Weinig feesten zullen het gevoel van vrijheid overtreffen van Spielraum. Met de Georgische nachtclub Bassiani zorgt de Amsterdamse queer-avond voor een zinderende vrijhaven waar iedereen zich thuis kan voelen. Of je nou een simpel zwart shirt draagt, een leren harnas of juist vrijwel niets.

Op de meeste technonachten voelt het om half een ’s nachts toch een beetje alsof je je tenen in een ijskoud zwembad steekt: een vrijwel lege dansvloer waar een enkeling twijfelachtig doorheen beweegt, maar de meesten toch afwachtend aan de zijlijn staan. Zo niet op het feest van de Georgische nachtclub Bassiani en Amsterdams queer-feest Spielraum in RADION. De club is pas een uurtje open, maar bij de kluisjes staan al kluitjes prachtige jongens met niets dan korte leren broekjes aan, gasten met prachtige ingewikkelde kettingen die over de ontblote borst zijn gedrapeerd, even verderop jonge vrouwen in hun mooiste outfits. Loop de grote zaal binnen, en je ziet dat ook veel bezoekers zo goed als al hun kleding in de kluisjes hebben achtergelaten. Een volledig gevulde vloer, een dampende massa van vlees en leer die als één gigantisch lichaam krachtig heen en weer zwiert. Wow. Aan beide kanten zijn al mannen op de speakers geklauterd. De ene rondzwaaiend in een fluorescerend hesje, de ander in een strakke zilveren glitterbroek. En dat om half een?

Vrijheid, dat is het toverwoord op deze dansvloer: clubben als het uitoefenen van je vrijheden, de dansvloer als vrijhaven waar je eindelijk jezelf kunt zijn en alledaagse homofobie, seksisme en bekrompenheid van je af kunt schudden. Het is het gedachtegoed van Bassiani, gevestigd in een oud Olympisch zwembad. De Georgische nachtclub vormt in een streng orthodox christelijk land een bastion voor vrouwenrechten, de LGBTQ+-beweging en het versoepelen van drugswetgeving. En dat is nodig: pas in 2000 werd homoseksualiteit legaal in het land. In 2011 bleek uit een enquête dat bijna 9 van de 10 Georgiërs homoseksualiteit onacceptabel vond. Het drugsbeleid is er al even rigide, vertelden de oprichters van Bassiani eerder deze week al bij een ADE-panel: word je gepakt met een enkele gram of meer, dan kun je acht tot twintig jaar de gevangenis in gaan. Op 12 mei van dit jaar deed de politie een gigantische inval in de club, zogenaamd een drugsinval maar het voelde voor de gemeenschap als een directe aanval op het vrijgevochten gedachtegoed van Bassiani. De volgende dag ontstond een protestrave van ongekende omvang, vanuit de hele wereld ontving de club steun. Sowieso schijnt er in die club een urgentie en intensiteit voelbaar te zijn waar je je in Nederland weinig bij kunt voorstellen.

Totdat je je in die vleesmassa op de dansvloer van RADION wurmt. Dan blijkt maar hoezeer Bassiani een logische klik heeft met Spielraum, het Amsterdamse queer-feest dat een tikkeltje intenser is dan bijvoorbeeld Is Burning, en volgens velen de leukste clubnacht van de stad is. Hier komen de jongens die op pak ‘m beet Awakenings zouden worden gezien als weirdo’s en freaks, die op het Leidseplein zouden worden nagejouwd, maar die hier hun prachtige zelf durven te zijn - en zichzelf vervolgens compleet durven te verliezen. Zelden zoveel spierballen gezien zonder je ook maar een moment geïntimideerd te voelen. Als je al wordt aangestoten, volgt telkens een lief excuus. Zelden ook zoveel mensen 360 graden in de rondte zien dansen, niet alleen met hun armen, maar met hun hele lichaam vol overtuiging. Fysiek en bronstig, maar geen moment vervelend of bedreigend.

(lees verder onder de afbeelding)

De muziek, die moet je op een avond als deze niet willen plat-analyseren. Het gaat alleen maar in de weg zitten van de beleving en intensiteit. Maar vooruit: in de grote zaal draaien Bassiani-residents Zitto en NDRX samen techno van de intense soort. Soms een lange break die slechts uit gepiep en geknars bestaat, soms knorrende acidlijnen of een enkele bezwerende vocaal, maar vaker in lange passages rechtdoor, en dat op een halsbrekende 140 BPM waardoor je binnen vijf minuten het zweet in je bilnaad voelt klotsen.

In de kleinere bovenkamer is er aanzienlijk meer ruimte voor dynamiek. De Braziliaanse Cashu draait geduldig de zaal vol op aanzienlijk lager tempo, met bijna tedere platen die zijn doorspekt van doffe kicks en melancholische melodielijnen. Dan voelt de set van Tijana T uit Belgrado daarop aanvankelijk wat platter, hoewel ze steeds meer de diepte opzoekt. In de grote zaal begint Bassiani-ster Héctor Oaks ondertussen aan zijn slotset op de meest vervreemdende manier. Hij legt de dansvloer compleet stil met een cover van Eminem-klassieker ‘Lose Yourself’. HUH? Het is even schrikken, maar het is nog harder schrikken hoezeer hij vervolgens op het gaspedaal trapt met loeiharde techno voor de rauwdouwer.

Een vaste bezoeker van Spielraum stoot me ondertussen glunderend aan. Of ik de heftigheid nog aankan? Ja, hij ziet ook wel dat er door Amsterdam Dance Event wat meer toevallige bezoekers zijn die hun ogen uitkijken, maar die lijken direct de boodschap van Spielraum te begrijpen en zich erin onder te dompelen. ‘In die zin is dit voor mij echt een belangrijke avond,’ zegt hij. ‘Ik heb het gevoel dat we niet alleen door elkaar worden geaccepteerd, maar ook door buitenstaanders.’ Misschien durven die buitenstaanders dat ultieme gevoel van vrijheid de volgende keer ook mee te nemen naar de technofeesten waar ze normaliter naartoe gaan. En anders? Dan komen ze toch gewoon weer naar Spielraum?

Meer Amsterdam Dance Event in ons dossier.

Hector Oaks op Spielraum en Bassiani in RADION tijdens Amsterdam Dance Event 2018

Tijana T op Spielraum en Bassiani in RADION op Amsterdam Dance Event 2018