In de DJ Shortlist had Roosmarijn vandaag de Nederlander te gast die de grootste invloed heeft gehad op de internationale dance-industrie. Nee, niet Tiësto of Armin van Buuren. Überhaupt geen dj zelfs, maar Duncan Stutterheim, de grote man achter ID&T die de wereld liet kennismaken met gigadancefeesten als Thunderdome, Sensation, Mysteryland en Welcome to the Future.
ID&T werd in 2013 natuurlijk met een miljoenendeal overgenomen door het enorme Amerikaanse bedrijf SFX. Duncan stapte er in 2015 uit, en kort daarop stortte het hele bedrijf in elkaar. Deze week verschijnt Celebrate Life, het tweede boek over ID&T geschreven door Gert van Veen. Het staat vol bizarre verhalen over afterparties in de suite van Michael Jackson, vechtpartijen, onderhandelingen vol bluf met grote bobo’s en feestjes met Roemeense maffia. ‘Ik zal je eerlijk zeggen: ik heb wel stukjes gelezen, maar heb de pocket pas sinds vanochtend en het dikke boek pas een paar dagen’, bekent Stutterheim. ‘Ik wilde me ook niet met het schrijven bemoeien, zodat mensen hun verhaal oprecht kwijt konden. De tegenstellingen zijn juist zo mooi. Ik vroeg Gert hoeveel foto’s hij heeft bekeken. 1,6 miljoen, dus. Ongelooflijk, hè?’
Er staan zoveel bizarre verhalen in het boek. Is er een verhaal dat je was vergeten, waarvan je nu denkt: dat zou ik nu niet meer aan kunnen?
‘Nou, ik was ooit natuurlijk de grote baas, ik werd zelfs de dictator genoemd. De ruzies die mijn partner Wouter Tavecchio en ik hadden.. We konden heel fel zijn, maar hadden ook met motto: geen wrijving, geen glans. Die ruzies hadden wel impact op de mensen om ons heen. En door de overnames van SFX merkte je op de vloer dat er veel teveel mensen waren, ik zag hoe mensen huilend wegliepen.’
Het boek begint met je afscheid, op Sensation 2015. De beslissing om weg te gaan nam je al eerder, lees ik in het boek. Sterker nog, je kwam tot het inzicht tijdens een ayahuasca-trip?
‘Nou ja, een beetje wel. Ayahuasca is een drankje uit Zuid-Amerika, uit de Amazonen, dat al duizenden jaren wordt gebruikt in stammen en redelijk in opkomst is in Nederland. Ik noem het een goed gesprek met jezelf, waarbij je wordt begeleid. Ik heb nu twee mensen gevonden waar ik het heel fijn mee heb: ’s avonds begin je, ’s ochtends ben je klaar. Ik doe het nu zo’n twee keer per jaar.
‘Er was een periode dat ik het zwaar had met SFX, het liep niet hoe ik wilde en ik voelde dat het de verkeerde kant op ging. Ik had er een dubbele baan bij gekregen: ik probeerde SFX op te bouwen en had tegelijkertijd overname-gesprekken. Tijdens een ayahuasca-ceremonie merkte ik dat ik meest slecht voelde over mijn werk. Ik liep naar voren en vertelde dat. Toen vroeg de begeleider: “Heb je er wel eens over nagedacht om te stoppen?” Die vraag had ik mezelf nooit gesteld, en die kwam heel hard binnen. Bam! ’s Ochtends voelde ik vervolgens een soort opluchting, de weken erna ging ik erover nadenken. Ik was een tijdje later op ons nieuwe concept AMF, met allemaal EDM-dj’s. Het was de eerste editie en helemaal uitverkocht. Een waanzinnig succes dus, maar zo voelde het voor mij helemaal niet. Ik vond het niet leuk, ben na 2 uur al weggegaan naar de Elementenstraat, een andere locatie van ons. Ik wilde goede muziek horen. Niet dat EDM dat niet is, maar het is niet mijn muziek.’
Voelt dat afscheid nog als de juiste beslissing?
‘Voor mij persoonlijk enorm. Het was een mooie afronding voor me. Ik heb het bedrijf altijd vanuit mijn eigen passie gerund, maar dat was bij mij opgeraakt. Had ik het nu anders gedaan? Nou, TomTom vind ik een mooi bedrijf in Nederland, dat zelf naar de beurs is gegaan. Misschien hadden we dat moeten doen, maar met ID&T zaten we vast, we konden niet meer groeien en konden festivals internationaal niet meer financieren. Ik zou nu meer in de lead willen zijn, niet afhankelijk van Robert Sillerman [de baas van SFX]. Hij heeft ons plan een beetje verkwanseld. Hij meldde bijvoorbeeld trots dat we een minderheidsbelang hadden gekocht in Rock in Rio, maar dat had niets te maken met onze visie om een elektronisch muziekbedrijf te bouwen. Voor hem was het een spel, en er was een groot cultuurverschil tussen hem in Amerika en ons in Europa.’