Het heavy powerpunktrio Rats and Daggers is live altijd goed tot uitstekend, onder andere in Rotterdam en hun thuisstad Utrecht. Je denkt dat je ze eerder in Leiden gezien hebt? Dat kan, want ze waren halve finalist bij de Nobel Award in 2021 en stonden op de Popronde 2022. Lukt het de expressieve band ook om het publiek op te warmen?
Ondanks het on-rockandrollachtige tijdstip van half zes is de Kleine Zaal flink vol, wat je zelden bij de openingsact van een festival. Bassist Camilo Ulloa valt het meest op: hij heeft een voetbalshirt aan van Colo-Colo uit zijn vaderland Chili. Zijn borst is al snel net zo ontbloot als van drummer Sander Koene, en op zijn borst staat “Memento mori” – gedenk te sterven. Ze gooien er echter als altijd energie in, eerder “Carpe noctem” - pluk de nacht.
Het trio speelt lekker rauw en ranzig, als een allesverpletterende en rollende stoomwals. De bastonen stuiteren lekker laag bij ‘Mississippi’, maar het hoogtepunt van hun set is ‘Blind’, met eerst het ritmische E-akkoord van de bas en dan de lekkere en snoeiharde instrumentale solo richting het einde. De band is nu helemaal los - Bassist Camilo speelt het slot ‘The Construct’ languit liggend op de grond. Later soleert hij terwijl de bas op zijn achterhoofd ligt, Imara en hij spelen met de ruggen tegen elkaar terwijl ze op hun knieën zitten. Kunnen ze een publiek opwarmen? Zeker! We gaan snel meer van ze horen: op 12 april komt hun nieuwe EP uit.
Rogier van Nierop