Twee weken voor de Bijlmerfeesten gecanceld worden, is er nog niets aan de hand. Grijnzend lopen Naut Donders en Jeroen Fontein door de enorme gang waar tijdens ADE de evenementen zouden moeten plaatsvinden. ‘Kijk, helemaal daar achterin komt de dj-booth. Maar met het lage plafond willen we wel echt dat het geluid en licht zo goed is dat het ook vet is als je achterin staat,’ legt Donders uit. ‘En daar aan de zijkanten gaan nog nooduitgangen uitgezaagd worden. Het blijft natuurlijk een locatie die gebouwd is om mensen binnen te houden. Maar als er bij een feest iets aan de hand is, moet bij ons iedereen er uit kunnen.’ De enorme stroom reacties op de aankondiging van het feesten en de snelheid waarmee het uitverkocht, geven aan dat het idee van feest in de oude Bijlmerbajes niet alleen op papier een goed idee is. Het is het meest besproken feest van ADE, misschien wel van het hele jaar. En dan had Audio Obscura ook nog de feesten in de Loft die in een paar seconden uitverkochten, de drie avonden op Centraal Station waar de kaarten in een dag voor wegwaren, en die in het Scheepvaartmuseum die net zo goed uitverkocht waren. Het gaat er vandaag allemaal over, maar het zwaartepunt ligt toch echt op het dansen in de beroemdste gevangenis van Nederland. Terwijl de heftrucs klaar staan in de gang en verderop een café omgebouwd wordt, leggen de twee uit hoe ze zo ver gekomen zijn.
Concertgebouw
Audio Obscura komt niet vanuit het niets. Jeroen Fontein begon mid 2000 een management agentschap, en haalde al vroeg Maceo Plex naar Nederland. Naut Donders komt uit de Studio 80 en sloot zich in 2014 aan bij Fontein, een jaar nadat Audio Obscura echt was begonnen met een avond van technomastodont Sven Väth in het Concertgebouw. Die zaal werd nog vaker aan gedaan, tot het op een avond met Job Jobse en Dixon misging: bij een verbouwing in 1998 bleek een fout te zijn gemaakt, waardoor er twintig jaar later een ornament naar beneden dreigde te vallen. Precies toen de enorme discobal net voor het eerst aan was gegaan en de avond naar en climax werkte. Het feest werd eerder afgekapt dan gepland, mensen waren boos, de media sprong er bovenop. Nog steeds reageert Donders fel als hij er aan terug denkt. De boze reacties op internet deden hem zo veel, dat hij er een dagtaak van maakte iedereen persoonlijk te benaderen. ‘Ik achterhaalde nummers van mensen die dingen riepen, en wilde zo veel mogelijk mensen bellen om uit te leggen hoe het zat. Ik voel me gewoon persoonlijk aangesproken door dat soort reacties. En echt, iedereen turnt als ze horen hoe zoiets precies zit. “Kut, sorry” en vervolgens bleken ze hun reacties ook te verwijderen.’
Het artikel gaat verder onder de foto.