Hoe staat die man nog op z’n benen? Maar echt. Solomun draaide van middernacht tot zes uur ’s ochtends een allnighter bij Loveland, deed vervolgens een drie uur durende b2b met Dixon op Afterlife en staat nu (het is 11.42 uur zondagochtend) alweer te draaien op zijn eigen after in The Loft, het megachique appartement bovenin de A’DAM Toren. De fruitsalade naast hem laat hij onaangeroerd. De eerste Jägermeister slaat hij nog met een vies gezicht achterover, de tweede lijkt hem al aanzienlijk beter te smaken.
Ja, de Bosnisch-Duitse superster-dj deed de meest bekeken Boiler Room ooit (niet per se een hele goede dj-set, overigens), maakte ooit een remix die zowel op dansvloer als radio een onontkoombare hit werd, heeft zijn eigen deep/techhouselabel Diynamic en een bijbehorend rondreizend festival (ook in Amsterdam), maar meer nog dan dat staat hij bekend als de ultieme afterkoning. Er staat een schat aan filmpjes op YouTube waarin is te zien hoe hij alsmaar doordraait in villa’s in Ibiza (dit is de leukste) terwijl de zon al lang weer op is.
Dat is Solomun vandaag ook van plan, hoewel hij er het eerste uur er nog weinig lol aan lijkt te beleven. Tussen zijn grijzende baard en dichtgeknepen ogen zijn er dikke groeven in het gezicht zichtbaar, de high-five die hij aan een stuiterende fan vooraan geeft lijkt vooral om er maar vanaf te zijn en hij kiepert in zijn set vooralsnog weinig geïnspireerd de platenbak van Diynamic om. Nadat hij een half Smintje (…) naar binnen gooit, begint hij toch weer op te leven. Hij navigeert vanuit house richting de onweerstaanbare synthpophit van Yazoo met manisch gelach en olijke nu-disco met slap bass en funky gitaren. Dan begint hij vrolijk met zijn handen te wapperen tijdens Oosterse breaks en verrast hij zelfs met een oldschool hiphopkraker. Natuurlijk hoeft hij in zo’n kleine ruimte minder big room house te draaien, hij weet zelfs een beetje te verrassen. Met een fraaie onuitgebrachte Four Tet-remix van Nelly Furtado, bijvoorbeeld.