De adviezen van de commissie Cultuurnota waren voor sommige culturele instellingen goed nieuws, maar zijn bij anderen hard aangekomen. Zo krijgen gevestigde partijen als het Nederlands Film Festival, Impakt, BAK en Het Huis waarschijnlijk geen subsidie meer. Datzelfde geldt ook voor twee partijen die in meer of mindere mate actief zijn op het gebied van popmuziek: Tweetakt en De Coöperatie. Die laatste partij voert zijn activiteiten uit onder de naam No Man’s Land, die we verder ook gebruiken.
Op hoofdlijnen zijn er drie redenen waarom de subsidie voor deze partijen ophoudt:
- de beoordeling door de adviescommissie van de kwaliteit van de plannen
- een behoorlijk aantal sterke nieuwkomers
- over de hele linie hogere aanvragen, onder andere door gestegen kosten, terwijl het beschikbare subsidiebudget slechts beperkt is toegenomen.
Daarnaast heeft de commissie van de wethouder de expliciete opdracht gekregen om alleen hele bedragen aan instellingen toe te kennen, en niet de ‘kaasschaaf’ te hanteren. Bij die laatste methode wordt van alle aangevraagde bedragen iets afgehaald, om daarmee meer ruimte te creëren voor andere instellingen.
Samen met de drie eerder genoemde punten maakte dat het beslisproces ingewikkeld. Ook instellingen met een gemiddelde beoordeling zijn onder de zogenaamde ‘zaaglijn’ terechtgekomen: de ondergrens van wat er met het beschikbare budget gesubsidieerd kan worden. Een behoorlijk aantal nieuwe toetreders en hogere aanvragen betekent dat er geen financiële ruimte meer is voor een aantal partijen die nu nog wel een vierjarige subsidie krijgen.
Opvallend is verder dat de commissie de plannen van twee productiehuizen/ontwikkelpartijen zodanig heeft beoordeeld dat ze onder de zaaglijn vallen: Het Huis en No Man's Land. We zoomen in op die laatste, omdat behoorlijk wat Utrechtse popmuzikanten ermee te maken hebben (gehad).