Aan de andere kant van het terrein klinkt het juist veel serieuzer en straffer, in de grote UFO-tent. Daar is het ongeveer tien graden warmer bij SPFDJ, een dj uit de Herrensauna-hoek (zeg maar het Spielraum van Berlijn). Ze draait gemene lerentuigjestechno, keihard, rechtdoor, op een hoog tempo en geil. Er is ongeveer nul procent leer te vinden op Dekmantel, maar je ziet toch echt gasten tegen elkaar aan rijden en meisjes tegen elkaar aan geplakt diep door de knieën gaan wanneer de 303’s pruttelend door de tent loeien. Later vandaag zal ze het nog veel harder laten exploderen in de Boiler Room, waar ze zowaar afsluit met een Thunderdome-anthem?!
Over Thunderdome gesproken, laten we de Nederlanders niet vergeten. Kamma en Massalo nailen hun Boiler Room-debuut met een set in de school van Antal, de Utrechtse upsammy doet haar grootste gig tot nu toe en sluit daarin precies nul compromissen, met platen op het snijvlak van IDM en hyperabstracte jungle. Op heel hoog tempo en wellicht wat te abstract voor de mainstage, maar supercool. En Job Veerman aka Identified Patient, de meest onstuimige Job uit de reeks Jobs die Amsterdam graag onveilig maken, die blaast de UFO II zo’n beetje op. Met zijn handen in een bokkengroet geplooid schuift hij een dikke electroplaat onder Orbital, om vanuit knetterende acid door te schakelen naar Italiaanse coldwave. Aan het einde van zijn set is de blikken UFO in een zweethut getransformeerd, en vooral in het laatste kwartier, wanneer hij overschakelt tussen een ravey tranceplaat, quirky synthpop, een EBM-track van DAF en een new beat-plaat inclusief mondharp, sta je zomaar met twee vuisten in de lucht uitzinnig mee te dansen.
Maar baas boven baas: Parrish Smith tekent in de Boiler Room voor de meest compromisloze set van de dag. Alleen al die openingsplaat: de trash metal rap van Ho99o9 klinkt zwaarder dan de zwaarste technoplaat. En wat een verwarring veroorzaakt–ie. Overal zie je de paniek in de ogen. Hoe de fuck moet je hierop dansen? Vanuit daar schiet hij alle kanten op, vanuit loeiharde techno en gabber naar iets dat klinkt als de soundtrack van een rave-scene in een bloederige vampierfilm. Het leren jasje gaat al gauw uit, en de shirts van zijn publiek ook.