Het is niet dat Anna van Rij, vocalist van The Visual, van te voren heeft bedacht dat debuut Moments of Being over de levensfase van haar 20ste tot 25ste moest gaan. Het is ook niet zo dat de bepalende momenten uit deze periode er één voor één in zitten. Het is veel meer met elkaar verweven. Maar het beginpunt kan ze zelf wel met de vinger aanwijzen. De 20-jarige Anna vraagt een vriendin die ze pas heeft leren kennen om haar haar af te knippen. De lange lokken waarmee ze de afgelopen acht jaar heeft rondgelopen worden met de schaar naar de grond verwezen. Het kapsel dat overblijft is kort. Heel kort. Anna: ‘En toen kwam alles terug. Ik ging verder waar het proces jaren geleden was gestopt. Dat was heel heftig en heel bevrijdend tegelijk. Je bent ineens jezelf. Maar je weet niet hoe je diegene moet zijn.’
Anna van Rij zit aan de bar in het Utrechtse Danel en draagt een blauwe sweater die een vriendin drie jaar geleden heeft laten liggen. Underdressed voor haar doen. Een pak bevalt veel beter, zo heeft ze geleerd. Ook in het dagelijks leven. Het geeft haar een bepaalde energie. Ze heeft net een oefenhoksessie van zes uur achter de rug waarbij het hele release-optreden van 31 maart in Bitterzoet alvast is gespeeld. Bijna anderhalf uur met nummers die uitgesponnen mogen zijn. Als ze vreemden uitlegt hoe The Visual klinkt, noemt ze het alternatieve melancholische muziek. Verhalend. Tamelijk expressief. Intens en donker ook. Anna: ‘Dan noem ik een paar voorbeelden zodat ze een handvat hebben. Jeff Buckley, Nick Drake. Ook wel Pink Floyd, ja echt. Helemaal als je ons live ziet met drummer.’