Terug naar Bitterzoet, waar die dedication ook voelbaar is. Het is bijzonder om de connectie te zien tussen zangeres en publiek, vooral vanaf het balkon. Fans op de eerste rij zingen alles mee, en niet zachtjes in zichzelf. Ze schreeuwen alles dat ze kennen, couplet en refrein. Vooral het nummer ‘Damage’ komt hier in het kleine zaaltje keihard binnen. Bij het ingetogen ‘Heart Drive’ grijpen fans elkaar vast. Drie, vier meisjes op de eerste rijen laten de tranen lopen als Naaz zingt: ‘Happiness is temporary, memories last’. Heel even legt de zangeres haar hand op de schouder van het meisje dat recht voor haar microfoonstandaard staat. Even later staat de hele zaal weer te springen, en weer een moment later gaan alle telefoonlichtjes de lucht in voor het verliefde liedje ‘Words’, bij ‘Loving Love’ wordt een regenboogvlag het podium op gegooid, en bij ‘Proud Of Me’ houden fans massaal thuis geprinte A4’tjes omhoog, met daarop de naam van iemand waar zij zelf trots op zijn. ‘Dit ging een jaar geleden nog niet zo’, zegt Naaz. ‘Vanaf het begin van deze tour schreeuwt iedereen alles mee. Oh my god, yes, dacht ik. Kijk, iedere artiest heeft een concertimago. Bij Billie Eilish kleedt iedereen zich heel stoer en gaat wild dansen op ballads, bij boy bands wordt gegild, terwijl fans van Ariana Grande rustig naar haar kijken. Mijn concertimago is nu: keihard meeschreeuwen, elkaar knuffelen en huilen. I love that, het is echt awesome!’
De derde en laatste show heeft een extra lading door de aanwezigheid van de ouders van Noortje, een fan van Naaz die kort voor deze homecomingshow een einde aan haar leven maakte. Haar ouders wilden graag in de plaats van hun dochter aanwezig zijn bij het concert, om het te voelen. Vlak voor het laatste liedje ‘Proud Of Me’ vraagt Naaz om volle aandacht en begint ze een indrukwekkend verhaal van minstens drie minuten. De volle zaal luistert ademloos als Naaz het verhaal van Noortje vertelt. ‘Noortje stuurde mij berichtjes, waarin ze vertelde dat het niet uitmaakte hoe vaak ze ook aan mensen vertelde hoe slecht het met haar ging. Niemand begreep het. Toen ze op een dag haar sleutelbeen brak vroeg iedereen het wel: "Hoe gaat het met je?" Ik ben daar niet eens boos over, want ik snap het. Maar het is niet altijd je eigen schuld. Soms is er daadwerkelijk iets mis met je brein, heb je een stofje tekort. Ik kan me zonder medicatie ook niet ok voelen.’
Die medicatie is haar nieuwe superpower, want ze is er pas dit najaar aan begonnen. Midden in haar Europese tour, want in eerste instantie een handicap was. ‘Elke dag was ik vet misselijk en kon ik niet ophouden met gapen. Maar na drie weken dacht ik ineens: wow, vandaag is gewoon een dag. Ik ben normaal. Ik kan nu aan depressieve mensen uitleggen wat het is om gelukkig te zijn, en aan gelukkige mensen hoe het is om depressief te zijn.’
Ook aan haar ouders - van wie ze zich zo los moest weken - draagt Naaz in Bitterzoet dat liedje ‘Proud Of Me’ op, maar dan op de eerste avond. ’Ik ben de pijn van mijn ouders gaan zien, en het lukt me niet meer om boos op ze te zijn’, zegt ze. ‘Ik zie ook spijt. Vroeger klonk het: wij zijn helemaal naar Nederland gekomen voor jullie. Je moet dankbaar zijn, wat zeik je nou? Nu zeggen ze: we hebben toch ons best gedaan? We zijn toch goede ouders? Ze zijn top ouders geweest, maar er zijn dingen aan middenoosters parenthood die giftig zijn. Ik heb veel respect voor mijn ouders, voor hoeveel ze zijn veranderd. Zo veel dat ik me bijna schaam om nog te klagen.’
Vrijdag 17 januari speelt NAAZ om 20:00 uur in de Schouwburg tijdens Eurosonic 2020.