‘Audio Obscura invites you to a daring new initiative that will push DJ- & live set streaming to a new level’, verschijnt er in chique letters op het bioscoopscherm. Daar zitten we dan in Pathé de Munt in Amsterdam. Geen plakkerige vloeren en rookmachines die al het zicht benemen, maar een kraakschone bioscoopzaal met de feestneuzen keurig weggezakt in rode stoeltjes. Werkt dat wel, een dj-set van Joris Voorn checken in de bioscoop?
Het plan van feestorganisator Audio Obscura is in ieder geval ambitieus. Ze laten dj’s draaien op monumentale locaties (zonder publiek), filmen dat zo fancy mogelijk en vertonen de registraties in Pathé-bioscopen door het hele land. Elke week eentje: de eerste week Joris Voorn vanuit Kinderdijk, daarna Detroit Swindle vanuit het Scheepsvaartmuseum Amsterdam en aanstaande week Patrice Bäumel vanuit de Euromast. ‘Voor de dansers, muziekliefhebbers en de “nightly revellers” die hun clubs en festivals zo ontzettend missen’, aldus de voortiteling.
Nou, ik ben een nightly reveller (denk ik?). Ik mis de clubs en festivals elk weekend weer. Ik mis de kickdrums die op mijn borst inbeuken, ik mis de rookmachines en de lichten die me onderdompelen en desoriënteren, ik mis de manieren waarop een dj me plaat na plaat kan verrassen, ik mis de collectieve euforie.