Laten we eerst kennis maken met Marcel van Schooten. Jan van der Sluis van Sleutelstad gaf Marcel in een eerder interview de titel “Leids muziekmerk”. Marcel grinnikt dat hij de term niet zelf bedacht heeft. Het is al snel duidelijk dat hij een nuchtere kijk heeft op zichzelf. Hij vertelt dat hij uit Noordwijk komt en later is doorgestroomd naar Leiden. Er was in Noordwijk, toen het jongerencentrum eenmaal verdwenen was, simpelweg geen plek meer voor bands. Toen is hij zich, tot op de dag van vandaag, gaan focussen op de stad Leiden. Momenteel houdt hij zich bezig met Unplugged Sessions in de Vrijplaats, avonden vanuit collectief “THÉ” met JazzedUp/FunkedUp en Peel Slowly & See. Daarnaast helpt hij ook regelmatig met de productie van avonden en festivals.
Wanneer je denkt aan Sleutelstad Leiden, denk je niet meteen aan muziek, maar eerder aan de fotogenieke grachten. Er is dan ook al vaker gezegd dat de stad niet graag pronkt met haar talenten, wat de muziekscene betreft. En dat je moet weten waar je moet zijn. Leiden heeft een bruisender muzikaal karakter dan je op het eerste gezicht zou denken. Met de komst van 3voor12 Leiden is de tijd aangebroken dat Leiden mag en kan gaan pronken met haar talent dat de stad rijk is. Twee mannen die een groot aandeel hebben in de Leidse muziekscene zijn Marcel van Schooten en Richard Foster. Zij dragen de Leidse underground op handen en weten dan ook alle ins en outs van de muziek in deze bijzondere stad.
Richard Foster is een spontane Britse muziekhistoricus die in Leiden woont. Hij is PR-manager bij WORM in Rotterdam, dat hij beschrijft als het avant-gardistische centrum van Nederland. Eén van zijn talenten is schrijven. Hij vertelt enthousiast dat hij momenteel bezig is met het schrijven van een boek over de Nederlandse postpunk-beweging in de jaren ’80. Daarnaast is hij muziekjournalist bij The Quietus en Louder Than War.
Van Schooten en Foster storten zich samen op de AA Nights en het platenlabel Smikkelbaard. Richard omschrijft het platenlabel als een “absurdist label” met het motto “fuck it”. En hij linkt het label aan de kunststroming dadaïsme, kunst berustend op toeval. De AA Nights is uiteindelijk voort gekomen uit Smikkelbaard. Op de vraag waar ‘AA Nights’ nou eigenlijk voor staat, antwoordt Marcel lachend dat het niet staat voor ‘Alcoholvrije Avond’. Het is een verwijzing naar singletjes van vroeger die een dubbele A-zijde hadden. De eerste band is niet beter dan de tweede band die optreedt of andersom. Alle bands hebben een even goede bijdrage aan de avond. De afgelopen maanden werden de AA Nights gehouden in Gebr. de Nobel. Recent hebben Marcel en Richard besloten om ook te kijken naar plekken buiten De Nobel om deze avond te organiseren. Zo is er al een editie geweest in het kleinschaligere Dranklokaal de WW. Deze verandering was volgens Richard en Marcel noodzakelijk, omdat sommige acts met hun sfeer beter overkomen in een kleinere ruimte. Hoewel het geluid in het poppodium van betere kwaliteit is dan in het dranklokaal, is er een plek nodig waar het publiek één wordt met de muziek. Een iets mindere geluidskwaliteit is dan ook niet erg. Dranklokaal de WW zorgt voor de gewenste intieme sfeer.
Marcel is te spreken over de Leidse muziekscene. Hij kijkt er met een positieve blik naar, maar het kan natuurlijk altijd beter. Een gemis in Leiden is toch wel een klein zaaltje dat een podium biedt aan de undergroundscene. Leiden mist een zaal als de SUB071, voorheen een belangrijk podium voor de underground. Wees echter niet getreurd! Er is veel hoop gevestigd op de Vrijplaats die zich met alle hulp van dien, na een geslaagde crowdfunding, momenteel bezighoudt met het bouwen van een nieuwe zaal. Die succesvolle crowdfunding is volgens Marcel een teken dat er ook daadwerkelijk behoefte is aan een nieuwe zaal in de stad.
Men moet minder verwachtingen hebben wat betreft de undergroundscene om deze weer op de been te helpen, want zo werkt het beter. In de SUB071 werden, zeker in het begin, op veel doordeweekse avonden shows georganiseerd. Er was hier plaats voor lokale en internationale bands die nog niet terecht konden op grotere podia. Een plek zoals deze, waar weinig verwacht wordt, waar mensen naartoe komen om verrast te worden, wordt nu gemist in Leiden. Volgens Richard is een kleiner podium als de Vrijplaats hier zeer geschikt voor. Zal de Vrijplaats gaan zorgen voor de wederopstand van de door Richard zo geliefde jaren ’80 straatcultuur? Een tijd waarin subculturen nog een ding waren.
"het kan natuurlijk altijd beter"
Ook de promotie van evenementen in Leiden zou beter kunnen. Marcel stelt voor dat bands zelf actief reclame gaan maken in de stad en het niet alleen maar houden bij een Facebook event. Bijvoorbeeld door middel van het verspreiden van posters door de stad. “Mensen in Leiden praten”, zegt Richard Foster. Daarmee bedoelt hij dat belangrijke ins en outs over Leiden en wat er gebeurt in Leiden vooral mondeling worden verspreid. Een effectieve mondelinge overdracht zou volgens Foster de promotie van evenementen kunnen verbeteren.
Uiteraard kan het nieuwe muziekplatform 3voor12 Leiden er ook voor zorgen dat de Leidse muziekscene beter in kaart wordt gebracht. Zo zijn Richard en Marcel beiden benieuwd wat we gaan brengen. Wat begrijpelijk is; het is ook allemaal spannend. Het opzetten van 3voor12 leiden is een proces van ervaring. “Geen vragen stellen, gewoon doen,” is het advies van Richard Foster.
Leiden heeft genoeg podia waarover geschreven kan worden en aan gebrek van talent ligt het niet. Het is tijd voor Leiden om achter de schoonheid van haar monumentale grachtenpanden vandaan te komen. Leiden heeft een muzikale inhoud met veel potentie. Zij is een ware schone van buiten en van binnen.