Een EP die door zeven Chakra-gates heen gaat, een brug slaat tussen Surinaamse en West-Afrikaanse muziek, en tegelijkertijd de westerse performancestandaarden uitdaagt: Quincy Fung-Loy, alias QUANZA, denkt niet graag klein. Precies die dadendrang leverde hem vorig jaar de UP:Next-beurs op. Een jaar lang kon de Utrechtse producer op zoek naar zijn kwetsbare kant, en dook hij diep in de cultuur van zijn voorouders. Het resultaat is zijn EP OPEN THE GATES. Voor het eerst te horen op 15 juni tijdens Tweetakt.

April 2023. Een breed grijnzende QUANZA staat te midden van een stel druk applaudisserende muziekbobo’s, met stevig in zijn handen een grote cheque van tienduizend euro. Hij heeft zojuist de derde UP:Next-beurs binnengesleept, een jaarlijks stipendium van het Cultuurfonds voor artiesten met grote plannen. Uit een groepje van zo’n twintig muzikanten koos de vakjury zijn project als het meest veelbelovende. En QUANZA beloofde nogal wat: een project met meerdere lagen, waarop hij de westerse wereld en de Afrikaanse diaspora samenbrengt in “een kosmopolitische smeltkroes van genres”.

En dan was er ook nog iets met Chakra’s. “Ik heb Surinaams bloed, en het viel me op dat Surinaamse muziek 1-op-1 te linken was aan West-Afrikaanse muziek”, legt Quincy aan de telefoon uit. “Die relatie wilde ik onderzoeken - met name op ritmisch gebied - en die overeenkomsten als basis gebruiken voor mijn eigen werk. Maar ook thematisch is er een concept. Naast Surinaamse roots, heb ik ook een Chinese achtergrond. Boeddhisme speelt best een grote rol in mijn familie, en dat wilde ik ook laten terugkomen op de EP. De plaat gaat door alle zeven Chakra-poorten heen. Elk Chakra heeft zijn eigen kenmerken, en ook iets wat het blokkeert. Neem bijvoorbeeld 'Fuego', de eerste single. Dat nummer symboliseert het derde Chakra: wilskracht. Volgens het boeddhisme wordt die geblokkeerd door schaamte. Het idee was: als ik dit project afmaak en aandacht besteed aan al die zeven drempels, dan is dit voor mij een soort ultieme poging om kwetsbaar te zijn.”

Open the gates

Juni 2024. Veertien maanden en zeven drempels later is OPEN THE GATES een feit. Tijd voor de grote presentatie op 15 juni op Festival Tweetakt, gevolgd door een releaseparty in Paradiso op 22 juni. Shows die er waarschijnlijk net iets anders uit zullen zien dan we gewend zijn, waarschuwt Quincy. “Ik maak gebruik van een analoge vj-set, waarbij ik het publiek wil meenemen in mijn eigen beleving van de muziek. Ik wil er een immersive experience van maken, afwijken van die standaardaanpak waarbij de band een uur speelt en het publiek passief toekijkt. Die aanpak ís namelijk helemaal niet zo standaard. Kijk bijvoorbeeld naar Kenia: daar spelen juju-bands altijd de hele nacht door, omdat het te gevaarlijk is om in het donker naar huis te gaan. De functie van de muziek is daar heel anders. It pulls you through the night, letterlijk. Ik wil kijken of ik die functie ook kan veranderen, terwijl ik toch binnen de kaders blijf van wat hier relevant is.”

Zo’n vj-liveshow is normaal gesproken natuurlijk een dure grap, met alle apparatuur en personeel dat daarbij komt kijken. Gelukkig had Quincy nog ergens een cheque van tienduizend euro liggen. De hulp van UP:Next beperkte zich echter niet alleen tot het financiële, het Cultuurfonds stelde ook haar netwerk ter beschikking. Zo koppelden ze Quincy bijvoorbeeld aan ontwikkelplatform No Man's Land, van wie hij weer de kans kreeg om try-outs te houden bij poppodium de Peppel in Zeist.

Ik hoopte altijd dat de muziek voor zich zou spreken, maar dat is niet zo. Als je iets wilt overbrengen, moet je het een beetje voorkauwen, anders snappen mensen het niet.

QUANZA

Stoomcursus marketing

Ook dacht No Man's Land mee over marketing en PR; dingen waar Quincy zelf nog geen kaas van gegeten had. “De afgelopen jaren heb ik veel tijd in mijn muziek gestoken, maar van de industrie wist ik nog bijna niks. Het was heel waardevol om daar begeleiding bij te krijgen. Ik weet nu veel beter hoe je een release in de markt zet. Wat er allemaal bij komt kijken, los van het muzikale gedeelte. Ik hoopte altijd dat de muziek voor zich zou spreken, maar dat is niet zo”, realiseert hij zich nu met een kleine lach. “Als je iets wilt overbrengen, moet je het een beetje voorkauwen, anders snappen mensen het niet.”

Hier in Utrecht zijn er niet zoveel mensen met een andere culturele achtergrond die hun dingen echt pushen. Er wordt hier vooral lovend geschreven over dingen die herkenbaar zijn.

Zwart paradepaardje

Een stoomcursus muziekmarketing, een breed netwerk en tienduizend euro om uit te geven aan dure apparatuur: allemaal welkome hulp voor een opkomende artiest, zou je denken. Toch scheelde het een haar of Quincy had zich helemaal niet ingeschreven voor het traject. Dat heeft alles te maken met zijn achtergrond. “Ik was bang om een soort zwart paradepaardje te worden, zodat ze konden zeggen: ‘Kijk, we investeren ook in andere dingen dan witte indiebandjes.’ Hier in Utrecht zijn er niet zoveel mensen met een andere culturele achtergrond die hun dingen echt pushen. Er wordt hier vooral lovend geschreven over dingen die herkenbaar zijn. Daardoor krijg je het gevoel dat je jezelf op voorhand al in een bepaalde richting moet presenteren. Ik was bang om mijn cultuur te moeten monetizen, en dat was allesbehalve mijn intentie. Uiteindelijk heb ik me toch aangemeld en was dat helemaal niet het geval. Ik voelde me juist heel erg gerespecteerd als artiest.”

Wel ziet Quincy een taak weggelegd voor het Cultuurfonds op het gebied van diversiteit.

“Ik denk dat er nog veel meer mensen zijn zoals ik. Mensen die toffe dingen maken, maar niet zo goed weten hoe de industrie werkt. Het is belangrijk om ook die mensen erbij te betrekken. Zo maak je het toegankelijk voor een grotere, meer diverse groep.”

Presentatie op festival Tweetakt

OPEN THE GATES hoor je voor het eerst tijdens Festival Tweetakt op zaterdag 15 juni. QUANZA heeft die avond zelf gecureerd. Behalve zijn eigen show is er een optreden van de Rotterdamse band Brintex Collective en is er een dj-set van Mo Wrights (producer, DJ, curator en mede-oprichter van het Amsterdamse muziekplatform Steppin’ Into Tomorrow). Op 21 juni verschijnt de EP op alle streamingsdiensten en een dag later - op zaterdag 22 juni - is de releaseparty in Paradiso. Verder zie je QUANZA vanaf september door het hele land optreden tijdens de Popronde. UP:Next heeft na een evaluatie groen licht gekregen om door te gaan met een vierde editie van de beurs, waarvoor de inschrijvingen geopend zijn. Aanmelden kan via de website.