Met meer dan vijfentwintig jaar historie is house tegenwoordig een muziekgenre met historie. Maar de geschiedenis van de dj-cultuur in de hiphop is nog veel langer. Traditionele hiphop skills worden nog steeds hoog gehouden, ook nu de cultuur in een digitale overdrive geraakt is. Daarover gaat het in deze aflevering van ‘de kunst van de dj’ met een van de meest prominente hiphop-dj’s van Nederland, The Flexican.
Dat is hij al jaren, van Jimmy Woo tot Latin Village tot grote en kleine feesten in het hele land. En toen had Thomás Goethals aka The Flexican vier jaar geleden ineens een wereldhit te pakken. Ok ok, je moest er de kleine lettertjes voor lezen, maar het was echt zo: Major Lazer’s ‘Watch Of For This’ was namelijk gebaseerd op een productie die The Flexican en FS Green maakten met Typhoon, en hij kreeg er volop de credits voor. Lekker, als dj, om zo’n eigen knaller te hebben waarmee je gegarandeerd de zaal op zijn kop kan draaien. Maar The Flexican weet dat het bestaan een een dj verder gaat dan het draaien van hits. Hij maakte deel uit van Flinke Namen, stond met hen en The Opposities in de Alpha-tent op Lowlands en wordt al jaren gezien als een van de beste eclectische dj’s van Nederland. ‘Ik ben een dj, maar ook een engineer. Ik begon met draaien, maar ik maakte ook beats en wilde al snel weten hoe ik al die rappende vrienden van me die goed kon opnemen. Daarom heb ik de Sound Engineering Academy gedaan, een particuliere opleiding waarvoor ik van mijn oma 7.000 euro moest lenen. Ik leerde er de basistechnieken van de studio.’
Hoe vertaalde zich dat terug naar het dj-vak?
‘Ik maakte thuis mixtapes, die perfect moesten klinken. Dat ging in het begin - zo rond 2004 - natuurlijk nog niet met de computer, maar ik maakte wel een intro, met een soort welkomstekst en de nodige scratches. Of iemand ripte een show van Ali B voor me, die ik op minidisc klaar zette. Muziek draaide ik nog op vinyl en alles moest strak. Je was fucking veel tijd kwijt aan de voorbereiding en dan nam ik het op met mijn multitrack recorder.’
De hiphop cultuur begon natuurlijk met dj’s als Grandmaster Flash, die stickertjes op hun platen plakten om aan te geven waar de break zat. Ben jij ook nog zo begonnen?
‘Wel met die techniek, ja. En ook met het draaien van twee dezelfde platen, de een instrumentaal, de ander het hele nummer, of heen en weer in break. Ja, zo is het freestylen met rappers ontstaan. Een dj pakte een instrumentale break, waar de rapper meer ruimte had om te improviseren, en door twee dezelfde platen te gebruiken kon de dj dat deel van de track loopen. Die historie kende ik toen nog niet zo goed, ik leerde het vak in eerste instantie van andere dj’s in Nederland. Jongens als SP, de hele Fat Beats crew, TLM, Wix natuurlijk. En Real El Canario, een dj van de Canarische Eilanden die een tijdje hier woonde en werkte en alle dj’s aangestoken heeft. Hij liet mensen zien hoe je op een hele snelle manier kunt mixen, en hij heeft de veelzijdigheid in de hiphop gebracht. Dan mixte ie in een hiphop-set een funkplaat, om vervolgens in tien minuten alle hits van Michael Jackson er doorheen te jagen, en daarna een salsaplaat. Wij stonden te kijken: wat doet hij nou! Hij werkte in een typische New York stijl, sommige tracks hoorde je maar 40 seconden, alleen om te hypen. Aan het eind van een set had hij hele stapels vinyl naast zijn draaitafels liggen, omdat hij simpelweg geen tijd had om ze op te ruimen. Zo is de eclectische sound in Nederland ontstaan.’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?