Het kantoortje van Joe Seaton - Engelsman in Berlijn - ziet eruit als dat van een professor. Overal om hem heen liggen boeken en papieren, terwijl de dj zelf relaxt onderuit gezakt in zijn bureaustoel zit. Hij zou er niet misstaan, in het kantoor van een hoogleraar, want Call Super maakt een zeer intelligente indruk. Bedachtzaam ook, en dat past bij de dj die we de laatste jaren steeds beter hebben leren kennen. Hij werd stilaan ‘vriend van de familie’ op Dekmantel, draaide in De School en deed twee keer mee aan het Studio Stekker project in Kytopia, dankzij een muzikale stijl die door Pitchfork ‘expressionistisch’ gedoopt werd. Nu krijgt hij dus een mooie kans op Dekmantel Festival, waar hij op zondagavond het Selectors podium afsluit samen met zijn Engelse vriend Objekt, een excentrieke dj die bekend staat om zijn pittige sound en scherpe wendingen. Maar laten we eerst eens beginnen bij die Fabric mix, toch nog altijd een mijlpaal voor elke dj. Het is een mix die model staat voor Call Super’s basishouding: ‘Ik kijk om me heen wat de anderen doen, en probeer de andere kant op te gaan.’
Je wordt ongetwijfeld veel gevraagd voor podcasts en mix-compilaties, en dat soort mixen zijn tegenwoordig super belangrijk voor dj’s. Hoe bepaal je wat je doet?
‘Vaak is er een persoonlijke connectie met een label of festival. Het is in elk geval niet zo dat ik er per se eens per halfjaar een moet doen om mezelf te profileren. Ik wil dat de mixen die ik uitbreng karakter hebben, het moet meer zijn dan achtergrondmuziek.’
De Fabric serie komt uit een totaal ander tijdperk. Is de voorbereiding voor zo’n mix anders dan voor bijvoorbeeld een uurtje Boiler Room?
‘Totaal anders. Voor zo’n release moet je overal licenties voor regelen, terwijl een Boiler Room vergelijkbaar is met een ‘normale’ dj-set. Je weet van tevoren dat je veel tracks nooit zult krijgen. Alles wat bij majors of hun sublabels zit bijvoorbeeld. Die beperking is irritant, maar ook een uitdaging. En het is natuurlijk een eer om aan die reeks bij te dragen.’
Over je Fabric mix zeg je: ik heb me gefocust op de ‘after hours’, een aspect dat in de serie ondervertegenwoordigd is. Wat bedoel je daarmee?
‘Ik keek naar de serie en zag dat alle mixen min of meer dezelfde structuur hebben: ze bouwen toe naar een piekmoment, en van daaruit naar het einde. Ik wilde een meer dromerige mix maken die past bij de uren na de piek. In de club zijn dat momenten waarop mensen al een soort van bevredigd zijn in het hoogtepunt van de nacht, en ze open staan voor hele andere dingen. Je kunt veel meer ruimte laten in de producties, er hoeft niet altijd een harde beat te zijn, het tempo ligt vaak lager. Die vrijheid is heerlijk als dj.’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?