Frens Frijns: verknocht aan popcultuur én Brabant

Nieuwe directeur wil dat 013 een ontmoetingsplek wordt

Wouter van Loon ,

De eerste twee weken bij 013 bestonden voornamelijk uit lezen voor Frens Frijns, de nieuwe directeur. “Ik heb een mapje voor mijn opvolger bij STRP gemaakt, met de belangrijkste stukken”, aldus de oud festivalbaas. “Dat krijg ik natuurlijk niet.”

Frijns volgt Guus van Hove op, die in augustus om het leven kwam tijdens een rondreis door de Verenigde Staten. “013 heeft negen maanden zonder directeur gezeten en daar heeft bijna niemand iets van gemerkt. Dat wil zeggen dat hier een geweldig team zit. Ik val met mijn neus in de boter.”


Heb je lang getwijfeld om de functie op je te nemen?
“Door de tragische dood van Van Hove wist ik natuurlijk dat er een vacature kwam. Ik heb lang nagedacht of ik zou solliciteren. Ik vroeg me af of ik wel klaar was met mijn missie bij mijn vorige liefde, het Eindhovense festival STRP. Nu ik daar op terugkijk, denk ik dat ik het daar had afgerond. Maar toen was de keuze moeilijker: STRP verandert van een jaarlijks terugkerend festival naar losse evenementen verspreid over heel het jaar. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt. Ik ben verknocht aan de popcultuur en aan Brabant, als er dan een nieuwe, mooie uitdaging langskomt, moet je daar op ingaan.”

Waarom heeft 013 voor jou gekozen?
“Ik heb mijn roots in het maken, ik ben producer geweest. Ik snap de creatieve kant. Daarnaast heb ik jarenlang bij een festival gewerkt, dus ik heb ook ervaring met de zakelijke zijde. Ik sta niet bekend als iemand die alles bij het oude laat.”

Ah, dus nieuwe directeur, nieuw beleid?
“Ja, ik neem aan dat dat een bewuste keuze is geweest van 013.”

Wat kunnen we verwachten?
“Er is een socioloog en die dacht in important places. Het waren er drie. First place is je thuis, second place is je werk. Third place is waar je je vrienden ontmoet, het marktplein of het koffiehuis. 013 moet zo’n third place zijn. Ik vind dat we elke zaterdagavond open moeten zijn en mensen bij ons elkaar kunnen ontmoeten. We moeten nieuwe bezoekersgroepen weten aan te spreken zonder dat de huidige bezoekers worden teleurgesteld.”

Aan welke nieuwe bezoekersgroepen denk je?
“In de elektronische muziek liggen voor 013 kansen. Ik noem het bewust geen dance: die muziekstijl is op z’n retour. Elektronische muziek is een betere benaming en dance valt daar ook onder. Ik vind dat we veel meer in die hoek moeten doen, zeker met mijn netwerk. Maar ik ga geen programmeur spelen.  Hier zit een geweldig team, die weten wat ze doen. Er zijn redenen waarom het loopt zoals het loopt. Ik weet alleen nog niet welke. Ik ben eerst aan het ontdekken waar die 3, 4 procent uit bestaat die 013 maakt wat het nu is. Dat ‘laagje’ maakt je onderscheidend, en het zorgt dat publiek uit Utrecht niet naar Amsterdam gaat, maar in 013 komt kijken. En belangrijk: het bindt niet alleen publiek, maar ook bands.”

Je bent pas twee weken bezig, maar zijn de eerste voorzichtige conclusies al te trekken?
“Ik denk dat bij 013 warme gastvrijheid een belangrijk onderdeel is. Vooral bands roemen de service en komen daarom graag terug. Maar ook richting het publiek: bij de garderobe van de Paradiso wordt je jas uit je hand gegrist. Dat gaat bij ons wel anders.”

In de aankondiging van 013 zeg je dat er volop kansen zijn ‘in deze woeilige cultuurtijden’. We kunnen er allemaal naar raden, maar wat bedoel je er precies mee?
“Het boeiendste aan de maatregelen van staatssecretaris Zijlstra is dat de zenuwen van de popcultuur open komen te liggen. We zijn bezig met overleven. 013 is niet zo kwetsbaar als andere organisaties, wij zijn dat ook wel, maar niet zo erg. 90 procent van onze inkomsten verdienen we zelf. Er moet ondernemerschap in de cultuurwereld komen, nou, dat hebben wij.”

Prima dus, die bezuinigingen?
“De cultuurbranche roept heel hard: we gaan allemaal dood. Dat is niet zo en we moeten uitkijken dat op deze manier Zijlstra niet het gelijk aan zijn kant krijgt – want dat heeft hij zeker niet. Zijlstra wil dat de cultuursector meer publiek trekt. Door de btw te verhogen, voorkomt hij dat juist. En poppodia zitten wat dat betreft in de hoek waar de klappen vallen: ons publiek heeft alleen een studiebeurs en is financieel dus erg kwetsbaar. Maar dat er meer ondernemerschap in de sector komt, was nodig. Ach, ik heb makkelijk praten: ik heb net een prachtige baan gekregen, anderen  verliezen juist hun werk.”