Het is gewoonweg krankzinnig: wat gebeurt er als je een club 62 uur lang achtereen opent? Er zijn wel meer locaties waar tijdens Amsterdam Dance Event bijna non-stop achtereen losse feesten worden georganiseerd, van de Melkweg tot Radion en Shelter, maar het plan van De School is nog veel krankzinniger. Hun weekender gaat maar door en door, en wil je daar zoveel mogelijk van tot je nemen? Dan gaat het om het doseren. Niet in een keer al je kruit verschieten, niet om zaterdagnacht het gas erop, maar zondagmiddag bijna gewichtloos zweven op dubby freejazz en gamelan van Young Marco in het Muzieklokaal. Jezelf eventjes in de tuin zetelen met een bord vegetarische lasagne, waar Aurora Halal en Avalon Emerson onderuit gezakt op een royale bank melancholische en stoffige houseplaten draaien. Ze klinken superdof, alsof ze niet hier worden gedraaid maar een ruimte verderop met de deur naar de club nog op een kiertje. Even daarna gaat het tempo in de tuin nog verder omlaag bij de dub en reggae van Frederik en Lucy, terwijl de de lokroep van techno in de kelder juist steeds duisterder en aantrekkelijker wordt.
De weekenders van De School zijn sowieso altijd een bijzondere ervaring, waarbij de muren van de club gaan ademen, de ruimtes gaan broeien en de vele hedonistische dansers uiteindelijk in een waas wegzakken en met golfbewegingen pieken. Op Amsterdam Dance Event plakt de club in Nieuw-West er nog eens een extra dag en nacht aan vast, en gaan ze al op vrijdagavond open om pas maandagochtend de deuren weer te sluiten. Opvallend genoeg gaan ze daarin juist niet mee in het hijgerig boeken van de allergrootste namen, maar vertrouwen ze op de vaste waardes van de club met heel veel residenten en bevriende dj’s. Om maar eens te laten zien waar de kracht ligt bij De School, en hoe sterk ze in hun eigen kweek vertrouwen. (Timo Pisart)
Aan de vooravond van een dansmarathon die 62 uur zal duren heerst er op vrijdagavond in De School nog een bijna sacrale rust. Zojuist zijn de deuren geopend voor het concert van Kara-Lis Coverdale en Ramzi, twee ambientdames uit Canada. Maar het loopt nog geen storm. Sterker nog, De School is grotendeels verlaten en pikkedonker. Op wat kaarsen en het imposante lichtkunstwerk van Children of the Light na.
Als Coverdale een uur later dan gepland in het Muzieklokaal haar machines van de wal duwt, dobberen we heel rustig op de elektronische golven richting een weldadige meditatiesessie. Met dissonerende piano-akkoorden, sussend koperwerk en glijdende synths bouwt de frêle Canadese aan haar transparante composities. Af en toe overstemd door bierkratgerammel uit het kleine barretje achterin. Wat dat betreft heeft Ramzi’s dubby elektronica meer vlees op de botten. Voor het eerst vanavond klinkt er een baslijn en iets van een kick. Af en toe mompelt ze iets door de microfoon, onverstaanbaar gemaakt door vervormingssoftware. Het is wonderlijke muziek die eigenlijk met niets te vergelijken is. Langzaam stroomt het Muzieklokaal vol met nachtdieren die deze zachte take off van een lange nacht wel prettig lijken te vinden. (René Passet)