Dacht je nou echt dat jij een doorzetter was omdat je de Amsterdamse marathon hebt uitgelopen? Nee, de ultieme afterkoning Solomun is pas een doorzetter. Uiteindelijk draait hij de laatste dag van Amsterdam Dance Event wel 22 uur lang bijna onafgebroken. Moet je daar respect voor hebben, of een beetje medelijden?

Hoe staat die man nog op z’n benen? Maar echt. Solomun draaide van middernacht tot zes uur ’s ochtends een allnighter bij Loveland, deed vervolgens een drie uur durende b2b met Dixon op Afterlife en staat nu (het is 11.42 uur zondagochtend) alweer te draaien op zijn eigen after in The Loft, het megachique appartement bovenin de A’DAM Toren. De fruitsalade naast hem laat hij onaangeroerd. De eerste Jägermeister slaat hij nog met een vies gezicht achterover, de tweede lijkt hem al aanzienlijk beter te smaken.

Ja, de Bosnisch-Duitse superster-dj deed de meest bekeken Boiler Room ooit (niet per se een hele goede dj-set, overigens), maakte ooit een remix die zowel op dansvloer als radio een onontkoombare hit werd, heeft zijn eigen deep/techhouselabel Diynamic en een bijbehorend rondreizend festival (ook in Amsterdam), maar meer nog dan dat staat hij bekend als de ultieme afterkoning. Er staat een schat aan filmpjes op YouTube waarin is te zien hoe hij alsmaar doordraait in villa’s in Ibiza (dit is de leukste) terwijl de zon al lang weer op is.

Dat is Solomun vandaag ook van plan, hoewel hij er het eerste uur er nog weinig lol aan lijkt te beleven. Tussen zijn grijzende baard en dichtgeknepen ogen zijn er dikke groeven in het gezicht zichtbaar, de high-five die hij aan een stuiterende fan vooraan geeft lijkt vooral om er maar vanaf te zijn en hij kiepert in zijn set vooralsnog weinig geïnspireerd de platenbak van Diynamic om. Nadat hij een half Smintje (…) naar binnen gooit, begint hij toch weer op te leven. Hij navigeert vanuit house richting de onweerstaanbare synthpophit van Yazoo met manisch gelach en olijke nu-disco met slap bass en funky gitaren. Dan begint hij vrolijk met zijn handen te wapperen tijdens Oosterse breaks en verrast hij zelfs met een oldschool hiphopkraker. Natuurlijk hoeft hij in zo’n kleine ruimte minder big room house te draaien, hij weet zelfs een beetje te verrassen. Met een fraaie onuitgebrachte Four Tet-remix van Nelly Furtado, bijvoorbeeld.

Het schema van Solomun

00.00 - 06.00 allnighter op Loveland 
07.00 - 10.00 b2b met Dixon op Afterlife 
11.00 - 22.00 afterparty in The Loft (laatste twee uur b2b met Adriatique)

(tekst gaat door onder de foto)

Maar ja, wie zo lang wakker is, raakt vervolgens in een diepe tunnel terecht. Hij vervolgt zijn marathonset met lange, duister voortstuwende platen met slechts weinig pieken. Dat kan ook helemaal niet als je zó lang bezig bent. Het is wonderlijk om te zien hoe hij telkens helemaal achterover gaat hangen, zijn ogen wegdraaiend, blik op oneindig, mond halfopen hangend en het vingertje in de lucht terwijl hij zich staande houdt aan de mixer.

Hij is niet de enige die er zo aantoe is. The Loft is ramvol met mensen die zijn doorgetrokken, vanuit Awakenings of Shelter bijvoorbeeld. Een van het zweet doordrongen Italiaan vooraan breekt een pil door de helft en biedt iedereen om hem heen het andere halfje aan (heel lief, maar sorry man, ik ben aan het werk). Een ander brult in mijn oor: ’Besef, die gast is inmiddels al bijna 16 uur aan het draaien! Wat een machine!!!’ Er loopt ook een jongen rond die trots het bewijs dat hij net aan de Amsterdamse marathon deelnam nog op zijn borst heeft geplakt.

Je zou rond vijf uur toch zeggen dat hij er wel klaar mee is, maar nee hoor. Solomun pakt nog eens een Smintje (?), er wordt pizza langsgebracht, hij steelt een hap banaan van iemand en is inmiddels aan zijn twaalfde Jäger bezig (hij gooit ze niet meer naar binnen, maar nipt er voorzichtig van). En toch mixt hij geen enkele plaat echt scheef in (wellicht met hulp van de sync-knop?). Hoewel hij iets te gretig gebruik maakt van de filter om breaks te creëren, zit er nog altijd echt wel een lijn in zijn set. Ongelooflijk. Leuk om de ultieme Belgische raveklassieker ‘Vamp’ van Outlander weer eens te horen en even later met 200 man gek te kunnen gaan op Sister Sledge.

Zelfs dan heeft hij er nog geen genoeg van: uiteindelijk verlengt Solomun zelfs de eindtijd van het feest van zeven naar tien uur, om maar door te kunnen gaan. De laatste twee uur – de zon is dan al lang weer onder – gaat hij b2b met Adriatique en Butch, en uiteindelijk sluit hij af met ‘The Power of Love’ van Frankie Goes To Hollywood. Bijna 22 uur staat de afterkoning in totaal te draaien. Een ongelooflijke, onmenselijke prestatie. Maar moet je daar nou respect voor hebben, of een beetje medelijden? Echt gezond ziet het er namelijk niet uit. Nu snel naar bed, twintig uur slapen en daarna maar eens ontbijten met vijf bananen, drie paracetamol en een bloody mary.