Wat is het eerste dat je doet als je een club binnen komt?
‘Vroeger altijd een paar shots tequila drinken, nu houd ik het meestal bij Coca Cola. Dat geeft me de energie die ik ken uit de tijd dat ik net begon, toen ik nog geen alcohol dronk. Ik moet altijd even in touch met mezelf komen. De zenuwen van me af laten glijden. Veel mensen hebben moeite met spreken voor publiek, of het nu 2000, 500 of 50 mensen zijn. En dat is wat ik doe: ik praat met mijn publiek, ik communiceer met mijn muziek. Sommige andere dj’s gebruiken drugs om de spanning weg te krijgen, ik tequila. Inschatten waar het publiek mee bezig is, dat blijft lastig. Er zijn dronken mensen, mensen die high zijn, mensen die nuchter zijn. Er zijn mensen die op zoek zijn naar een leuke vrouw, mensen die proberen weg te komen van vervelende mannen. De eerste vijftien minuten is het aftasten, kijken wat ons bindt. En dat kan ik alleen met muziek. Er zijn dj’s die er graag een momentje van maken: kijk, hier ben ik, ik ben de ster. Voor mij heeft het nooit zo gewerkt.’
Wanneer weet je dat je ze te pakken hebt?
‘Als ik funk kan draaien. Rick James of George Clinton, als mensen daar op reageren, dan gaat het zeker werken. Laatst draaide ik op de verjaardag van Seth Troxler. Ik had anderhalf uur en ik begon voor een lege zaal. Ik begon funk te draaien en het ging zo lekker dat Seth zei: ga maar door. Uiteindelijk heb ik vijf uur gedraaid. Als dat begin goed is kan ik alles draaien: nieuwe dingen, oude dingen, wave wave, alles.’
Mensen verwachten van jou dat je techno draait. Zoek je een publiek dat meer open minded is dan de genrepuristen?
‘Ja, mensen die een reis met me willen maken. En dan geen comfortabele reis. Ik ben die piloot die zegt: oh, in plaats van op Ibiza gaan we midden in de Middellandse Zee landen. Let’s go!’
Er zijn ook techno-dj’s die hun hele sets baseren op loops, kicks en snares. Dat wil jij niet?
‘Tja, weet je, met ‘Throw’ van Paperclip People maakte ik in 1994 misschien wel de eerste looptechno plaat ooit. Ik kan dat altijd draaien, maar ik zou gek worden als ik de afgelopen 24 jaar niks anders had kunnen draaien dan dat.’
Funk is bij uitstek zwarte muziek. Techno oorspronkelijk ook, maar dat vergeten mensen vaak. Vind je dat erg?
‘Dat vergeten mensen absoluut vaak, maar ik vind het niet erg ze eraan te herinneren hoor! Dat is een essentieel onderdeel van musicologie. Ja, ik voel me misschien nog wel meer musicoloog dan dj. Een dj is iemand die je muziek presenteert die hij de moeite waard vindt, in de juiste context, op het juiste moment. Toen ik net begon te draaien lieten Derrick May en Jeff Mills me dingen horen die me echt raakten.’
Als we het over Detroit techno hebben, gaat het vaak over de muziek zelf. Maar is er eigenlijk ook een typische Detroit manier van draaien?
‘Ja, maar dat is meer de electro booty stijl. Als je naar Detroit komt, tref je nog steeds veel dj’s aan die op 145 BPM electro draaien, gemixt met Detroit techno. Het is wel enigszins gerelateerd aan Chicago Footwork. Ik hou er wel van, maar niet te lang. Na een tijdje heb ik genoeg ‘tits’ en ‘ass’ gehoord.’
Hoe kijk je naar de balans tussen de blik vooruit en het bewaken van erfgoed?
‘Tien jaar geleden stond ik daar anders in dan nu. Toen focuste ik veel meer op nieuwe incarnaties van de muziek die mij ooit geïnspireerd had. Ik zou ook niet zoveel funk gedraaid hebben als nu. En dat terwijl ik altijd gezegd heb welke muziek belangrijk voor me was, van Kraftwerk tot Egyptian Lover tot Manuel Gottsching. De afgelopen jaren is daar wel iets in veranderd. Ik draaide twee jaar terug op een Cocoon feest op Ibiza en dacht: ik heb zin om yachtrock te draaien. Mensen waren boos op me! Maar de baas van de club vond het geweldig, en op forums raakten mensen niet uitgepraat over die set. Nu, twee jaar later, heb ik bij Cocoon in Pacha een all-funk set gedraaid.’