'Memories That I Am' is een album waarin herinneren centraal staat; elk nummer voert je mee. Soms is de herinnering herkenbaar, soms maak je ineens nieuwe aan in je hoofd omdat je precíes snapt waar Melle vandaan komt. De plaat begint bijvoorbeeld met 'Old summers', dat precies klinkt als de titel: zomers én melancholisch. De cadans is als van een razende trein door een weids landschap, met jou erin, nerveus en verliefd afreizend naar een rendez-vous. 'Old summers' is een opzwepende oorwurm waarbij je niet stil kan zitten, waar je net een stukje harder door gaat rijden over de snelweg, een stukje harder van kan fietsen tegen de wind in. Een klapper van een opening.
Het tweede nummer, '17', doet wellicht wat zoeter aan, maar laat de stem van Melle alleen maar beter uitkomen. De bas drijft dreunend voort, de tegenmelodie in de strijkers licht ons wat van de grond. Het nummer bouwt gestaag op, vooral met dank aan de drums waarvan steeds meer onderdelen bespeeld worden. De ritmische aanwezigheid van de tomdrum in het refrein contrasteert mooi met de legato-lijn van de strijkers. Verrassend is de uiteindelijke toevoeging van klokkenspel in combinatie met trompet, maar absoluut een feestelijke kroon op het nummer.
We gaan verder met 'A Fool', dat meer naar rock wil neigen. Melle bewijst dat hij ook die kant goed kan hebben, het misstaat ook zeker niet op de plaat. Zoals bij de nummers hiervoor is er ook weer een duidelijke opbouw vanaf het begin, waarbij steeds meer instrumenten zich in het nummer voegen. In plaats van per vier of acht maten, ritsen instrumenten op onverwachte maar nooit onlogische plekken zich in het nummer. Het akkoordenschema van het refrein doet verraderlijk gemakkelijk aan, maar zit vol kleine deviaties die lieflijk kietelen. Ook de bridge wordt ingeleid door een verandering in de akkoorden, die bombastischer lijken te worden dankzij de toevoeging van strijkers en brass. Melle valt vervolgens oorstrelend terug in een intieme versie van het nummer.