Waarom ben je eigenlijk die kant op gegaan?
‘Dat is destijds een behoorlijke struggle geweest. Mensen zeggen wel eens dat ik voor het grote geld ben gegaan, maar destijds was het tegenovergestelde waar. Ik had veel boekingen in de techno, verdiende er goed geld mee, zat in dezelfde generatie als Adam Beyer en Marco Carola. Het probleem was: ik kon mijn creatieve ei er niet in kwijt. Ik kom uit een muzikale familie met Aziatische roots, die super cheesy is. Op de Filipijnen houden mensen van karaoke, van 90's-ballads, van meezingen. Ik weet nog dat ik hele studiodagen probeerde een vocal in mijn productie te stoppen, maar dat het maar niet lukte. Ik kon op een gegeven moment geen kickdrum meer programmeren. Ik heb toen gezegd: "Of ik stop met muziek maken, of ik gun mezelf alle vrijheid." Het was een super schrale periode, want ik nam ook geen technoboekingen meer aan, maar uiteindelijk kwam er met de Dutch house een stroming langs die ik simpelweg heel leuk vond. Ik had nooit gedacht daar bakken met geld mee te verdienen. Het is toch gek dat ik er bij een technopubliek niet mee weg kom om twee of drie mainstream platen in een set te draaien, terwijl ik voor een commercieel publiek wel een paar technotracks kan gebruiken? De overstap heeft me echt de vrijheid gegeven die ik wilde.’
Is het technisch gezien anders om EDM te draaien?
‘Heel anders. Ik vind het draaien van techno makkelijker, omdat het een kwestie is van ritmes over elkaar heen leggen. Als je richting popmuziek gaat zit je met akkoorden, vocalen, breaks, elke zestien maten weer. Je moet zó goed weten hoe de plaat in elkaar zit.’
Wat ik zelf altijd lastig vind bij EDM-sets: na tien minuten is de zaal al drie keer ontploft, na twintig minuten denk je: waar kan het nu nog heen? Hoe kun je met die muziek in hemelsnaam dynamiek opbouwen?
‘Wat je nu zegt is een kwestie van luisteren naar heel veel slechte dj’s die er niet mee om kunnen gaan. Het aloude cliché van een verhaal vertellen geldt ook voor EDM-sets. Je hoort soms dj’s die denken dat ze na een hit domweg een hiphopplaat kunnen draaien, dan weer iets anders en dan weer een hiphopplaat. Maar zo werkt het niet. Draai je eerst twintig minuten lang op 126 BPM en knal je er daarna een hiphop throwback in, dan werk het wel.’
Wie is de beste dj in de EDM?
[‘…. Hele lange stilte] Ik weet het zo snel niet. Oh ja, A-Trak natuurlijk!’
Hoeveel EDM dj’s draaien eigenlijk helemaal niet? En kun jij dat als toeschouwer horen?
‘Dat is lastig te zien, behalve natuurlijk als een dj precies in het mix-moment op zijn tafel gaat staan, maar ik weet dat veel van die jongens altijd hetzelfde setje afdraaien, van A tot Z. Ik heb voor mezelf als regel: een goede combinatie mag ik nooit twee keer doen.’
Waarom niet? Je reist de hele wereld af, staat een dag later misschien wel op een heel ander continent. Dan heeft toch niemand er last van als je een succes-combi een maand lang blijft gebruiken?
‘Ja, het zou kunnen maar ik vind het voor mezelf niet leuk. Ik probeer altijd anders te draaien. Van al die landen weet ik ook wat ze leuk vinden en wat niet. Als ik naar Brazilië ga weet ik dat ik geen samba of trommeltjes moet draaien, dat vinden ze niet leuk. Het is voor hen folklore, ze gaan ervan stilstaan. De wereld op zijn kop, maar het is echt zo. Rechte Europese muziek, Duitse grooves, de Deadmau5 sound, dat soort dingen vinden ze veel leuker. Voor hen is dat exotisch. In Amerika is trap heel groot, in Nederland ook, maar in Manchester of Liverpool moet ik daar niet mee aankomen. Ook niet met grime of dubstep, dat is getto Londen. Ik weet dat soort dingen uit ervaring, en je hebt het er ook wel over met collega-dj’s.’