaan. Zo, we zijn weer wakker.

Dystopian-baas Rødhåd neemt het over en net als eerder dit weekend doet hij dat op een peilloos diepe manier. Terwijl de Photon-lichtshow passend overschakelt naar uitsluitend rode stralen, steekt de Duitser zijn eerste sigaret in de mond en begint aan een set vol dreunende subbassen, vertraagde vocalen en zelfs naar beneden gepitchte blaasinstrumenten, alsof het allemaal langzaam uit een onderwatergrot naar boven komt. Een precisiebombardement dat rond half 12 een piek bereikt, als het tempo omhoog gaat en hij met een synth als een cirkelzaag de laatste minuten aankondigt.

Vervolgens blijkt dat eigenlijk alles klopt aan deze avond, maar de volgorde een dingetje is. Dax J begint na Rødhåd meteen ongegeneerd hard te rammen. Een groot deel van het publiek is daar duidelijk aan toe, maar uw verslaggever van dienst besluit het moment aan te grijpen om de krachten aan te vullen. Een frietje en een lang betoog in de rookruimte dat ik blogger in plaats van journalist had moeten worden later (‘Ben je soms niet creatief?’), blijkt Dax J op zijn manier toch aan opbouwen te doen. Hij is namelijk nóg harder aan het draaien, met zelfs een hardcoretrack van The Horrorist als apotheose. En het werkt nog steengoed ook.

HET FEEST:
Awakenings x Klockworks present Photon in de Gashouder, zondag 22 oktober 19:00-06:30 uur. Of iets later nog, weet ik veel.

DE LINE-UP:
Etapp Kyle, Ø [Phase], Rødhåd, Dax J, Marcel Dettmann, Ben Klock

DE SFEER:
Hard gaan met je zwarte pak aan.

WAS HET GOED:
Op de enigszins gekke volgorde (rammen met Ø [Phase] - diepte met Rødhåd - nog harder rammen met Dax J - nog dieper met Dettmann) na was het een topavond. 

DE PLAAT:
Toch die hardcoretrack die Dax J aan het einde van zijn set draaide, vooral omdat-ie zo totaal uit het niets kwam. 

(tekst gaat door onder de foto)

Tijdens het hakken dringt de vraag zich wel op wat Marcel Dettmann in godsnaam gaat doen nu. Het antwoord: wat hij altijd doet. De Duitser heeft immers het geduld van een monnik onder een bodhiboom, maar dat geldt niet per se voor het publiek op dit punt (2:15 uur) van de avond. Voor Awakenings-begrippen schieten mensen een beetje in de borrelmodus, wat op zich ook wel begrijpelijk is na een uur en drie kwartier Dax J. Je kunt niet altijd vlammen. Dettmann weet natuurlijk dat het goed komt, sterker nog: het is bizar om te zien wat hij weer voor elkaar krijgt. Een halfuur voor het einde laat hij zijn set crashen in een geweldige break, om daar euforisch uit te komen met ‘Rise’ van Speedy J (wát een track) als afsluiter.

We hebben de tandem Marcel Dettmann - Ben Klock vaker aan het werk gezien, en meestal komt het erop neer dat de eerste de stoomtrein op de rails zet waarna de laatste in moordtempo de kolen op het vuur blijft gooien. Ook vanavond is dat het geval en hoewel de koning van de Berlijnse Berghain uitgebreid de tijd heeft, kiest hij voor doordenderen. Zo simpel is dat natuurlijk niet. Steeds als het gevoel je bekruipt dat er nét iets te weinig gebeurt in de kale techno van Ben Klock, komt hij bijvoorbeeld met een (in deze context) spookachtige soulsample of een klein stukje acid. Na pakweg drie kwartier wordt het echt dwingend. ‘Voel je hem al?’ blijft een gast rechtsvoor tegen zijn vriend schreeuwen, die bij wijze van antwoord schaapachtig grijnzend achterover naar de dj-booth blijft staren.

Achterin de zaal beleven mensen de avond op een heel andere manier. Op een kleine tribune heb je perfect uitzicht op al het Photon-geweld en men kijkt gebiologeerd naar de lichtbundels. Hoe indrukwekkend ook, na een paar minuten ontstaat toch het gevoel alsof je bij de technovariant van de waterlelies van de Efteling zit. Dan maar weer terug, helemaal naar voren, waar Ben Klock aan zijn slotakkoord begint. Met deze magistrale track van DJ Skull sluit hij zijn reguliere set af, waarna alle lichten aangaan en het personeel alle resterende drank op de bar zet. Natuurlijk is er een toegift, Ben Klock mag er nog één doen voordat ADE 2017 er hier definitief op zit. Naar een after, naar bed of direct door naar kantoor: wat maakt het eigenlijk nog uit na vannacht.

Meer ADE? Lees alle verslagen en interviews in het ADE-dossier.