Ben je een gear freak?
‘Eigenlijk niet nee. Ik ben pas recent begonnen met het verzamelen van synthesizers en dat soort instrumenten. Daarvoor deed ik alles met de computer. Alles maakte ik met plugins en soft synths. Of eigenlijk begon ik ooit met theorie en ideeën, en ontdekte ik dat de computer het ideale instrument voor mij was, een extensie van het menselijk brein.’
Je hebt een achtergrond als ‘computational biologist’, een bioloog die data analyseert. In hoeverre beïnvloedt dat je werk als dj en producer?
‘In zijn algemeenheid geldt dat je als wetenschapper bezig ben met het oplossen van een vraag, en dat je zelf moet bedenken welke technieken je daarbij gebruikt. Zo werk ik als dj ook. Je hebt geen muzikale training nodig, je probeert zelf je weg te vinden. Op een meer abstract niveau: wetenschap draait om het onderzoeken van patronen, om zo de wereld beter te begrijpen. Ook muziek draait om patronen van geluid.’
Een van de interessante natuurkundige aspecten van muziek is de manier waarop geluid zich gedraagt in een ruimte. Ik heb de indruk dat jij daar veel meer mee bezig bent dan de gemiddelde dj, bijvoorbeeld met je 4D Sound project.
‘Klopt, geluidskwaliteit en vooral ruimtelijk geluid hebben altijd mijn interesse gehad. Het heeft ook een directe link met visual art. Het Emergence project waar ik nu mee tour is ook een compleet visueel verhaal. Als je in 3D of 4D Sound werkt, creëer je als het ware een fysieke verschijning van geluid, je kunt er tussendoor lopen. Dat maakt dat je je er nog meer in kunt onderdompelen. Mijn huidige project werkt met Dolby Atmos, wat een vrij gangbaar systeem is in bioscopen, een systeem dat je het gevoel geeft dat er van alles om je hoofd heen vliegt. Omdat het een redelijk standaard formaat is, kunnen meer mensen het ook thuis ervaren.’
Is gebruik maken van dit soort geluidssystemen vergelijkbaar met eten bij hele chique restaurants? Daarna lust je nooit meer de goedkope wijn van een eetcafe.
‘Nee, dat is niet zo. Elk geluidssysteem heeft voordelen en nadelen. Als je bijvoorbeeld naar de Berghain gaat, krijg je een ervaring die je met een 4D systeem niet kunt krijgen: een enorm Funktion-One systeem dat direct op jou gericht is en je letterlijk een klap op de borstkas geeft. En dat is te gek. Als het geluid van alle kanten op je af komt, heb je dat effect minder. Daarom voegen we aan de set-up ook vaak standaard PA’s in de hoeken toe, puur gericht op het afvuren van kicks en snares, voor de ‘punch’. Ik probeer daar een balans in te vinden. Af te wisselen in heel ruimtelijke geluiden en meer directe dansvloertracks. Een ander nadeel van ruimtelijk geluid is dat er vermoedelijk plekken in de ruimte zijn waar het gewoonweg minder goed klinkt, omdat je te maken hebt met delay.’
Wat is het geheim van glitchy geluiden? Waarom vind je dat zo mooi?
‘Het is het geluid van kapotte machines, van dingen tot de limiet opdrijven, van dingen doen die je eigenlijk niet hoort te doen. De ruwheid ervan raakt voor mij aan de kern van wat elektronische muziek is: muziek uit machines, die je een menselijk karakter wilt geven. Ik combineer glitchy geluiden graag met ‘mooie’ akkoorden op bijvoorbeeld een piano, zachte, aangename sounds. Het lijkt een tegenstelling, maar het zijn twee kanten van dezelfde medaille.’
Ik herinner me een dj-set van je op festival Soenda - voor een redelijk breed publiek - waar je zo’n experimentele fase had, die je afsloot met eerst een hele mooie melodieuze track van Kiasmos en daarna glitch-classic Windowlicker van Aphex Twin. Heb je dan de hele tijd in je hoofd dat je daar naartoe wilt?
‘Vaak wel ja. Ik kijk goed naar het publiek, de kans is groot dat een deel ervan het niet trekt. Ik merk wel dat hoe meer mensen bekend zijn met hoe ik draai, hoe meer er bereid zijn met me ‘mee te gaan’. Ze weten ook: ik draai niet de hele tijd zo weird, er komt altijd een cadeautje.’
Je bent geïnspireerd door technologie, door visual art, door filosofie, door de natuur niet te vergeten. Kun je ook gewoon op een after party je usb’s in de CDJ steken en ‘gaan’?
‘Absoluut. Vergis je niet, ik ben opgegroeid in Ierland, ik weet hoe je whisky drinkt! Ik ben in de muziekwereld beland via de feestjes, niet via mijn producties. Geef mij een zittend publiek om negen uur, en ik speel een serieuze set voor ze. Zet mij om vijf uur in een zweterige, intense club, dan sta ik midden in het feest.’