Ja, hij wist waar-ie aan begon, zegt Chris Liebing. Ze hadden het releaseweekend uitgebreid doorgenomen, hij en zijn management. Tien uur zou hij draaien in een kleine club in onze hoofdstad. Dat is hij wel gewend, en zijn muziek vraagt ook om lange sets, sessies zonder einde. Het is de enige manier om de belofte van de muziek waar te maken, een eindeloze herhaling die je al het andere doet vergeten. Je kunt dan niet na een uurtje of twee de stekker eruit trekken. Maar zelfs tien uur - een ware uitputtingsslag - is kennelijk niet genoeg als Chris Liebing zich hongerig voelt. Want ondanks dat hij ook interviewverplichtingen had, wilde hij graag nog door in Shelter, de club onder de A’DAM Toren.
‘Ik had me goed voorbereid’, vertelt hij over zijn grote inspanning. ‘Een paar dagen goed mijn rust gepakt, vroeg naar bed. En gedurende die tien uren houd ik mezelf voortdurend in. Geen wiet, geen bier, alleen water. Alleen het laatste uurtje mocht ik wat roken. Ga je vijf bier per uur wegtikken, dan ben je na twee uur klaar. Eten werd af en toe gebracht. Ik ben veganist, dus salades en sandwiches doen het goed. Het is intensief om lang te draaien. Elke drie tot vier minuten moet ik een nieuwe beslissing nemen waar ik hierna heen wil. Je brein blijft de hele tijd actief. Ik vergelijk het soms wel eens met sporten op een hoog niveau. Ook als je lange afstanden hardloopt moeten mensen om je heen je soms herinneren dat je wat moet eten of drinken. Je raakt namelijk in een extreme focus.’
Wat Chris Liebing deed na zijn tien uur durende albumpresentatie in Amsterdam? Door naar de volgende club, om nog eens vier uur te draaien. Want techno, dat hoort niet te stoppen. En toch is het zelfs voor de niet te stoppen Duitser tijd om pas op de plaats te maken, met zijn tweede studio-album Burn Slow.
Alleen water
Chris Liebing
(Gießen, Duitsland, 1968)
1996 oprichting label Fine Audio Recordings
1999 oprichting label CLR
2002 Early Works album
2004 Evolution album
2005 Collabs 3000: Metabolism album met Speedy J
2018 Slow Burn album
Chris Liebing draait dit jaar twee keer op Amsterdam Dance Event: op donderdag 18 oktober samen met Speedy J in een Collabs all night set, en vrijdag 18 oktober op Hyte x Loveland, beide in de Mediahaven.
Altijd de kickdrum
Wie Chris Liebing wel eens heeft zien draaien snapt wel wat-ie daarmee bedoelt. Je hebt dj’s die tussen het draaien door tijd hebben om praatjes te maken met mensen die zichzelf belangrijk genoeg vinden om de dj booth binnen te stappen. Even een grapje, een slokje, en door naar de volgende plaat. Maar Chris Liebing is het type dj dat zich omringt met laptops, effectapparaten, samplers, allemaal apparatuur die voortdurend bediend wordt. Zelden draait-ie gewoon een plaat, vrijwel altijd bewerkt hij die, loopt hij elementen, voegt hij drumpatronen toe. Dat moet ook, want juist door voortdurend bezig te zijn houdt hij het spannend.
Liebing deed en doet dat de afgelopen twintig jaar vaak met Jochem Paap alias Speedy J, de meest invloedrijke technoproducer die Nederland ooit gehad heeft. Paap bracht al in de jaren negentig albums uit bij onder meer Warp Records, en begin deze eeuw startte hij het project Collabs, waarbij hij samenwerkingen opzocht met andere artiesten. Ook met Liebing, en die ging nooit meer weg. Tijdens Amsterdam Dance Event staan ze weer eens samen op het podium, uiteraard all night long. ‘Soms spreken we elkaar een hele tijd niet, maar er komt altijd weer een nieuwe Collabs. En het mooiste vind ik dat we na afloop altijd tegen elkaar uitspreken hoe verrast we zijn. Het is elke keer toch weer anders.’
Toch is het idioom van Chris Liebing ergens ook beperkt. Hij heeft zichzelf in een hoek gedreven waar de kickdrum en het ritme leidend zijn, waar voor melodie en melancholie nauwelijks ruimte is. Dat vindt hij zelf ook wel een beetje. ‘Of ik wel eens jaloers ben op dj’s die allerlei stijlen muziek door elkaar draaien? Ja hoor, zeker. Iemand als Benny Rodrigues bewonder ik om die reden. Hij kan echt alles. Dixon is ook een dj die dat kan. Misschien ben ik nog niet goed genoeg als dj om dat ook te kunnen.’ Dat is nogal een uitspraak voor een dj die steevast gezien wordt als een van de big ten in de techno, naast de grote Detroit-legendes, naast Adam Beyer en Ricardo Villalobos. Chris Liebing is er altijd en overal bij, en hij levert ook altijd. Maar kennelijk miste er voor hem toch iets.
Negatieve gedachten
‘Ik wilde een stap terug zetten’, verklaart Liebing over zijn niet al te clubvriendelijke album Burn Slow, een persoonlijk en emotioneel album, met spoken word-teksten van onder meer Gary Numan en Miles Cooper Seaton (zanger van Akron/Family). Er zit een soort spirituele boodschap in, die kort gezegd neerkomt op het ‘leven in het nu’, in de geest van spiritueel denker Eckhart Tolle en filosoof Alan Watts. ‘Er gebeurden een paar dingen die me aan het denken zetten’, legt Liebing uit. ‘Ik schrok heel erg van de zelfmoord van Chris Cornell, en ook discussies over mental health in onze scene raakten me. Zelf had ik ook te maken met depressieve gevoelens, omdat mijn huwelijk in 2012 uit elkaar viel. Ik werd achtervolgd door negatieve gedachten, zoals ik dat eigenlijk nooit in mijn leven meegemaakt heb. Ineens kon ik me voorstellen dat mensen hun brein uit willen schakelen als die gedachten zo heftig blijven. Bij mij is het gelukkig nooit zover gekomen. Ik zie mijn kinderen elke dag en woon letterlijk naast mijn ex-vrouw. Maar er zijn veel mensen in onze scene die vluchten in de nacht en in drugs.’
Maar zelfs als je dat niet doet is het leven in de nacht een enorme uitdaging, realiseert Liebing zich maar al te goed. ‘Eigenlijk zijn wij dj’s waanzinnig interessante proefkonijnen waar je allerlei onderzoeken mee zou kunnen doen. De manier waarop wij touren is nooit eerder gedaan. Bands zitten altijd een periode in de studio, om vervolgens een tijd te touren. Wij zijn eigenlijk altijd ‘on the road’, en dan ook nog eens dwars door de tijdzones heen en op de meest onmogelijke tijden. Een dj heeft geen bioritme, we ervaren enorm veel druk. Het zorgt er bovendien voor dat je voortdurend losgerukt wordt van je sociale omgeving en dat er voor ware intimiteit weinig ruimte is. En toch is draaien tegelijk voor mij de beste manier om juist grounded te blijven. Het slechtste dat je kunt doen in dit leven is namelijk dingen te veel overdenken. En als ik draai, denk ik aan niets anders dan de muziek.’
Burn Slow verschijnt op Mute/PIAS. Chris Liebing tijdens Amsterdam Dance Event: 18 oktober b2b met Speedy J All Night Long in Mediahaven, 19 oktober bij HYTE in Mediahaven.