Trance is terug, hoor je de laatste tijd. Het genre 'borrelt' hier weer in de underground, op veel plekken in de wereld (Latijns Amerika, Australië) wint trance nog steeds aan populariteit en zelfs Tiësto verrast zijn publiek bij tijd en wijle met een set waarin hij terugkeert naar zijn wortels. Iemand die het genre eigenlijk nooit echt verlaten heeft, is Armin van Buuren. Tijdens zijn Armin Only sets draait hij nog steeds pure trance. In zijn radioshow laat hij meer stijlen horen en schurkt hij tegen EDM aan. Hoe ligt de verhouding op deze A State Of Trance-avond?
Het publiek komt vanavond duidelijk niet alleen voor Armin van Buuren zelf: bij de Duitsers Cosmic Gate is de zaal al aardig volgestroomd. De enorme variatie in leeftijd valt al snel op: van mensen die al dertigers waren tijdens de hoogtijdagen van trance rond de eeuwwisseling tot twintigers die later zijn aangehaakt. Een groot deel heeft zijn witte shirt uit de kast getrokken maar de witte broek helaas laten liggen. Muzikaal is het recept al die jaren grotendeels hetzelfde gebleven: enorme synthesizerbreaks afgewisseld met hoge bpm’s en emotionele vocalen. Daarbij aangetekend dat de grenzen met EDM en pop natuurlijk meer en meer vervaagd zijn, wat het genre niet altijd ten goede komt. Maar vergeleken met échte EDM-feesten valt het met alle gekkigheid wel weer mee.
Cosmic Gate draait een vrij vlakke set van voornamelijk eigen tracks die nogal fantasieloos aan elkaar geregen worden, aangevuld met nummers van onder andere Above & Beyond. Het CO2-kanon wordt al even uitgetest (en komt voorlopig net een halve seconde te laat), de vlammenwerpers geven een hint van wat komen gaat maar vooral de lichtshow is al indrukwekkend: een enorm scherm tegen de achterwand met ervoor verticale LED-balken die afzonderlijk van elkaar op de muziek reageren.
Als vijfvoudig DJ Mag Top 100-aanvoerder (de laatste keer was in 2012) Armin van Buuren zelf opkomt blijkt dat al dat geweld nog wel twee standen hoger kan. In zijn set schakelt de Nederlander veel sneller door met meer feestvreugde tot gevolg. Een vroege hit in de set is het nogal drakerige ‘Heading Up High’ met Kensington, later is de rasperige stem van Eloi Youssef zelfs nog een keer te horen in ‘Sorry’. Sporadisch grijpt Armin naar de microfoon om het publiek (in het Engels) op te zwepen of om heel kort iets te vertellen over zijn allereerste track ‘Push’, gemaakt toen hij negentien was. Linkin Park wordt geëerd met een ‘In The End’-remix en klassieker ‘Lethal Industry’ van Tiësto is misschien wel het hoogtepunt van de set – niet alleen het oudere deel van het publiek gaat hier heel hard op.