In een klein jaar tijd groeide de Amsterdamse DIY-club Garage Noord uit tot een vrijhaven voor grensverleggende dancemuziek, maar wel eentje met een hele lage drempel die aan elkaar hangt van de duct tape. In aanloop naar ADE18 vragen we ons af: wat maakt Garage Noord zo’n extreem leuke club? ‘Het is continu op je bek gaan, maar dat is leuk.’

De bar bestaat uit opengeslepen olijfblikken, de lichtinstallatie uit een binnenstebuiten gekeerde autobumper en de keuken uit oude bielzen van een treinspoor: kijk een keer rond in Garage Noord en je ziet dat alles in de Amsterdamse club met liefde bij elkaar is gesprokkeld. Het is ook echt een oude garage, eentje waar je met maximaal 200 man kunt dansen op soms een liveshow en vaker op behoorlijk experimentele en vrije dj-sets.

Vanavond gebeurt dat ook: Garage Noord viert zijn eenjarige verjaardagsfeestje met een enorm affiche. Gisteren speelde er een handvol punk- en garagerockbands, vannacht draaien er heel veel bevriende dj’s. Van stroperig trage dub naar gitzwarte percussieplaten, van slomo-house naar krakende wave: er wordt razend spannend gedraaid op verfrissend laag BPM. Het is de sound waarmee de club zich het afgelopen jaar echt onderscheidde in het Amsterdamse nachtleven. De entree is al net zo laag als het tempo: slechts 5 euro, en dat maakt van Garage Noord het tegenovergestelde van een hautaine of elitaire club. Iedereen is welkom. Zo voelt het ook echt, wanneer je er binnen stapt. Het is een plek waar punkers met leren jasjes en ravers die willen beuken elkaar vinden in een voorliefde voor tegencultuur, maar ook de gezellige buurtbewoner van Amsterdam Noord een biertje komt drinken.

Garage Noord valt dit jaar op met een bijzonder scherp en eigenwijs stel nachten. Vooral de vrijdagavond springt eruit, gecureerd door de iconische Düsseldorfse club Salon des Amateurs die bepalend is voor de Amsterdamse dj-scene anno 2018 (en binnenkort zijn deuren moet sluiten). De sets van boegbeelden Vladimir Ivkovic en Lena Willikens zijn vaak traag en duister, met slowmotion-goatrance (!) en messcherpe wave.

Woensdag: Crack Magazine met Shanti Celeste, Josey Rebelle & Upsammy
Luister: Upsammy op Dekmantel

Donderdag: Public Possession met Ron Morelli, Orpheu the Wizard, Obalski en Public Posession
Luister: Ron Morelli in Parijs

Vrijdag: Salon des Amateurs met Vladimir Ivkovic, Lena Willekens, Merel en Rabih Beaini
Luister: Willikens & Ivkovic in São Paolo

Zaterdag: Futura x Odd Fantastic met o.a. Phuong-Dan en Elena Colombi
Luister: Elena Colombi Fact Mix

‘Het is de enige andere plek in Amsterdam waar ik graag uitga’, vertelt Luc Mastenbroek enthousiast. Sinds een paar jaar is hij zelf programmeur van de veel grotere en internationaal toonaangevende Amsterdamse club De School, maar toen hij een jaar of acht geleden in Amsterdam kwam wonen, spraken zijn vrienden regelmatig over een club zoals Garage Noord. ‘Maar dan als mythe of ideaalbeeld: bestond er maar een plek waar alles rafelrandjes heeft, een club die niet is opgegeten door commercie. Eentje waar niet alleen maar grote dj’s komen, eentje die nog DIY is, eentje waar nieuw talent een kans krijgt. Zo’n club kwam er maar niet, en er werd bijna niet geloofd dat het echt mogelijk was. En toen opende een jaar geleden opeens Garage Noord. Niet eens met veel bombarie, maar hij was er gewoon. Fantastisch.’

Veel smaakmakers in Amsterdam zijn het roerend met hem eens. Zo ook DJ en Red Light Radio-oprichter Orpheu the Wizard. ‘Ik voel bij Garage Noord heel erg dezelfde geestdrift die wij hadden met het opzetten van Red Light Radio’, aldus Orpheu. ‘Het zijn gasten die heel real zijn en gewoon zijn begonnen, om langzamerhand gaandeweg het wiel uit te vinden. Niet om geld te willen verdienen, maar gewoon omdat zo’n plek er MOET zijn in Amsterdam. Ik heb er een keer een allnighter gedaan van 11 uur ’s avonds tot half 8 ’s ochtends, er zijn niet veel plekken waar je zo vrij bent om te draaien wat je wil. Juist omdat het zo klein is en je in goed contact staat met de mensen in de zaal.’

Niet alleen voor de grotere dj’s, maar juist ook voor de nieuwe generatie is Garage Noord een plek van onschatbare waarde. ‘Ik durfde er voor het eerst dansmuziek te draaien’, zegt Fenna Fiction, de Amsterdamse die twee jaar geleden begon te draaien bij het coole Gentse radiostation Stroom.tv en nu op steeds meer line-ups opduikt. ‘Het is klein genoeg om je zeker te voelen, maar groot genoeg om mensen te laten dansen. Er zijn geen strenge regels, je hebt veel vrijheid en kunt in het eerste uur ook bandjes draaien of een folknummer.’

Orpheu the Wizard

Garage Noord-eigenaar Wisse Vollaers

Garage Noord-eigenaar Lesley Macaya

‘Er zat helemaal geen plan achter Garage Noord’, bekent mede-eigenaar Lesley Macaya schoorvoetend terwijl de eerste feestneuzen binnendruppelen op het verjaardagsfeestje. Met vijf vrienden van mid-twintig die elkaar al jaren kennen als collega’s in rock ’n roll-bar Pacific Parc besloten ze vorig jaar Garage Noord op te richten. Hoewel, oprichten is al een te groot woord: de oude garage gebruikten ze al als opslag voor een cateringbedrijf en kantoorruimte, en toen ze er eens spontaan een Oud en Nieuw-feestje voor vrienden organiseerden, groeide ook het idee om een café te beginnen. En een restaurant. En dan ook maar meteen een club, waarom ook niet!

‘Het was het afgelopen jaar continu op je bek gaan’, vertelt Lesley, ‘maar dat is leuk. We zijn het gaan verven, hadden een tap geïnstalleerd en speakers neergezet, om gewoon maar feesten te gaan geven. Eigenlijk was dat illegaal. Toen kwam handhaving langs met de boodschap: “Hee jongens, als je dit nog eens doet, krijg je 10.000 euro boete.” Daarna was het effe klaar en hebben we een vergunning moeten aanvragen.’

Nog zoiets: ze hadden een kachel in de club geïnstalleerd, maar omdat die geen luchttoevoer had, mocht–ie van de brandweer niet aan. En ze hadden er een verdieping in gebouwd – ‘geen probleem’ – maar de wenteltrap die ze erin hadden gelast? ‘Mocht dus niet. Ook niet erg, hij was ook een beetje te gammel.’ Geld is er nauwelijks, alles wordt bij elkaar geritseld via Marktplaats, faillissementsveilingen en vriendendiensten. De ene eigenaar is architect, de ander kan lassen, en een derde heeft ervaring als clubmanager. Allemaal hebben ze bijbaantjes om rond te komen.

Garage Noord-eigenaar Kelvin Kello

Het team van Garage Noord

Voor wie diep genoeg in de niche zit, is het programma van Garage Noord om je vingers bij af te likken. Hoewel ze ook wel eens zagen dat er maar tien man op de dansvloer stond, die met open mond toekeken: hoe moeten we hier in godsnaam op bewegen?! Dat biechten programmeurs Bram Owusu en Daan Alvering op. ‘We hadden eerst de misconceptie dat ingewikkelde, experimentele avonden kwalitatief goede clubavonden zouden zijn’, giechelt Daan, ‘daar zijn we nu wel op teruggekomen.’
Bram: ‘Toch zoeken we de randjes wel op. Het lowtempo clubben vind ik een hele interessante ontwikkeling.’
Daan: ‘House-dj’s draaien vaak op 120 a 130 BPM, maar hier is het 90 BPM-dingetje wel geland onder jonge dj’s. Nu is het een wedstrijd geworden: wie kan zo laag mogelijk toch nog zo energiek mogelijk draaien.’
Bram: ‘Daarom is dub weer aan een terugkeer bezig, volgens mij, net als de meer experimentele triphop.’ 

Met zo’n kleine capaciteit is het lastig om overeind te blijven in Amsterdam, een stad met zoveel concurrerende clubs. Lesley: ‘Heel veel clubs hebben gewoon geld. Dan is het niet zo moeilijk, dan kun je er gewoon een hele bak geld tegenaan gooien. Wij hebben dat budget niet, dus proberen zo goedkoop mogelijk iets vets te boeken, maar een programmering kost geld. Ik wist het helemaal niet toen ik hiermee begon, maar je moet als club ook hotels en vluchten boeken voor je dj’s, je moet ook een ground support regelen die je naar het hotel en de stad brengt. Ik kon er op het begin echt boos van worden dat het allemaal zó duur was. Tegelijkertijd wisten we al lang dat we hier zelf nooit rijk van gaan worden. Alle eigenaars hebben er een baantje naast, we doen dit vooral uit liefde.’
Bram: ‘En juist omdat we hebben besloten het tijdelijk te doen, is het gemakkelijker om er zoveel energie in te steken. We weten dat het over twee jaar klaar is, we voelen dat we er nú van moeten genieten.’

Een plek om te koesteren, dus, roept het Amsterdamse nachtleven. Zoals Orpheu the Wizard van Red Light Radio het zegt: ‘Het is bijzonder dat zo’n kleine nieuwe DIY-tent al zoveel waardering terugkrijgt uit de scene. Iedereen houdt van die tent. Dat zorgt voor goodwill, waardoor alle dj’s met liefde komen draaien en niet mega-hard op hoge gages zitten. Maar het is ontzettend moeilijk om te overleven als kleine club. Ik hoop dat het ze lukt. De vonk kan zomaar overspringen, dat er nu een periode komt waarbij ze elk weekend van begin tot eind ramvol staan.’