Liefhebbers van warmbloedige elektronica, spits uw oren! Het nog vrij mysterieuze Rotterdamse duo Amy Root heeft al lijntjes lopen met het team achter Moderat en Apparat, en dan weet je het wel. De twee debuteerden afgelopen jaar op ADE en bliezen ons van de sokken met een verrassend volwassen set op het Song van het Jaar-festival. Eurosonic Noorderslag en Grasnapolsky zijn al in de pocket, luister nu alvast de debuut-EP met composities die laveren tussen Weval, Bonobo en Jon Hopkins.
Traditiegetrouw voorspellen we in januari met 3voor12 de muzikale toekomst en kijken we wie de sterren van het jaar worden. Welke artiesten van eigen bodem gaan komend jaar grote stappen zetten? Welke acts spelen dadelijk alle festivals plat, wie krijgt voet aan de grond in het buitenland en van wie verklaren we onszelf groot fan? Dit zijn onze 12van3voor12.
Op de beste momenten druipt de romantiek ervanaf bij Donna Blue: dan zingen kernleden/lovers Danique en Bart lieflijk door dezelfde microfoon terwijl ze elkaar diep in de ogen kijken. Het maakt hun chansons, surfrock en dreampop des te betoverender. Denk op momenten aan Serge Gainsbourg en Jane Birkin, op andere aan David Lynch en Angelo Badalementi. Op de Popronde gooiden ze hoge ogen, in januari spelen ze op Noorderslag en fun fact: Sir Elton John draaide in z’n radioshow eens een liedje van Donna Blue!
Wat hebben Jakarta, Los Angeles, Mexico en Santiago met elkaar gemeen? Op het eerste oog niet veel, maar op wonderlijke wijze wordt de mellow psychpop van Feng Suave juist in die steden al grijsgestreamed. De band uit Amsterdam had amper een noot live gespeeld, of vanuit de hele wereld stroomden al enthousiaste reacties binnen. Na een korte trip door Engeland, een handvol festivals en een bescheiden najaarstour wordt het in 2019 ongetwijfeld menens voor Feng Suave.
Wist je dat er op Amsterdam Dance Event een dj was die een uur lang op repeat ‘Wine Slow’ van Idaly draaide? Zó goed is de grote hit van Idaly. Eerder al maakte hij golven als onderdeel van New Wave – met o.a. Ronnie Flex, Lil’ Kleine en SFB – en vervolgens specialiseerde hij zich in tunes op het snijvlak van lome dancehall en alternatieve hiphop. Begin 2019 moet zijn debuutalbum uitkomen, en belooft Idje-season pas echt los te barsten.
‘Ik zie de angst in je ogen, ik hoor de woorden uit je mond. Ik vraag me af waar het eindigt, of je zou wensen dat ik niet bestond.’ Die woorden om 4 uur ’s nachts loeihard in een club horen zorgt elke keer voor kippenvel: dat zulke narigheid zo mooi kan zijn! Met ‘Het Bestaan’ maakte Job Sifre het anthem voor duistere dansnachten, eerder bracht hij ook al een fraaie release uit op het label van Interstellar Funk. Op festivals als Dekmantel en Lowlands liet hij zien niet alleen een begenadigd producer te zijn, maar ook een waanzinnige dj die zowel kan prikkelen met tergend trage platen als vlammen met krijsende EBM.
Ja, op Down The Rabbit Hole en tijdens de Popronde klauterde de eclatante Karel overal in waar maar in te klauteren valt, maar hij is meer dan een klimkoning. Veel meer. Hij kan ook heel hoog springen, bijvoorbeeld, en dansen als een bezetene. Zijn debuut-EP vol stuurse synthpop bracht hij uit op het label van Job Jobse, zet hem neer in de X-Ray en hij verandert Lowlands in het allerleukste huisfeestje.
Nicolas Jaar vindt haar muziek geweldig, ze mailt met SOPHIE en er zijn plannen om met rapper Mykki Blanco te touren. Ten slotte noemde Pitchfork haar dj-set op Primavera de ‘favoriete ontdekking’ van het Spaanse festival. Kortom: Lyzza wordt al internationaal gelauwerd door de smaakmakers waar het om draait. Haar tweede EP is een fantastische mengelmoes van experimentele elektronica, hardstyle-kicks, trancesynthesizers, Braziliaanse baile funk en pop, en tussen het musiceren en dj'en door probeert ze ook nog van van de clubscene en de wereld daaromheen een betere plek te maken door te knokken tegen seksisme en voor LGBTIQ-rechten.
Van Pitchfork tot Apple Beats, van Noisey US tot BBC Radio 1 Xtra: de grootste internationale muziekmedia hebben de 21-jarige Rimon Bahere al op een voetstuk gezet. Vanzelfsprekend, zouden we haast zeggen, want haar verleidelijke neosoul is van wereldklasse en kan zo in de voetsporen treden van Kali Uchis, Jorja Smith en Lauryn Hill. De platenmaatschappijen staan voor haar in de rij, maar ze doet ’t nog effe independent. Wel is ze al getekend door het gigantische Britse boekingskantoor Coda Agency, dat ook grote namen als Charli XCX, FKA twigs, Janet Jackson, Bon Iver en CHVRCHES vertegenwoordigt. Dat Rimon het gaat maken lijkt zo klaar als een klontje, nu nog hopen dat ze Nederland niet overslaat in 2019.
De meest eigenzinnige hiphop-debutant van het jaar is zonder twijfel S10, de 18-jarige Stien den Hollander uit Hoorn. Met lome praatzang en een typische, eigen flow rapt ze over haar behoorlijk stormachtige leven, omlijst door spookachtige beats van vaste muzikale partner Sim Fane. Kijk de indrukwekkende videoclip van haar laatste single maar eens, die treffend verbeeldt hoe ze wordt geplaagd door psychoses, hallucinaties en stemmen in haar hoofd, om uiteindelijk in een psychiatrisch hotel te belanden. Indrukwekkende verhalen, waarop ze ook in interviews scherp weet te reflecteren.
Onze absolute favoriet van de Popronde was afgelopen jaar TAPE TOY. Met opblaasorka’s, tv’s met vrolijke VHS-beelden en onbesuisde gitaarliedjes wist de band zowel de grootste poppodia als kleinste caféetjes omver te rocken. Bubblegrunge, hebben ze hun muziek gekroond, en het is allemaal poppy genoeg voor de dagradio maar heeft live ook Wilco-esque krautrockoutro’s vol spanning. Geen wonder dat TAPE TOY de Amsterdamse Popprijs won en de boeker is ingestapt die ook Dotan, Rondé en Chef’Special groot maakte.
Luister de dreampop van The Visual en je voelt langzaam maar zeker hoe de vingers steeds strakker om je hals spannen. Zo beklemmend – en tegelijkertijd wonderschoon – is de duistere dreampop van de Amsterdams/Antwerpse groep. Je hoort zowel Beach House als Jeff Buckley terug in de croon van Anna van Rij, in haar teksten snijdt ze thema’s als gender, psychologie en pijnlijke romantiek aan. Oh, en hun aanstaande debuutalbum is grotendeels gemixt door Darrell Thorp, een Amerikaanse producer die bij een hele sloot aan bekende acts achter de knoppen zat (o.a. Outkast, Beck, Radiohead en Jay Z).
Wedden dat Van Common in het komende jaar Klangstof en Moss achterna gaat als Zeer Gewaardeerd Neerlands Indieband? Op de Popronde hoorden we de gitaarlijntjes van frontman Sebastiaan van Ravenhorst al schitteren. Het is van dat gejengel dat zich direct tussen je oren nestelt, dat je onmiddellijk kunt meeneurieën en soms doet denken aan shoegaze en The Cure en op andere momenten aan het beste werk van Real Estate refereert.
12van3voor12 van 2019
In 3voor12 Radio komen de 12van3voor12 de komende week uitgebreid aan bod. 3voor12 Radio luister je elke maandag tot en met donderdag van 21:00 uur tot 00:00 uur op 3FM.