In 2000 stond Luc De Vos op de top van de wereld. En op het podium van Rock Werchter, maar dat kwam eigenlijk op hetzelfde neer.
Hij kwam al jaren op dit festival als bezoeker, en nu stond hij er eindelijk zelf met zijn band, aangekondigd door Luc Janssen als: ‘De bastaardzoon van God; Jesus Christ Superstar uit Wippelgem en zijn bende: Gorki!’ De Marquee-tent was bomvol, al ver voor aanvang, en zong niet alleen openingsnummer ‘Anja’ mee en ‘Mia’ natuurlijk, maar alle tien de nummers die de band in het uur wist te proppen. De bandleden, de platenmaatschappij: iedereen was euforisch na het optreden. Sandra stond in de tent en barstte in huilen uit toen ze haar man zo intens blij op dat podium zag staan. Lachend: ‘Ik was wel zwanger op dat moment, dus misschien was dat een verzachtende omstandigheid. Maar van dat uur op Werchter heeft Luc genoeg energie gekregen voor de hele zomer, en voor een nieuwe plaat.’
Het was ook het jaar waarin hij een contract bij een uitgever kreeg, en niet zomaar een, maar bij het Nederlandse Atlas, gezeteld in de grachtengordel van Amsterdam. In datzelfde Nederland was dat jaar een volledige uitzending van het hoog aangeschreven VPRO-muziekprogramma Lola da Musica aan hem gewijd.
Hij verwachtte zijn eerste kind. Met Sandra uiteraard, inmiddels zijn vrouw, na een bruiloft op 30 oktober 1998, aangekondigd als het huwelijk van ‘Jongeheer Luc De Vos’ met ‘Mejuffer Sandra Heylen’. Een plechtigheid in Wippelgem en een feest in de Vooruit met 250 genodigden, en volgens Lucs broer Erik wel 500 kilo friet en 500 kilo stoverij. En dat in aanwezigheid van hun moeder, die een traantje had weggepinkt. En die een kammetje bij zich had gestoken om even Lucs haren te kammen. Op zijn eigen bruiloft mocht hij er voor één keer wel netjes bij lopen.
En 2000 was het jaar waarin hij definitief werd ontdekt als televisiepersoonlijkheid. Lucs bijdragen aan het VRT-programma Aan tafel waren populair. Nadat hij aan tafel als studiogast naast fotomodel Véronique De Kock zat, een poster van haar in badpak kreeg te zien met de vraag wat hij ervan vond en antwoordde dat hij er een ‘enorme erectie’ van kreeg, mocht hij als een razende reporter in de rubriek ‘De Vos en zijn Passie’ naar onder meer de Night of the Proms. Hij introduceerde zichzelf bij buitenlanders altijd als een ster uit België. Hadden die artiesten enige zelfspot, zoals Meat Loaf, dan was het vermakelijk om te zien hoe dat mannetje uit België uitlegde dat ‘Paradise by the Dashboard Light’ te langzaam was, en Meat Loaf voordeed hoe het had moeten klinken. Of hoe Luc in het geval van Victoria Beckham haar complimenteerde met het feit dat ze er in het echt beter uitzag dan op televisie, om daaraan toe te voegen: ‘Maar helaas is dit tv.’
Had een artiest die zelfspot níét, zoals Marco Borsato, dan was het even vermakelijk om te zien hoe die met enige verbijstering keek naar Luc die hem zijn eigen hit voorspeelde zoals het had moeten klinken: als een punknummer.
Als érgens duidelijk werd dat Luc overal mee wegkwam, was het in dit programma. Aan David Bowie stelde hij zich voor als ‘zelf ook een beroemde rockster’, waarop die lachend antwoordde: ‘Ik heb met je te doen.’ Antwerpen introduceerde hij standaard als ‘stad van verderf’.