Jin, Jiyan, Azadî. Oftewel: Vrouw, leven, vrijheid, zo luidt het gezegde dat synoniem werd voor de vrijheidsstrijd van Koerdische, Turkse, Iraanse en Syrische vrouwen in de afgelopen jaren. Ook de Rotterdamse zangeres Naaz Mohammad (1998) stelde haar nieuwe muziek in het teken van het gezegde, omdat ook zijzelf op zoek is naar vrijheid.
De carrière van Naaz begint als een bliksemschicht. Ze doet in 2014 mee aan Holland’s Got Talent en rolt zo als zestienjarig meisje de muziekindustrie in. Een jaar later scoort ze grote hits met EDM-trio Yellow Claw en in 2016 debuteert ze als solo-artiest. Haar nummers ‘Words’, ‘Up To Something’ en ‘Loving Love’ worden stuk voor stuk uitgeroepen tot 3FM Megahit, ze wint in 2018 twee Edisons, wordt datzelfde jaar door de Volkskrant uitgeroepen tot hét poptalent van het jaar en doet uitgebreide internationale tours met wereldsterren als Hayley Kiyoko en Melanie Martinez.
Maar achter de schermen gaat het verschrikkelijk mis. In de documentaire Naaz: Azadî vertelt de zangeres hoe akelig er met jonge meiden in de muziekindustrie wordt omgegaan, hoe ze worden uitgebuit en misbruikt, en hoe dat haar heeft getraumatiseerd. Zoals ze zelf zegt: ‘Alles waar je ouders bang voor zijn, is bij mij overkomen. En daar heb ik jarenlang mee rond moeten lopen.’ Het heeft haar zodanig beschadigd dat ze in 2020 uit de muziekindustrie stapt.
Een complicerende factor is haar achtergrond: haar Koerdische ouders vluchtten tijdens de Golfoorlog naar Nederland, en voedden haar beschermend op. Ze hebben het beste met haar voor, maar hun normen en waarden botsen met de wereld waarin Naaz is terechtgekomen.
In Naaz: Azadî zien we hoe de zangeres na twee jaar stilte probeert een nieuwe, veilige plek in de muziekindustrie te vinden. Met haar muziek wil ze haar Koerdische afkomst vieren en haar ouders tevreden houden, maar ze probeert ook haar eigen onafhankelijkheid te vinden en haar trauma’s van zich af te schudden. Het eindpunt: de terugkeer op het grote podium, een adembenemend mooie en zeer emotionele show in het Amsterdamse theater Carré, die door NRC werd beloond met vijf sterren.
Naaz: Azadî is gemaakt door Timo Pisart en Kilian Kayser, die eerder al documentaires maakten over S10, Pip Blom en Wies.
2 juli speelt de zangeres op het grote popfestival Down The Rabbit Hole, in september op Into The Great Wide Open en Vinyl Festival Haarlem, in oktober tour ze door Europa, in november speelt ze op Crossing Border en in december gaat ze op tour door Nederland. Alle tourdata vind je via haar website.