Je trad eerder dit jaar al in Leiden op: op 17 januari 2023 stond je ook in de Nobel met een try-out. Hoe kijk jij terug op dat optreden?
Ik vond het heel gezellig, er was een hele fijne interactie met het publiek. Omdat het een try-out was, was ik zelf echter het meeste bezig met de set. Het was een beetje spannend, want het was een try-out voor Eurosonic, mijn album was nog niet uit. Nu heb ik echt zin om te focussen op het optreden, toen was ik bezig met vragen als: “Is dit de goede volgorde? Zit de energie er goed in?,” dus ik zat niet echt in de muziek.
Performers die voor publiek optreden, bijvoorbeeld sporters, toneelspelers en cabaretiers, zorgen voor optimale omstandigheden om te presteren. Wat moet er voor jou in ieder geval in orde zijn?
De soundcheck is voor mij het allerbelangrijkst , dat we echt rustig de tijd hebben om te testen of we onszelf en elkaar goed kunnen horen op het podium. Bij festivals komt het wel eens voor dat er alleen tijd is voor een line check, maar leuk is dat niet.
En verder, maar dat zijn meer luxeproblemen: het is altijd fijn als er een plek is met sfeerverlichting waar je je kunt afzonderen. Het is belangrijk dat je niet uren in een luidruchtige kamer met tl-verlichting zit te wachten. Het moet een beetje relaxed zijn.
Aan 3voor12 vertelde je: “Ik heb nog steeds podiumangst, maar ook de drang om dat te overwinnen”, en je zei zelfs: “Ik heb súpererge podiumangst”. Heb je tips voor muzikanten die daar ook mee kampen?
Dit gaat niet iedereen bevallen, maar: ga naar de dokter en vraag om bètablokkers. Dat is voor mij een enorme gamechanger geweest. Ik neem ze voor negentig procent van de concerten, en je hoeft niet meteen een hele hoge dosis te nemen. Maar als je zo zenuwachtig bent dat je handen trillen of je door de adrenaline geen controle over je stem hebt, dan kan het heel fijn zijn om iets te nemen dat dat onderdrukt. Ik krijg er ook meer zelfvertrouwen van. Als het dan een paar keer wel lukt, dan weet ik: als ik geen last heb van de zenuwen kan ik het dus wél.
Een andere tip: heel vaak optreden. En als je geen medicijnen wilt: zo vaak oefenen dat je het op de automatische piloot kan. Als het optreden zelfs in blinde paniek in je spiergeheugen zit en het er dan nog uit komt, dat helpt ook.
Wat kan het Leidse publiek doen om je op je gemak te stellen?
Het is heel fijn als het publiek aandachtig naar je luistert en aan het eind laat merken wat ze ervan vinden. In Nederland heb je, als je pech hebt, de Dutch disease [dat het publiek door het concert heen praat, RvN]. Je voelt dan vaak: we zijn onderdeel van het behang.
Ik heb ook heel vaak in België gespeeld, daar zijn ze vaak juist weer heel erg stil, zelfs als een liedje afgelopen is, dan zijn ze alsnog behoorlijk stil. Ik ga me dan afvragen: “Vonden jullie het wel leuk?” Dan voel ik me heel ongemakkelijk op het podium. Na het concert krijg ik dan wél die leuke reacties. Een aandachtig publiek dat na een nummer laat merken dat ze het cool vonden, of juist níét, dat is het allerfijnst.