Terwijl Ibiza-ster Solomon afgelopen zomer op Tomorrowland tussen de vlammenwerpers en gigantische fonteinen stond te draaien, klonk er opeens een overstuurde basgitaar, een appergiator en een simpele drum. Zo’n track die zo anders is dat de track ID-fora afgelopen zomer vol stonden met de vraag: wat is dit!? Nu, die track is van Arif en kwam een paar weken geleden eindelijk uit op de eerste labelcompilatie van het Rotterdamse Nous’klaer. Die vervolgens direct keihard uitverkocht was.

Hij moet er zelf om lachen, als Arif Kornweitz de week voor Amsterdam Dance Event samen met labelbaas Sjoerd Oberman op een terras zit. ‘Heel erg grappig, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Dat vuurwerk in het filmpje van die Solomon set is zo sick. Ik krijg nog steeds filmpjes opgestuurd als ie weer ergens gedraaid wordt. Terwijl het nummer al uit 2011 komt en ik eigenlijk niet meer dat soort muziek maak.’

De geschiedenis van ‘Gegenzauber’ zegt veel over Nous’klaer en over hoe één vriendengroep zijn stempel drukt op een hele scene. Het nummer duikt voor het eerst op in 2012, in de Trouw op Zondag Partymix van Luc Mast en Job Jobse, die in die tijd net als Arif in dj-collectief Malawi zaten. ‘Ik woonde toen in de buurt van de Vijzelgracht, waar een café open ging,’ vertelt Arif over de oorsprong van het collectief. ‘Het was allemaal enorm sympathiek daar, mensen mochten eigen eten meenemen. Op een gegeven moment vroeg ik of ik niet eens mocht draaien. Ik kreeg meteen een hele zondag. Toen dacht ik ja, als ik dat ga doen, dan komen er alleen maar vrienden. Maar die draaien zelf ook, laten we het dan maar met zijn allen doen.’ En zo begon het met Luc Mast, Job Jobse, Robert Bergman, Andrei Vilcov. ‘We gingen feestjes geven op de donderdagen en vroegen op een gegeven moment Job Oberman om te draaien. Luc bleek vervolgens de broer van Oberman weer goed te kennen via Mattheis. En zo kwam ook Sjoerd zelf een keer bij ons draaien, die op een keer vertelde met een label bezig te zijn.’

Tijdens een avondje hangen en muziek luisteren, hoorde Jobse toevallig een opzetje van ‘Gegenzauber’ voor bijkomen. ‘Het was eigenlijk alleen maar een probeersel voor mijzelf. Maar hij wilde het wel draaien. Hij draaide het een poosje, het belandde in de mix en legde het vervolgens weer weg. Af en toen werd hij nog gedraaid op een huisfeestje, maar dat was het. Pas toen het allerlaatste feest van Malawi gegeven werd, heb ik hem afgemaakt. Daarna zette ik hem op soundcloud, waar direct iemand reageerde: ‘I’ve waited so long for this, where can I buy it?’ Blijkbaar had hij hem ooit in een mix van Job gehoord, waar in de comments gespeculeerd werd dat het een track van mij zou zijn. Hij was me meteen gaan volgen, en had al die tijd gehoopt dat die track nog eens uitkwam. Ik heb hem meteen naar hem opgestuurd. Hij was skileraar in Frankrijk en heeft me lessen beloofd als ik nog eens langs kom.’

'De platen van Nous'Klaer zijn voor ze uitkomen al herinneringen van onze vriendengroep'

Een paar jaar later bestaat Malawi niet meer, is Job Jobse een van de populairste dj’s in Nederland, is Luc Mastenbroek programmeur bij De School en is er dus Nous’klaer, het label waar Sjoerd Oberman zes jaar geleden over had. Opgericht toen Sjoerd voor het eerst Mattheis live zag en zo enthousiast was dat ze vervolgens vrienden werden. Later was met diens Isms ep als eerste release het label geboren. Toen ‘Gegenzauber’ eindelijk op Soundcloud stond, kreeg Arif het aanbod om hem uit te brengen via een Berlijns label, en vroeg hij Sjoerd om advies. ‘Hij zei opeens dat hij het zelf wel wilde uitbrengen. ‘Huh, maar dat wilde je toch nooit?’ Toch wel’

Sjoerd kan er zelf ook wel om lachen. ‘Kijk, ik wilde altijd al wel iets doen met die track. Dat is het hele idee van het label. Het moet vooral muziek van vrienden zijn, die weliswaar altijd muziek maken, maar met een release misschien net dat zetje krijgen om tracks echt af te maken. En eigenlijk is elke plaat op het label al voor de release een herinnering van onze vriendengroep. Wij kennen die nummers immers al lang. En die herinnering leggen we vervolgens vast op vinyl. Maar ik wist gewoon niet wat ik met deze track moest. Hij is zo anders dan al het andere: half punk, met een enorme compressie erop. Toen kwam mijn broertje met het idee om een compilatie uit te brengen. Ik vond dat altijd een beetje lame, maar ach. Een compilatie met goede tracks, dat is toch best vet?’ En zo begon hij te verzamelen. 'Eerst zou het een plaat worden met vier oude tracks. ‘Hidro’ van Vollmer is bijvoorbeeld uit 2006. Maar toen kwamen er nog vier tracks bij. En nog drie. Fuck, het moet dus een driedubbelaar worden. Dan nog maar even doorzoeken, alles weer luisteren wat ik binnen heb gekregen. En nu zijn het dus voor de helft tracks van artiesten die al eens eerder iets bij mij uitbrachten en voor de helft nieuwe artiesten. Half nostalgisch en half de richting die we uitgaan.’

Van die nieuwe artiesten zijn het vooral upsammy en Tammo Hesselink die opvallen. Die laatste onder twee verschillende aliassen, als Melatonin Man met een net zo zweverige als euforische Italo-track die voor hetzelfde geld een half uur had kunnen duren. Als The Invariants met alweer Italo, maar dan in de meer pompende variant. upsammy valt vooral op door de prachtige synths, ‘Badalamentiaans’ volgens DJBroadcast. Heel erg Twin Peaks dus. Van beide artiesten zullen komend jaar nog een of meerdere ep’s uit kunnen komen, iets om naar uit te kijken.

Maar eerst is er op zaterdag van Amsterdam Dance Event nog een gratis toegankelijk labelfeestje. En een heruitgave van Paerels. ‘Ik heb nog getwijfeld of ik die wat eenvoudiger zou uitgeven,’ lacht Sjoerd met wat gespeeld drama in zijn stem. ‘Maar alle mensen vroegen specifiek om dezelfde verpakking. Echt een kutklus, met dat parelmoerkleurige folie. Ik heb een enorme rol, waarvan we het zelf van moesten afknippen. En vervolgens met de machine - die ik speciaal ervoor gekocht heb, sealen.’ Lachend maakt Arif het af: ‘Dus als iemand nog eens een pakketje of iets geseald moet hebben, dan moet je bij hem wezen. Haha.’

Meer ADE? Lees alle verslagen en interviews in het ADE-dossier.