Gisternacht droomde Naaz Mohammad dat ze zichzelf van kant maakte. Hyperventilerend en badend in het zweet schrok ze wakker. ‘Zo’n intense nachtmerrie!’, vertelt ze nu met een brok in haar keel. ‘Het voelde alsof ik de oude versie van mezelf had vermoord.’ Dat klinkt negatief, maar een dag later interpreteert ze het als een ontzettend positieve droom die veel zegt over de impact van de tour waar ze nu middenin zit. In een dikke maand trekt de Rotterdamse artiest door Europa als voorprogramma van #20gayteen-ster Hayley Kiyoko. Op haar ene rustdag – ze kan voor de verandering in haar eigen bed slapen! – probeert de zangeres uit te leggen hoe ze is veranderd door de tour. Wat er nu anders is dan een jaar geleden, toen ze doorbrak met het charmante popnummer ‘Words’ en een bijbehorende videoclip voor diversiteit en LGBTQ-rechten.
Avond aan avond treedt Naaz nu op voor de duizenden idolate fans van Kiyoko, die hun grote heldin ook wel liefkozend ‘Lesbian Jesus’ noemen. Het zijn veelal meisjes aan het eind van hun tienerjaren, voor wie de concerten meer zijn dan gewoon concerten. Het is een vorm van empowerment, een moment dat ze zien dat er meer jonge vrouwen zijn zoals zij. En die fans blijken ook al idolaat van Naaz. ‘Ik krijg elke show cadeautjes naar me toegegooid. Ze gooien zoveel bloemen dat ik er soms bijna over uitglij als over een banaan. Ik had laatst getweet dat ik hou van chocolademelk, en ja hoor, ik kreeg chocolademelk naar me toe gegooid. In Stockholm werd er met brieven gezwaaid: “We’re too busy loving Naaz.” In Birmingham begonnen ze met lichtjes te zwaaien bij ‘Words’. Fans in andere steden zagen dat op Instagram en hebben het overgenomen, sindsdien gebeurt het letterlijk elke show.’