Tegendraadse André Manuel toont zich gemoedelijke hotelgast
Cabaretier heeft toeval als leidraad
29 april 2012
In de serie Hotelgasten, waar bekende en minder bekende, veelal Nederlandstalige artiesten aan de tand worden gevoeld, zijn al heel wat markante figuren voorbij gekomen, maar de Twentse cabaretier en muzikant André Manuel is ongetwijfeld een van de meest dwarse. Met een even grote afkeer van hoofddoeken als van rechts-populisme en links schijnheilig gepreek, is deze eigengereide anarchist een moeilijk te plaatsen figuur in het cabaretlandschap. Hetzelfde kan gezegd worden van zijn muzikale carrière, waar hij onder de noemer ‘Krang’ (Twents voor ‘binnenstebuiten’) een aantal heel mooie, hoewel niet bepaald ‘makkelijke’ platen op zijn naam heeft staan. Niet in de laatste plaats het prachtige ‘Gluut’, over een bekende regionale seriemoordenaar, geheel in het Twents. Na een tussenstop met de Ketterse Fanfare, pakt hij tegenwoordig groots uit met zijn ‘Dancing Dollekamp’ (twee drummers en een stuk of wat gitaristen zijn er al, maar er worden ook nog twee zangeressen gezocht, die overigens niet hoeven te kunnen zingen). Ook op cabaretgebied laat hij zich niet onbetuigd met zijn voorstellingen onder de naam van alter-ego ‘Jan Kwakman’, ontevreden en gefrustreerd kleinzielig blank mannetje dat ons ‘schitterende Nederland’ weer in oude luister wil herstellen.