Oude thrashers maken nog steeds toekomstmuziek

Een interview met Snake en Away van Voivod

Maarten de Waal ,

Na een succesvol dubbeloptreden in 2011, mogen de mannen van Voivod dit jaar opnieuw naar Tilburg afreizen, en dan niet alleen om nog eens twee optredens te geven (met een integrale uitvoering van het klassieke ‘Dimension Hatröss’ bij het laatste optreden op de vrijdagavond), nee, ze hebben ook de hele vrijdag mogen ‘cureren’ – alle bands die deze dag optreden zijn door hen uitgezocht. Dat is een grote eer voor Voivod, maar misschien wel een nog grotere eer voor het festival, want als er één metalgroep is die het verdient om op Roadburn in het zonnetje gezet te worden, dan zijn het wel deze bescheiden heren uit een afgelegen streek in Québec, het Franstalige deel van Canada. Een interview met zanger Denis ‘Snake’ Belanger en drummer Michel ‘Away’ Langevin.

Hoe beviel het jullie om de vrijdag van Roadburn te cureren?

Snake: “We vonden het een fantastische ervaring en we voelen ons zeer verbonden met Roadburn, dat zo progressief programmeert en veel acts neerzet die harde muziek op een experimentele manier benaderen, waarbij we ons zeer thuis voelen.”

Away: “Toen we op weg hier naar toe waren, zag ik mijn artwork al terug op de Roadburnaankondigingen langs de weg [het werk van Away sierde de flyers, posters en vlaggen van deze Roadburneditie, en hij kreeg ook de gelegenheid zijn werk te exposeren in een galerie in de stad – MdW] - dat was een hele speciale ervaring. Ik vind het heel mooi dat ik de kans heb gehad hier mijn beeldende werk te tonen, zodat mensen ook die kant van mij kunnen leren kennen.”

Konden jullie alle acts die jullie hier wilden laten zien, ook programmeren?

Snake: “Het is de organisatie uiteraard niet gelukt alle acts die we wilden laten zien ook hierheen te halen (zo konden bands als Discharge, Chrome, Baroness, Zeke en Amebix om uiteenlopende redenen niet komen – die laatste zouden overigens over enige tijd wel op tour moeten komen), dat zou ook bijna onmogelijk zijn, maar over het geheel genomen is het wonderwel gelukt om van deze dag te maken wat we ervan wilden maken, waarvoor we heel dankbaar zijn.”

Jullie staan bekend om jullie onconventionele benadering van de metal, waarbij jullie ook veel invloeden van buiten de scene toelaten. Bij jullie optreden op de vrijdag speelden jullie zelfs een nummer van en met de zanger van het legendarische ‘Die Kreuzen’, dat ik overigens voor jullie optreden helemaal niet kende.


Away: “Die Kreuzen zijn van grote invloed geweest op onze sound, zeker op het gitaargeluid van ‘Piggy’ [Denis d’Amour, de oude gitarist van de band die een grote stempel heeft gedrukt op Voivod met zijn eigenzinnige spel, maar in 2005 helaas aan kanker overleed – MdW]: hun albums kennen een bizar, koud keldergeluid dat Piggy zeer aansprekend vond. Dit nummer was dus niet alleen een eerbetoon aan Die Kreuzen, maar ook aan Piggy.”

Ook in de programmering maakten jullie een aantal opvallende keuzes. Zo stond de legendarische crustpunkband Doom als afsluiter in het Patronaat, en konden we eerder op de dag genieten van een optreden van J.G.Thirlwells neoklassieke project Manorexia.

Snake: “Doom hebben we zien spelen op het Maryland Deathfest, en daar waren we zo van onder de indruk, dat we die zeker op Roadburn neer wilden zetten. De organisatie had eerst haar twijfels, maar ging na beluistering overstag. J.G. Thirlwell kennen we nog van onze vroege shows in New York, waar hij vaak te vinden was, net als Lydia Lunch en leden van Sonic Youth. Het is dus een oude kennis van ons, en we wilden hem er zeker bij hebben. We hebben verder niet gezegd met welke outfit hij moet komen [J.G. Thirlwell heeft verschillende projecten, bijvoorbeeld de ‘band’ Foetus of het project Steroid Maximus, dat straks genoemd wordt – MdW]. Away heeft overigens nog gedrumd bij Steroid Maximus. Hij heeft er dus zelf voor gekozen om met Manorexia te komen, en we vonden zijn optreden zeer geslaagd.”

Waren jullie tevreden over jullie eigen optreden?

Away: “Zeker, hoewel er wel wat schoonheidsfoutjes in de uitvoering zaten. Het viel ons eerlijk gezegd nog niet mee om alle partijen weer goed ingestudeerd te krijgen – ‘Dimension Hatröss’ is in technisch opzicht nu eenmaal een heel uitdagende plaat.”

Snake: “Bij veel passages dachten we: Hoe deden we dat ook alweer?” (lacht)

Away: “De publieksreacties waren hartverwarmend. Achteraf kwamen veel mensen naar ons toe om ons te vertellen hoe indrukwekkend ze het gevonden hadden. Er waren grote beren met tatoeages die in huilen uitbarstten, maar anderen waren juist heel ‘hyper’ en wilden graag hun vrolijkheid en enthousiasme met ons delen. Dat was heel mooi om te zien.”

Snake: “Tijdens het optreden stond men vooral aandachtig te luisteren, maar je zag wel dat mensen onder de indruk waren.”

Away: “We hebben ook heel erg geboft met onze nieuwe gitarist, Dan (Daniel Mongrain, red.). Die jongen is echt een waardige vervanger van Piggy – hij heeft een iets ander gitaargeluid, meer ‘modern’ en niet zo ‘boogie’ als Piggy, maar hij kent de partijen ongelooflijk goed, hij heeft echt gevoel voor het spel van Piggy, hij imiteert het niet, geeft er zijn eigen draai aan, maar weet de ‘vibe’ van Piggy huiveringwekkend goed te treffen. Na de dood van Piggy dachten we eigenlijk dat het over was met de band, we wisten niet waar we een vervanger moesten zoeken – we kregen wel veel aanboden van gitaristen die graag in onze band wilden spelen, maar die hadden veelal een attitude van ‘jullie moeten mij nemen, ik ben echt de beste’, terwijl Piggy altijd heel erg bescheiden was, nauwelijks door leek te hebben hoe goed en origineel hij speelde – dat klopte gewoon niet. Dan trof ons ooit in Montreal, waar hij speelde met zijn eigen band, Martyr, en schreef daarna een heel lange, maar ook heel bescheiden brief, waarin hij ons uitlegde dat hij altijd een enorme fan van ons was geweest, en dat hij zeer bereid zou zijn iets samen met ons te ondernemen, als wij dat zouden willen.”

Snake: “Het eerste concert dat Dan bijwoonde, toen hij dertien was, was een concert van Voivod. Dat was het concert dat hem deed besluiten dat hij gitaar wilde spelen, en zie, zoveel jaren later zit hij daadwerkelijk in onze band. Het is alsof het zo heeft moeten zijn, alsof wij onbewust het zaadje hebben geplant dat nu tot deze boom is uitgegroeid. De grote vraag op dit moment is, of hij ook gitaarpartijen kan schrijven die net zo memorabel zijn als die van Piggy. We hebben bij ons eerste optreden op donderdag al een nieuw nummer gespeeld (vraag aan fotografe, die erbij was: “Vond je het goed?”, waarop de fotografe antwoordt: “Jazeker”) – als het goed is komt onze nieuwe plaat voor de zomer uit, en dan kunnen we in het najaar gaan toeren. Het grappige is, dat het opnieuw instuderen van de nummers van ‘Dimension Hatröss ‘ een behoorlijke invloed heeft uitgeoefend op het nieuwe materiaal, dat dus voor een deel behoorlijk in die lijn ligt. Op die manier werkt het verleden op een heel natuurlijke manier nog door in het heden. We zien erg uit naar de nieuwe tour en hopen dat we de verwachtingen waar kunnen maken.”